Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bebitz!
Vilket skick! Grattis till en riktig dykare! Kul att originalamphibiaringen sitter på!
På nittio- talet stod en gubbe på Hötorget och sålde bl a ryska dykare. 200 spänn. Undrar om han är kvar?
http://www.blocket.se/malmo/Klockor_Ryska_Vostok_51805760.htm?ca=16&w=3
Ping Fixoflex , något skoj för dig eller någon annan här kanske?
Riktigt hård dinka, och ett mycket passande och snyggt band.Snygga bilder på stenhård toolklocka med snyggt läderband
Förväntade mig inte ett så mäktigt svar. Tackar för det!Icaras!
Vostok Komandirskie!
Bilderna på tavlan indikerar olika truppslag. Endast ett fåtal klockor vet man användes och tillverkades samt distribuerades för militärt bruk.
Det finns även klockor som "värnpliktiga/personal" kunde köpa i butiker anpassade för militär personal om man kunde uppvisa legitimation märkta 3AKA3 vid index 6. OBS dessa klockor var alltså godkända av försvarsministeriet och således användes med all sannolikhet av militär personal i fält!
Här är några exempel!
Här är 2 Komandirskie med 3AKA3 och en utan märkning. Alla är ok men med olika tavlor!
Bild 1: Den översta har ingen märkning och är tillverkad ca.1992-93 för civilt bruk. Pansartema! (Tankist)
Bild 2: 3AKA3 (CCCP) märkt. Kunde endast köpas av militär personal
Bild 3: 3AKA3 (CCCP) märkt. Samma som bild ovan. Denna klocka kunde alltså endast militär personal köpa.
Du ser också att alla klockor har olika glasringar. Alla dessa är tillverkade av Vostok och lämnade fabriken på detta sätt!
Det finns lite mer info som vi har sammanställt tidigare i tråden om du vill veta lite mer!
Lycka till med ditt köp! Om du är osäker så kan du alltid höra av dig i denna tråd så kan vill hjälpa till!
Priset ligger mellan 300-1500 kronor beroende av pris och märkning!
Förväntade mig inte ett så mäktigt svar. Tackar för det!
Det jag egentligen letade efter är en likadan som din sista bild. Hur svårt är det att hitta en 3AKA3 från pansartruppen och vad bör man betala? vid närmre eftertanke så har jag nog aldrig sett någon med märkningen till salu.
Ska även läsa genom tråden för att se om jag hittar "sammanställningen"!
Där ser man, tack! Har ett hyffsat intresse för stridsvagnar och militär historia så tänkte att det hade varit kul med enIcaras!
Tanken eller tankist som den ibland kallas hör till den mest populära. Tänk på att det finns två varianter, 2 punkter över 12 som ej är signerade 3AKA3 och en punkt över tolv som nästa alla 3AkA3 är märkta. Priset ligger runt 700-1000kr för en äkta 3AKA3 i ok skick!
Jag köpte en nos för några år sedan för 1500kr. De är mer ovanliga idag! Men det är främst tratten och bukten som gäller!
Lycka till med ditt köp!