• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Fick hem ett par ebayryssar igår.... Har naturligtvis bytt armbanden. Även om de var 'skinn'...

ImageUploadedByTapatalk1388226348.867710.jpg

ImageUploadedByTapatalk1388226359.133540.jpg

Båda manuella.

Nja! Det är chronovisaren som troligen är utbytt! Även lysmassan på några index kan vara utbytta!
Det gör inget! Du har en riktigt fin klocka där!:)

snajgel!

Här är min komandirskie! Lägg märke till att Olaas klocka är en "Sergant dirskie" se text. Båda är identiska förutom texten!
Olaas klocka är betydligt ovanligare än min Komandirskie variant (Även om denna också är mycket ovanlig) Det enda sättet att köpa denna klocka är på bukten eller hos en samlare! Klockan är en övergångsklocka från det tidiga Komandirskie varianterna som senare blev de traditionella varianterna! Klockan tillverkades under en mycket kort period!

Hoppas att det klarnade lite!

SYlZCUR.jpg

Den är lite lurig! Den kallas oftast för "övergångsklockan" i ryssamlar kretsar!
Den något märkliga bottenen som nästa är 8 kantig tillverkades bara under en kort
tid mellan ca 1978-1985. Den går endast under detta namn!

Det är endast att söka efter Komandirskie! Dom dyker upp då och då!
Många tavlor har dock blivit krackelerade under tidens gång. Håll koll på tavlan!

Lycka Till!

Den är lite lurig! Den kallas oftast för "övergångsklockan" i ryssamlar kretsar!
Den något märkliga bottenen som nästa är 8 kantig tillverkades bara under en kort
tid mellan ca 1978-1985. Den går endast under detta namn!

Det är endast att söka efter Komandirskie! Dom dyker upp då och då!
Många tavlor har dock blivit krackelerade under tidens gång. Håll koll på tavlan!

Lycka Till!

Tack för hjälpen så länge, kommer säkert fler frågor.. :)

Olaa hojta till när du vill göra dig av med den där. ;)

Landade in två ryssar lagom till jul.
En dress och en vardag. Båda Wostok.
Dress: En exportklocka med USSR 36mm. Gillar designen/enkelheten.
OsjIig1.jpg
[/URL][/IMG]
OsjIig1.jpg
[/IMG]
Vardag: Alltid kul med klockor från gamla CCCP tiden.
3ZCt6UQ.jpg
[/URL][/IMG]
3ZCt6UQ.jpg
[/IMG]
Fixoflex får komma med ett mer fylligt utlåtande.
Må fint.

Det är nog inget fel på din läsare Fixoflex. Mer byfåne bakom tangentbordet här.
Tycker jag gör allt rätt men tydligen/bevisligen inte.
Får kolla närmare på det imorgon.

Vostok Plastklocka!

Här är en rätt intressant klocka från Vostok! En Komandirskievariant med plasthölje och skruvat boettlock!
Har haft den ett tag men den är tillbaka från lite fix från urmakaren! Sitter mycket bra på leden!
Tillverkades under en begränsad tid men dyker upp då och då på bukten! Som ni ser är glasringen och visarna identiska
med Vostoks Komandirskiemodeller men klockan saknar Komandirskietexten under klockan 12.

rM0kYb4.jpg

mZE5DRj.jpg

Hej, jag blev sugen på att införskaffa en vintage-Ryss i väntan på att jag sparat ihop till en Sinn U1. Jag undrar om denna ser ut att vara genuin? Jag har läst Fixoflex riktmärken och utifrån dem så tycker jag den verkar vara bra. Vad tycker ni?

Ryss5.jpg

Ryss2.jpg

Ryss3.jpg

Ryss4.jpg

Bebitz!

Klockan är en Amphibia med 2409 verk som du redan vet nu när locket är öppet!
Tavlan ser lite mysko ut! Lite för ren för att jag skall vara på säkra sidan. Visarna verkar ok!
Lyspunkterna på tavlan (index) ser tveksamma ut. Med detta sagt kan det var en klocka i utmärkt skick!
Tror tyvärr att denna tavla inte hör hemma i denna boett!

Jag skulle lämna denna klocka!

Bebitz!

Klockan är en Amphibia med 2409 verk som du redan vet nu när locket är öppet!
Tavlan ser lite mysko ut! Lite för ren för att jag skall vara på säkra sidan. Visarna verkar ok!
Lyspunkterna på tavlan (index) ser tveksamma ut. Med detta sagt kan det var en klocka i utmärkt skick!
Tror tyvärr att denna tavla inte hör hemma i denna boett!

Jag skulle lämna denna klocka!

Tack för din input, jag tänkte väl att den var lite för fin för att vara sann :) har några andra jag har koll på och dessa två är väl de jag är mest intresserad av. Verkar dem genuina?
russki1.jpg

russki2.jpg

russki3.jpg

Och denna:

box4.jpg

box3.jpg

Ser fina ut båda två! En i box! Vet du om du får papper till klockan i boxen!? Båda klockorna stämmer och ser mycket fina ut!

Sköldpaddan är en kultdinka som jag tycker du skall satsa på! Detta är 200m varianten. Dessa brukar ligga runt 800-1000 i detta skick! Skall du ha en 300m variant får du lägga upp ca 5.000-6000 tusen!

Lyckas till!

Ser fina ut båda två! En i box! Vet du om du får papper till klockan i boxen!? Båda klockorna stämmer och ser mycket fina ut!

Sköldpaddan är en kultdinka som jag tycker du skall satsa på! Detta är 200m varianten. Dessa brukar ligga runt 800-1000 i detta skick! Skall du ha en 300m variant får du lägga upp ca 5.000-6000 tusen!

Lyckas till!

Tack för din input och tips. Det blev sköldpaddan, så bilder kommer när klockan anlänt!

Visare till Amphibia!?

Här är en liten lathund angående visare till Amphibiaklockor! Det finns nästan utan undantag 3 varianter som ni kan hålla utkik efter. Frankemästare har en förmåga att byta visare på Vostokklockor (förmodligen det vanligaste frankenknepet bland ryska klockor).

Här följer det 3 varianterna till Amphibiaklockor!

Här är en 200m Amphibia (rörlig lugg)! Notera visarna som blir bredare vid spetsen. Sekunden har rund lyspunkt! OBS att denna kombination endast finns på 200 meters varianten!
h17RLu4.jpg

Här följer 300 meters varianten av klockan ovan. Notera "paddelvisarna och att tavlan har 12, 3, 6 och 9 index med arabiska
siffror. 300m klockan är relativt ovanlig och därmed försöker frankenmästare att byta visorna ovan till den undre varianten.
Denna bild är lånad av WUS!
wMKvV1m.jpg

Den vanligaste visarkombinationen för Amphibiaklockor. Sekund med lyspunkt, minutvisaren spetsig och timvisaren med
den typisk pilmarkeringen.
5Obtnmw.jpg

Jag har en Wostok, tyvärr har jag inte fått liv i den...
Till er som kan, vad är skillnaden på Wostok och Vostok?

Tillbaka
Topp