• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag får åka till Sthlm och lämna in den för värdering och äkthetsintyg. Problemet är tidsaspekten när man inte bor i en stad där den typen av tjänster finns. Då ska man åka och lämna en dag och åka och hämta några dagar senare. Kanske går att boka så dom gör det medans man tar en sväng på stan? Jag är inte orolig för att nått har bytts eller fifflats med, det är inget skumrask jag köpt av utan som sagt väl betrodd medlem här på KS.
Behöver ett värderingsintyg för min 16570 (försäkring etc.). Kollade med Kaplans som just nu har en ganska hög back-log. Tror att de sa 1-2v när jag var i kontakt med dem tidigare.

Behöver ett värderingsintyg för min 16570 (försäkring etc.). Kollade med Kaplans som just nu har en ganska hög back-log. Tror att de sa 1-2v när jag var i kontakt med dem tidigare.

Behöver man generellt värderingsintyg för att försäkra till marknadsvärde eller räcker det med cert och kvitto på en ny klocka? Min ligger på list just nu men hade velat höja upp det.

Behöver man generellt värderingsintyg för att försäkra till marknadsvärde eller räcker det med cert och kvitto på en ny klocka? Min ligger på list just nu men hade velat höja upp det.
I mitt fall gäller det en neo-vintage från 2003. Men för en ny borde kvitto räcka, men det ger ju inte marknadsvärdet, endast inköpsvärdet. För värderingsfrågor finns det nog mer här:

I mitt fall gäller det en neo-vintage från 2003. Men för en ny borde kvitto räcka, men det ger ju inte marknadsvärdet, endast inköpsvärdet. För värderingsfrågor finns det nog mer här:

Tack! Antar att jag måste få den värderad då. Marknadsvärdet är ju 30-50% högre än inköpsvärde så är ju alltid fint att vara garderad där.

Ni som har lagt en beställning och fått er klocka, hur bra stämde leveranstiden som ad’n sa från början?
Fråga här..

Fråga här..

Oj förlåt, jag tryckte på fel tråd, läser och följer båda just nu :p

Perfekt klokke til å ligge på sofaen og se SOTC-videoer på YT.

IMG_4657.jpeg

Har aldrig varit särskilt sugen på en Rolex. Men i helgen så blev det andra tongångar när jag fick klämma på en lite mer ingående.
IMG_20231217_140306.jpg

*Bilden tagen med Ipotato 15 Pro

Den där är inte äkta men kul att du fått upp ögonen för Rolex. :)

• Rehaut gravyren är inte skarp nog
  • Platinum gravyren i infattningen saknar djup
  • Kristallen har inte rätt slipning i kanterna(för raka kanter, äkta har sluttande och ger ett annat intryck) och har fel nyans
  • Urtavlan har mindre skarp text än en äkta urtavla
  • Finns säkert ännu fler tecken men vill man vara bombsäker är det bara googla serienumret som börjar på Q66

Senast ändrad:
För sakens skull kan jag väl meddela att Nymans svarade och bekräftade att klockan är uttagen hos dom. Vet av erfarenhet att det finns några nyfikna postare här, så har jag bjudit in till diskussion får jag väl berätta den rafflade upplösningen på historien.

Snyggt! Skönt för dig att veta också så du kan njuta av klockan fullt! 😍

Dura lex, sed lex.

Dumma och konstiga lagar finns i alla länder.
I Sverige blir man myndig vid 18.
Man får rösta för riksdagen och ta körkort men måste vänta tills man fyller 21 för att köpa en starköl på systemet.

Kanske lite OT men en av lagarna som jag faktiskt tycker är bra i Frankrike är att det är böter på piratkopior. Du kan få betala upp till 10.000€ om du bär på det. Det tycker jag ska införas i Sverige. Detta gör att affärer och annat man oroar sig för här i Sverige vid bl.a klockaffärer hade minskat. Förebygger dessutom brottslig verksamhet.

Kanske lite OT men en av lagarna som jag faktiskt tycker är bra i Frankrike är att det är böter på piratkopior. Du kan få betala upp till 10.000€ om du bär på det. Det tycker jag ska införas i Sverige. Detta gör att affärer och annat man oroar sig för här i Sverige vid bl.a klockaffärer hade minskat. Förebygger dessutom brottslig verksamhet.

Håller med! Dock verkar ju intresset vara förhållandevis svagt för vidare diskussion när jag callade ut en kopia häromdagen i denna tråden haha. :D

Håller med! Dock verkar ju intresset vara förhållandevis svagt för vidare diskussion när jag callade ut en kopia häromdagen i denna tråden haha. :D

De kanske vill att Rolex ska erbjuda försäljning via nätet så att de kan upptäcka fler piratkopior i deras land och böta dem och casha in till statskassan. Inte så dumma som de framstår lol

Trodde också det skulle bli lite mer prat om den. Vilka tecken var det som gjorde att du spottade den som kopia?

Jag har redigerat inlägget och lagt in detta så scrolla upp lite och kolla. Kan citera mitt egna inlägg här nedan också. :)

Den där är inte äkta men kul att du fått upp ögonen för Rolex. :)

• Rehaut gravyren är inte skarp nog
  • Platinum gravyren i infattningen saknar djup
  • Kristallen har inte rätt slipning i kanterna(för raka kanter, äkta har sluttande och ger ett annat intryck) och har fel nyans
  • Urtavlan har mindre skarp text än en äkta urtavla
  • Finns säkert ännu fler tecken men vill man vara bombsäker är det bara googla serienumret som börjar på Q66

Tack - uppskattas, då jag är lite dålig på att se detaljer och ibland svårt med vinklar etc på bild. Tyckte datum-fyran såg något tunnare ut, samt bandhornen mer 114060, men kan ju vara vinklar.

@Shake&Bake vad säger du om detta?

Visst är det svårt med vinklar, oftast behöver man tydliga bilder från flera vinklar men något kändes off direkt med platinum gravyren så då kollade jag upp serienumret och vips! ;) Datum 4an kan absolut vara en detalj som också är ett tecken.

Bandhornen är en skillnad på referenserna. Jag antog att detta var en kopia på en 116610LV(2010-2019) som ju hade bredare bandhorn jämfört med en 126610LV(2020-). Det var en designskillnad som kom i samtliga nya submariner referenser som börjar på 12 där caset ökades till 41mm och bandhornen designades om och blev smalare.

Det verkar inte vara Shake som är ägare av den utan han har nog bara tagit en bild på någon polares klocka som försökte låtsas att denna var äkta. Så kan tänka mig att han slängde upp den i god tro och jag hoppas inte han har råkat byta sig till den mot något eget äkta objekt. Tror vi hade sett en mer otydlig bild från honom om han var medveten om att den inte var äkta.

Tillbaka
Topp