• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Kan någon besvara några få frågor? :)
1. Är lite inne på Vostok Komandirskie, har bilderna på tavlan någon faktisk betydelse? Exempelvis stridsvagnen och fallskärmen (?).

2. Hur vet jag om jag hittat en vintage eller ny? Tycker att jag sett nyproducerade som är till synes identiska? :confused:

3. Vad bör man betala för de olika? :)

Icaras!

Vostok Komandirskie!

Bilderna på tavlan indikerar olika truppslag. Endast ett fåtal klockor vet man användes och tillverkades samt distribuerades för militärt bruk.

Det finns även klockor som "värnpliktiga/personal" kunde köpa i butiker anpassade för militär personal om man kunde uppvisa legitimation märkta 3AKA3 vid index 6. OBS dessa klockor var alltså godkända av försvarsministeriet och således användes med all sannolikhet av militär personal i fält!

Här är några exempel!

Här är 2 Komandirskie med 3AKA3 och en utan märkning. Alla är ok men med olika tavlor!

Bild 1: Den översta har ingen märkning och är tillverkad ca.1992-93 för civilt bruk. Pansartema! (Tankist)
Bild 2: 3AKA3 (CCCP) märkt. Kunde endast köpas av militär personal
Bild 3: 3AKA3 (CCCP) märkt. Samma som bild ovan. Denna klocka kunde alltså endast militär personal köpa.

Du ser också att alla klockor har olika glasringar. Alla dessa är tillverkade av Vostok och lämnade fabriken på detta sätt!
Det finns lite mer info som vi har sammanställt tidigare i tråden om du vill veta lite mer!

Lycka till med ditt köp! Om du är osäker så kan du alltid höra av dig i denna tråd så kan vill hjälpa till!

Priset ligger mellan 300-1500 kronor beroende av pris och märkning!

DSCF1171.JPG

DSCF1342.JPG

DSCF1486.JPG

Då kör vi igen, tredje gången gillt som man säjer.
Efter två ganska så intesägande poster ovan.

Inköp från bukten som landade in före jul

Först ut en exportklocka 36mm, min plan som alt dressare.
Gillar typsnittet, enkelheten och "USSR" nostalgin.
IMG_1604.JPG

Näste ryss ut en beater.
IMG_1601.JPG

Mina två ryssar i lådan. Har inte så jättemycket info om dom men gillar dom.
Vår almighty Fixoflex vet med största säkerhet mycket mer.

Må fint.

Ser helt ok ut! Det som kan vara tveksamt är bezelringen som brukar sitta på tidiga Amphibiaklockor! Visarna har säkerligen
fått ny lysmassa. Alla delar passar dock ihop - jag har sett 3AKA3:s med denna bezel!

Grattis!

Klickade hem en sån här. Har ingen aning ifall den är helt kosher men jag gillade tavlan så jag tog en chansning och riskerade alla 400 kr:eek:rna. :)

Nu väntar vi ivrigt vid brevlådan så jag får klämma dit ett schysst band.

vostok2.JPG

vostok3.JPG

vostok 1.JPG

Cheepo!

Verket stämmer men tavlan ser nästan allt för bra ut. Denna tavlan fuskas det med en hel del. Tror att visarna är utbytta och bezelringen är från en Komandirskie (skall vara en lyspunkt till denna ring). Delarna kommer dock från Vostok! Det skall bli spännande om en redovisning när klockan har dykt upp!

På nittio- talet stod en gubbe på Hötorget och sålde bl a ryska dykare. 200 spänn. Undrar om han är kvar?

Jo, det forsade ut klockor under denna tid! Lagret börjar dock sina från 80-90 tals ryssar då många urmakare helt enkelt
uppmanar kunden att köpa en ny klocka. Blev det något köp då det begav sig!

Här är lite bilder på min senaste ryss. Stenhård toolklocka för militärer. Enligt rysskännare så tillverkades inte mer än ett par hundra av dessa, hur det ligger till med det har jag ingen aning om men den är grymt cool. Älskar dom fasta "wirelugsen", paddelvisarna, schysst domeplexi och vattentät till 300m. Snickrade snabbt ihop ett lika tooligt band från en befälspistolshölster från 40-50 talet. En trevlig allians med lite rysk och svensk militärhistoria.

Dassiga bilder men orkade inte släpa fram stativet och systemkameran.
'
'
05022014-DSC00223.jpg
05022014-DSC00227.jpg
05022014-DSC00230.jpg

Icaras!

Vostok Komandirskie!

Bilderna på tavlan indikerar olika truppslag. Endast ett fåtal klockor vet man användes och tillverkades samt distribuerades för militärt bruk.

Det finns även klockor som "värnpliktiga/personal" kunde köpa i butiker anpassade för militär personal om man kunde uppvisa legitimation märkta 3AKA3 vid index 6. OBS dessa klockor var alltså godkända av försvarsministeriet och således användes med all sannolikhet av militär personal i fält!

Här är några exempel!

Här är 2 Komandirskie med 3AKA3 och en utan märkning. Alla är ok men med olika tavlor!

Bild 1: Den översta har ingen märkning och är tillverkad ca.1992-93 för civilt bruk. Pansartema! (Tankist)
Bild 2: 3AKA3 (CCCP) märkt. Kunde endast köpas av militär personal
Bild 3: 3AKA3 (CCCP) märkt. Samma som bild ovan. Denna klocka kunde alltså endast militär personal köpa.

Du ser också att alla klockor har olika glasringar. Alla dessa är tillverkade av Vostok och lämnade fabriken på detta sätt!
Det finns lite mer info som vi har sammanställt tidigare i tråden om du vill veta lite mer!

Lycka till med ditt köp! Om du är osäker så kan du alltid höra av dig i denna tråd så kan vill hjälpa till!

Priset ligger mellan 300-1500 kronor beroende av pris och märkning!

DSCF1171.JPG

DSCF1342.JPG

DSCF1486.JPG
Förväntade mig inte ett så mäktigt svar. Tackar för det!
Det jag egentligen letade efter är en likadan som din sista bild. Hur svårt är det att hitta en 3AKA3 från pansartruppen och vad bör man betala? :) vid närmre eftertanke så har jag nog aldrig sett någon med båda märkningarna till salu.

Ska även läsa genom tråden för att se om jag hittar "sammanställningen"!

Förväntade mig inte ett så mäktigt svar. Tackar för det!
Det jag egentligen letade efter är en likadan som din sista bild. Hur svårt är det att hitta en 3AKA3 från pansartruppen och vad bör man betala? :) vid närmre eftertanke så har jag nog aldrig sett någon med märkningen till salu.

Ska även läsa genom tråden för att se om jag hittar "sammanställningen"!

Icaras!

Tanken eller tankist som den ibland kallas hör till den mest populära. Tänk på att det finns två varianter, 2 punkter över 12 som ej är signerade 3AKA3 och en punkt över tolv som nästa alla 3AkA3 är märkta. Priset ligger runt 700-1000kr för en äkta 3AKA3 i ok skick!
Jag köpte en nos för några år sedan för 1500kr. De är mer ovanliga idag! Men det är främst tratten och bukten som gäller!

Lycka till med ditt köp!

Icaras!

Tanken eller tankist som den ibland kallas hör till den mest populära. Tänk på att det finns två varianter, 2 punkter över 12 som ej är signerade 3AKA3 och en punkt över tolv som nästa alla 3AkA3 är märkta. Priset ligger runt 700-1000kr för en äkta 3AKA3 i ok skick!
Jag köpte en nos för några år sedan för 1500kr. De är mer ovanliga idag! Men det är främst tratten och bukten som gäller!

Lycka till med ditt köp!
Där ser man, tack! Har ett hyffsat intresse för stridsvagnar och militär historia så tänkte att det hade varit kul med en ;)

Men alltså finns det inga som har t.ex märkning och två punkter. I så fall franken?
Har sett att dett finns en del öststatssäljare på tratten som säljer vostok, är det värt att fråga om de har någon med din beskrivning?

Icaras!

Det är inga frankenklockor. Märkningen handlar om när de är tillverkades. Jag har skrivit en liten lathund om märkning i tråden.
Om du hittar någon på bukten så kan du skicka ett PM eller en länk till klockan i tråden så kollar vi upp den.

Nu har jag läst hälften av sidorna. Nu ska jag gå på skattjakt, förbi bukten och genom tratten! :D

Fixoflex, hade helt missat alla dessa mini-guider. Stort tack ;). Men jag lägger nog ut en länk för bedömning innan jag köper!

Tillbaka
Topp