• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hejsan. Min sök-karma är inte så himla bra idag, så jag ställer min första fråga någonsin i den här tråden. Service och reparation av en modern Rolex, spelar det roll om man väljer Rob Engström eller Nymans för detta? Nymans verkar vara lite mer hemliga med priset, men det behöver ju inte betyda något. Tacksam för svar.

Hejsan. Min sök-karma är inte så himla bra idag, så jag ställer min första fråga någonsin i den här tråden. Service och reparation av en modern Rolex, spelar det roll om man väljer Rob Engström eller Nymans för detta? Nymans verkar vara lite mer hemliga med priset, men det behöver ju inte betyda något. Tacksam för svar.
Rob är väl ganska kört med idag.
Knalla in på Nymans

Som standard - Räkna med ungefär 10k för stål-Rolex skulle jag säga. Plus/minus några tusenlappar. Men du kommer få en offert från Nymans som du kan välja att neka, om du nekar tror jag dom tar ut en avgift på några hundralappar. Nymans är den enda AD:n du kan serva hos i Stockholm idag.

Jag känner att jag har fått lite mer på fötterna, tack så jättemycket. Det blir Nymans.

Som standard - Räkna med ungefär 10k för stål-Rolex skulle jag säga. Plus/minus några tusenlappar. Men du kommer få en offert från Nymans som du kan välja att neka, om du nekar tror jag dom tar ut en avgift på några hundralappar. Nymans är den enda AD:n du kan serva hos i Stockholm idag.
Nekad offert kostar 500 spänn. Det går att dock välja bort delar av servicen i offerten som inte påverkar klockans tidshållning eller möjligheter att leva upp till urverkets specs. Det går således att tacka nej till polering men inte byte av exempelvis en sliten del och oljor. Går man inte med på att serva allt som bedöms nödvändigt för att kunna garantera att klockan lever upp till urverkets specs så blir man nekad service.

Hur noga ska timvisaren vara på index när minutvisaren är på 12? Tror min är i mitten på varje index cirka 2min efter varje timme. Hur ser det ut på era?

Goddag! Från att aldrig riktigt "fattat" Rolex eller deras priser och aldrig riktigt velat ha en klocka i guld, har jag efter många år snöat in mig på en Rolexklocka i guld (typ 1601). Är det här normalt? Något speciellt man bör tänka på utöver det vanliga, och några tips på var man kan hitta bra grejer? Inte tokmånga som läggs upp för försäljning här verkar det som. Tack!

Fra «the good old days» da man kjøpte ny Submariner hos AD med 10% rabatt uten å spørre etter rabatt.

IMG_5812.jpeg

Senast ändrad:
Tack :) Ja då är det runda snår det. Inget värt och pilla på. Har något annat skumt nu med när man roterar datum så är det högt mostånd och klickar högt samt att datumet hänger sig mellan två. Antar att den får gå in på garanti igen. Senast byttes datumhjulet.
Var är visarna? Vrid över 00 och kolla så det växlar sen kan du dra fram nån timme och testar du snabb växling igen. Snabbväxlingen känns hårdare precis efter 00 växling på den klocka jag tror det är du pratar om

Ngn som vet hur länge Nymans frågar efter "bevis" på tidigare köp för att få köpa ny klocka? Köpte klocka där för några år sedan som jag bytte mot en annan och nu när jag vill beställa ny klocka frågar dem efter certifikat och grejer på klockan som jag inte längre har. Jag tänker att de kan ju inte förvänta sig att man har kvar klockan för evigt?

Ngn som vet hur länge Nymans frågar efter "bevis" på tidigare köp för att få köpa ny klocka? Köpte klocka där för några år sedan som jag bytte mot en annan och nu när jag vill beställa ny klocka frågar dem efter certifikat och grejer på klockan som jag inte längre har. Jag tänker att de kan ju inte förvänta sig att man har kvar klockan för evigt?
Det beror nog mycket på vilken klocka du köpte då och vill köpa nu. En gissning från min sida är att du fick köpa en klocka som är svår att få köpa direkt, denna du sedan bytte och nu vill köpa en liknande modell (Rolex sport, Vissa Patek, AP).

2 eller 3 år har jag för mig, men det är säkert inte helt spikat.

5 år är den officiella kommunikationen. Om man vill ”komma ur” kan man ju alltid sälja tillbaka till dom och på så vis hålla sin historik intakt. Dock är det ju ingen lag vi talar om så finns med all säkerhet undantag.

Känner dock att vi balanserar på kanten till en diskussion som passar bättre i en annan tråd så kanske bättre att fortsätta där.

5 år är den officiella kommunikationen. Om man vill ”komma ur” kan man ju alltid sälja tillbaka till dom och på så vis hålla sin historik intakt. Dock är det ju ingen lag vi talar om så finns med all säkerhet undantag.

Känner dock att vi balanserar på kanten till en diskussion som passar bättre i en annan tråd så kanske bättre att fortsätta där.
Ok, jag antar att man inte ska säga till sin AD att man bytt klockan då? Låter som man får hålla ut tills det gått 5 år då helt enkelt.

Tillbaka
Topp