• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hej
Jag köpte min första Rolex Explorer 36 förra veckan och tänkte testa öppna upp en halv länk med easylink. Jag får inte upp den och vågar inte dra hårt vilket jag antar att man inte ska göra? Någon som har ett tips annars får jag nog gå till min AD imorgon och be dem visa mig. Som jag förstår på bilden så ska den väl vara stängd nu och så ska man liksom dra lite lätt i armbandet snett nedåt som de visar i manualen?
Svårt att avgöra på bilden. Men testa bara att dra länken ”rakt upp”.
Ett annat ”trick” är att med klockan på handleden så ta tag i pekfingret i den yttre delen av claspen och dra den nedåt så kommer den att släppa utan att du behöver ta av dig klockan.

Vet att min 124270 var lite seg i början. Nedan är min OP, men exakt samma princip.
IMG_2506.jpeg
IMG_2508.jpeg
 
Senast ändrad:

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Hej
Jag köpte min första Rolex Explorer 36 förra veckan och tänkte testa öppna upp en halv länk med easylink. Jag får inte upp den och vågar inte dra hårt vilket jag antar att man inte ska göra? Någon som har ett tips annars får jag nog gå till min AD imorgon och be dem visa mig. Som jag förstår på bilden så ska den väl vara stängd nu och så ska man liksom dra lite lätt i armbandet snett nedåt som de visar i manualen?
Det kan vara lite läskigt första gången. Det är en liten krok på länkbiten längst in som släpper med hjälp av lite tryck. Så våga ta i lite till så ska du se att du lyckas 😊
 

308

Cartier
2-Faktor
Har kollat RubberB, Everest, Vanguard, Zeelande och alla de stora men utan framgång. Körde RubberB non-stop på en Tudor en par år så de har riktigt bra grejer, men de har sagt sedan månaden efter 126900 kom att de ska göra ett band men inget händer :)
Äntligen! ✈️-👑

 

Kidfish

Breitling
Tjenare! Min första, och hittills enda, premiumklocka är en Omega seamaster kronograf och i snart fyra år har den varit en vacker och pålitlig kompanjon på armen.

Men nu går jag i tankar att byta upp mig till en Rolex, närmare bestämt en datejust 41mm.

Eftersom den ska vara en vardagsklocka så tänker jag mig jubileelänk eller flute dial, inte både och, och slate grey tavla. Någon som har erfarenhet av och kan säga något om den kombinationen?

Jag hör att många rekommenderar både jubilee och flute för att hålla uppe andrahandsvärdet. Mina initiala tankar är att det kan bli lite väl mycket bling för en vardagsklocka på kontoret. Sen kan det också vara en vanesak.

Vad säger experterna här inne? 😊
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Tjenare! Min första, och hittills enda, premiumklocka är en Omega seamaster kronograf och i snart fyra år har den varit en vacker och pålitlig kompanjon på armen.

Men nu går jag i tankar att byta upp mig till en Rolex, närmare bestämt en datejust 41mm.

Eftersom den ska vara en vardagsklocka så tänker jag mig jubileelänk eller flute dial, inte både och, och slate grey tavla. Någon som har erfarenhet av och kan säga något om den kombinationen?

Jag hör att många rekommenderar både jubilee och flute för att hålla uppe andrahandsvärdet. Mina initiala tankar är att det kan bli lite väl mycket bling för en vardagsklocka på kontoret. Sen kan det också vara en vanesak.

Vad säger experterna här inne? 😊

Tycker Datejust 41 är en toppen klocka att ha till vardags. Ska du välja på en tycker jag du ska köra fluted och sen oysterlänk. Det är min personliga preferens men tycker den kombon är riktigt trevlig med PCLen på länken. Tycker domed och jubilee länk ser jäkligt konstigt ut personligen. Fluted funkar finfint med båda länkarna.

Urtavla ska du välja den du gillar mest personligen. Inte den som har högst andrahandsvärde.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tjenare! Min första, och hittills enda, premiumklocka är en Omega seamaster kronograf och i snart fyra år har den varit en vacker och pålitlig kompanjon på armen.

Men nu går jag i tankar att byta upp mig till en Rolex, närmare bestämt en datejust 41mm.

Eftersom den ska vara en vardagsklocka så tänker jag mig jubileelänk eller flute dial, inte både och, och slate grey tavla. Någon som har erfarenhet av och kan säga något om den kombinationen?

Jag hör att många rekommenderar både jubilee och flute för att hålla uppe andrahandsvärdet. Mina initiala tankar är att det kan bli lite väl mycket bling för en vardagsklocka på kontoret. Sen kan det också vara en vanesak.

Vad säger experterna här inne? 😊
Grymt val, kan förstå ett visst intresse för att bibehålla värdet, men kör vad du upplever som snyggast och mest bekvämt.
 

Kidfish

Breitling
Tycker Datejust 41 är en toppen klocka att ha till vardags. Ska du välja på en tycker jag du ska köra fluted och sen oysterlänk. Det är min personliga preferens men tycker den kombon är riktigt trevlig med PCLen på länken. Tycker domed och jubilee länk ser jäkligt konstigt ut personligen. Fluted funkar finfint med båda länkarna.

Urtavla ska du välja den du gillar mest personligen. Inte den som har högst andrahandsvärde.
Vad är PCL?
Antar att domed är slät ring?

Håller med helt om att man ska välja den man gillar bäst!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor

Fowley90

Omega
2-Faktor
Tjenare! Min första, och hittills enda, premiumklocka är en Omega seamaster kronograf och i snart fyra år har den varit en vacker och pålitlig kompanjon på armen.

Men nu går jag i tankar att byta upp mig till en Rolex, närmare bestämt en datejust 41mm.

Eftersom den ska vara en vardagsklocka så tänker jag mig jubileelänk eller flute dial, inte både och, och slate grey tavla. Någon som har erfarenhet av och kan säga något om den kombinationen?

Jag hör att många rekommenderar både jubilee och flute för att hålla uppe andrahandsvärdet. Mina initiala tankar är att det kan bli lite väl mycket bling för en vardagsklocka på kontoret. Sen kan det också vara en vanesak.

Vad säger experterna här inne? 😊
Har själv en DJ41 med jubilee och slät ring. Enda argumentationen jag skulle ha för fluted är att du kan alltid komplettera med en ny länk, men du kan aldrig komplettera med en ny ring 😊 men du ska köra på det som känns rätt för dig (det gjorde jag).

Btw är slate tavlan grym! Så många olika nyanser att man aldrig tröttnar😊
IMG_8393.jpeg
 

Kidfish

Breitling
Har själv en DJ41 med jubilee och slät ring. Enda argumentationen jag skulle ha för fluted är att du kan alltid komplettera med en ny länk, men du kan aldrig komplettera med en ny ring 😊 men du ska köra på det som känns rätt för dig (det gjorde jag).

Btw är slate tavlan grym! Så många olika nyanser att man aldrig tröttnar😊
IMG_8393.jpeg
Tack 🤩 ! Har du en mer närbild?

Jag va inne på Bergströms idag och de hade endast en DJ, med wimbeldon tavla för visning.
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Tycker slät ring är alldeles ypperligt på 41mm dj. Den storleken + räfflad ring och jubilee blir blingigt..

Sen är ju 36mm 20 ggr bättre men det släpper vi 😀

/han som haft 20+ dj i 36mm
 

Kidfish

Breitling
Tycker slät ring är alldeles ypperligt på 41mm dj. Den storleken + räfflad ring och jubilee blir blingigt..

Sen är ju 36mm 20 ggr bättre men det släpper vi 😀

/han som haft 20+ dj i 36mm
Precis, blingigt är min upplevelse från bilder. Jag behöver känna och klämma på några fler exemplar live innan jag vet vartåt det lutar.

36mm är dressat och snyggt. Dock kommer jag från en 44mm kronograf och en 47 mm Fenix 5 som träningsklocka så ett steg (mm) i taget :).

Jag är också faktiskt ute efter en enklare dress watch med läderrem och den lär hamna i 36-38mm spannet :)
 

Sphinx

Breitling
Hej

Er der nogen her der har hørt om problemer med nyere Rolex med 32XX movements?


Jfr. videoen så har nyere Rolex ofte problemer efter 1-2 år!
 
Topp