• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Guten morgen!
20220222_063107.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Godmorgon på er! Jag tar mig an tisdagen med svart Buran i stram stil.

Jag kommer dock att ta ett uppehåll i min princip att alltid ha en sovietisk/rysk klocka på handleden. Politik och klockor hör iof inte ihop, men i nuläget vill jag omvänt inte någon i min omgivning (utanför denna tråd) skall kunna få för sig att jag bär klockor med rysk härkomst som något form av statement i den konflikt som nu håller på att eskalera. Jag vet; många av mina klockor är köpta från Ukraina och Sovjetunionen har ingenting med den nuvarande situationen att göra, men iafall. Vi kommer GARANTERAT att ses igen, men from imorgon tar jag en rysspaus på klockfronten.

20220222_074745.jpg
 

Utvisaren

Patek
Precis! Eller så köper man kläder och skor för att man ändå har ett visst intresse (eller lurar sig själv), men aldrig har tid att bära dom.
Årscykeln blir att man på hösten bär ner sommarkläder i källaren, och tar upp vintervarma grejor. Sedan på våren bär man ner allt det varma, men märker att mycket aldrig blev använt. 😵‍💫😵‍💫😵‍💫
Jag gör som med klockorna- bygger ett lager och så tar man ut en ny när det behövs. Så passar på att bunkra när det är tillbud på olika varor. Så har man extra i reserv och kan byta när det är dags. Ie man försätter sig inte i situationen att en "förbrukningsvara" måste köpas under tidspress. Då tvingas man alltid till en dålig affär - dvs handla till normalpris... de är dyyyt... 😁 😁
 

ShogunB

Omega
Godmorgon på er! Jag tar mig an tisdagen med svart Buran i stram stil.

Jag kommer dock att ta ett uppehåll i min princip att alltid ha en sovietisk/rysk klocka på handleden. Politik och klockor hör iof inte ihop, men i nuläget vill jag omvänt inte någon i min omgivning (utanför denna tråd) skall kunna få för sig att jag bär klockor med rysk härkomst som något form av statement i den konflikt som nu håller på att eskalera. Jag vet; många av mina klockor är köpta från Ukraina och Sovjetunionen har ingenting med den nuvarande situationen att göra, men iafall. Vi kommer GARANTERAT att ses igen, men from imorgon tar jag en rysspaus på klockfronten.

20220222_074745.jpg
Jag känner samma sak. Ryskt smakar lite illa just nu.
 

MAz_666

Rolex
Undrar om det där är sant eller om det är en "råttan i pizzan".. Har hört att samma ska ha hänt på både polisstationer och brandstationer..

Men om det är sant så är det ju rätt äckligt..😆
Har nu kollat upp detta.
Det skall vara helt sant.
Stora "företag" har ofta automatpåfyllning av elementvattensystemet - så att det togs ett par koppar då och då under två års tid (!) märktes inte.
Hon som intervjuas finns, och var mycket riktigt informatör vid detta tillfälle.
Så det var inte Nyheter24:s reporter "E. lement" som skrivit artikeln, eller blev intervjuad! 🙃
Långa artikeln: https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/vatten-fran-element-i-kaffet
MUMMA!!!
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Godmorgon på er! Jag tar mig an tisdagen med svart Buran i stram stil.

Jag kommer dock att ta ett uppehåll i min princip att alltid ha en sovietisk/rysk klocka på handleden. Politik och klockor hör iof inte ihop, men i nuläget vill jag omvänt inte någon i min omgivning (utanför denna tråd) skall kunna få för sig att jag bär klockor med rysk härkomst som något form av statement i den konflikt som nu håller på att eskalera. Jag vet; många av mina klockor är köpta från Ukraina och Sovjetunionen har ingenting med den nuvarande situationen att göra, men iafall. Vi kommer GARANTERAT att ses igen, men from imorgon tar jag en rysspaus på klockfronten.

20220222_074745.jpg
Jag förstår dig och resonerar själv i liknande banor. Förbannat sorgligt att det är som det är men också svårt att blunda för.
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Jag ser ingen anledning till att sluta bära en rysk klocka - den har inte gjort någon illa. Med samma resonemang bör man samtidigt avstå från att bära en Hamilton eller Seiko, med tanke på vad amerikanerna eller japanerna gör och gjort. För att inte börja tala om tyska flieger-klockor... 🤐

Man bör samtidigt förstå att de rysktalande i Ukraina, vilka utgör en stor del av den östra delen av landet, inte haft det så lätt sedan 2014. Heter man "Aleksandr" står det numera "Oleksandr" i passet, heter man "Alexei" står det numera "Oleksiy". Folk får sedan ett/två år tillbaka böter om de öppet talar ryska i Ukraina - deras eget modersmål! Jag skulle inte vilja bli tvingad att byta namn eller tala något annat språk.


 
Senast ändrad:

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Jag gör som med klockorna- bygger ett lager och så tar man ut en ny när det behövs. Så passar på att bunkra när det är tillbud på olika varor. Så har man extra i reserv och kan byta när det är dags. Ie man försätter sig inte i situationen att en "förbrukningsvara" måste köpas under tidspress. Då tvingas man alltid till en dålig affär - dvs handla till normalpris... de är dyyyt... 😁 😁
Nej handla till fullpris gör jag nog bara när jag köper presenter numera. Svårt att motivera den kostaden på sig själv annat än om det är något särskilt.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Nästan som den såg ut i original.
Dock har Oleg av outgrundlig anledning satt dit en hem-målad Komandirskie-sekundvisare, samt att visarna är korrekta slipsvisare, men möjligen en aning för stora.
Men jag älskar denna!
Dessa hittar du lättast på eBay (eller Meshok om du vill vara lite Dare-devil).
Sök på ”eared diver” eller ”vostok 350”. Eller ”vostok 2209” (där finns dom men det blir många träffar).
De grön-skimrande är lite ovanliga, men går att finna. Kanske mellan 1500 om man har tur, till 3000?
Lycka till.

Här har du t.ex. en liknande: https://www.ebay.com/itm/Mechanical-watch-Vostok-2209-Amphibian-Eared-green-USSR-rare-/165167501885?
eller
Hmmm!kompisar?😁
FE38782F-7AF8-44D3-928F-C9F16BD1E70A.jpeg
 

branting

Cartier
Gen 2 Zlatoust 60mm. Stort as, inte speciellt smidig och ha på armen! Tung och otymplig, men cool o definitivt udda!
Hade jag köpt en ny, så hade jag tagit en så liten som möjligt!

Det här är inget man bär dagligen eller ens en hel dag skulle jag säga, har dock haft den på jobbet en dag..

20220129_192903.jpg
Hoppas att det är ok om jag ställer en fråga om ett gammalt inlägg. Men vart har du fått tag på det där klockarmbandet? Klickade hem en Zlatoust 192 igår och behöver hitta ett schysst klockarmband till den 🙂
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hoppas att det är ok om jag ställer en fråga om ett gammalt inlägg. Men vart har du fått tag på det där klockarmbandet? Klickade hem en Zlatoust 192 igår och behöver hitta ett schysst klockarmband till den 🙂

Sure! Dock är hålet lite för stort för bandet i bundet, bara så du vet!

 

Utvisaren

Patek
Jag ser ingen anledning till att sluta bära en rysk klocka - den har inte gjort någon illa. Med samma resonemang bör man samtidigt avstå från att bära en Hamilton eller Seiko, med tanke på vad amerikanerna eller japanerna gör och gjort. För att inte börja tala om tyska flieger-klockor... 🤐

Man bör samtidigt förstå att de rysktalande i Ukraina, vilka utgör en stor del av den östra delen av landet, inte haft det så lätt sedan 2014. Heter man "Aleksandr" står det numera "Oleksandr" i passet, heter man "Alexei" står det numera "Oleksiy". Folk får sedan ett/två år tillbaka böter om de öppet talar ryska i Ukraina - deras eget modersmål! Jag skulle inte vilja bli tvingad att byta namn eller tala något annat språk.


Hade ju tur och föddes i Småland så jag talar ju rikssvenska. 🤔😁
 
Kitet går väl på 500kr ca fritt ur minnet men man får ju ha ett 3133 verk också. Ibland kan man ju få tag i en sunkig boett och få verket för 800 kr ca. Svårt att komma under 1500 med frakt och annat hej och hå. Men 1500 för en automatiskt kronograf får man väl beteckna som anständigt pris? 🤔

Ja det är ju bra 🙂
Men då måste man bygga själv...😬
 
Har nu kollat upp detta.
Det skall vara helt sant.
Stora "företag" har ofta automatpåfyllning av elementvattensystemet - så att det togs ett par koppar då och då under två års tid (!) märktes inte.
Hon som intervjuas finns, och var mycket riktigt informatör vid detta tillfälle.
Så det var inte Nyheter24:s reporter "E. lement" som skrivit artikeln, eller blev intervjuad! 🙃
Långa artikeln: https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/vatten-fran-element-i-kaffet
MUMMA!!!

Haha, underbart! 😆
 

Delgada

Patek
Följ detta kostschema fram till sommaren så kommer du att vara deffad:

Frukost:
Havregrynsgröt och två kokta ägg.
(Ingen sylt eller annat trams i gröten. Stabbig havregrynsgröt bara!)

Lunch:
Det du brukar äta men bara 3/4 så stora portioner som du brukar ta.

Middag:
Havregrynsgröt och två kokta ägg.
(Nej ingen sylt nu heller!)

Blir du hungrig däremellan så äter du lite Keso eller en banan.

Godis, bakverk och annat är nästintill uteslutet. Tänk; en kanelbulle varannan vecka..

Följ det där så kommer du att bygga både karaktär, hårt pannben och kropp!
Jag har provat, -det är inte kul men när man väl vant sig så är det inte så farligt..
Du glömde precisera hur många stout och hur många ipa han får ta per vecka (eller per dag)....🤪
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Godmorgon på er! Jag tar mig an tisdagen med svart Buran i stram stil.

Jag kommer dock att ta ett uppehåll i min princip att alltid ha en sovietisk/rysk klocka på handleden. Politik och klockor hör iof inte ihop, men i nuläget vill jag omvänt inte någon i min omgivning (utanför denna tråd) skall kunna få för sig att jag bär klockor med rysk härkomst som något form av statement i den konflikt som nu håller på att eskalera. Jag vet; många av mina klockor är köpta från Ukraina och Sovjetunionen har ingenting med den nuvarande situationen att göra, men iafall. Vi kommer GARANTERAT att ses igen, men from imorgon tar jag en rysspaus på klockfronten.

20220222_074745.jpg

Jag förstår dig och resonerar själv i liknande banor. Förbannat sorgligt att det är som det är men också svårt att blunda för.

Jag ser ingen anledning till att sluta bära en rysk klocka - den har inte gjort någon illa. Med samma resonemang bör man samtidigt avstå från att bära en Hamilton eller Seiko, med tanke på vad amerikanerna eller japanerna gör och gjort. För att inte börja tala om tyska flieger-klockor... 🤐

Man bör samtidigt förstå att de rysktalande i Ukraina, vilka utgör en stor del av den östra delen av landet, inte haft det så lätt sedan 2014. Heter man "Aleksandr" står det numera "Oleksandr" i passet, heter man "Alexei" står det numera "Oleksiy". Folk får sedan ett/två år tillbaka böter om de öppet talar ryska i Ukraina - deras eget modersmål! Jag skulle inte vilja bli tvingad att byta namn eller tala något annat språk.



??? 😭😭😭

20220222_141554.jpg
 
Topp