• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
кварц

20220309_075159.jpg
 

MAz_666

Rolex
Snarare ett liggunderlag, men det är ju aldrig fel att ha! :D
Mitt klassiska citat från ett klockforum: ;) 😂😂😂

"I’m a fan of, and can appreciate, just about anything that’s associated with the little timekeeping marvels that we love.

That is, unless you are talking about Bund Straps. Because Bund straps are terrible. I don’t use the word hate very often, but when I do, it’s in reference to the Bund Strap.

Here’s a fun game. How many redeeming qualities do Bund straps have? Answer, none. The only man who could pull one off was the coolest man who ever lived, Paul Newman … and even he only barely got away with it."
 

Utvisaren

Patek
Den där Vostok var inte heller helt fel!!!

Själv får jag nöja med att den tvåtonade dubbelraggaren samt en fetraggare kom idag, skall fundera på vilka ryssar dessa skall sitta!

20220309_161703.jpg
Fetragg, dubbelragg... låter som ett par ynglingar som en sen söndag över ett par liter cola och kebabpizza ventilerar sina blandade framgångar från lördagskvällen. 😅😅
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jävlar va cool dubbeln var. Var fick du tag på den?

Hittade ett inlägg här på klocksnack om någon som hade en som ev skulle bli till salu (gammalt inlägg), killen hade kvar bandet och sålde till mig!

Dubbeln är alldeles för stor, jag får ta bort ett par länkar (bandet har ett spänne som går och justera, men bara till större).

Har testar den tjocka, den verkar vara 19mm och jag har inte så många ryska på 19mm (kanske ingen?), så jag provar den på min Troika som är 20mm.

Kanske skall jag gå på och slipa lite på länken så den passar på 18mm.

Får nog även korta denna, men lär räcka med och ta bort en ögla.

20220309_183829.jpg


20220309_183824.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Snarare ett liggunderlag, men det är ju aldrig fel att ha! :D

Mitt klassiska citat från ett klockforum: ;) 😂😂😂

"I’m a fan of, and can appreciate, just about anything that’s associated with the little timekeeping marvels that we love.

That is, unless you are talking about Bund Straps. Because Bund straps are terrible. I don’t use the word hate very often, but when I do, it’s in reference to the Bund Strap.

Here’s a fun game. How many redeeming qualities do Bund straps have? Answer, none. The only man who could pull one off was the coolest man who ever lived, Paul Newman … and even he only barely got away with it."

 

Rikala

Patek
2-Faktor
Okej, man behövde en liten fjäder också (fanns ej på orginalurverket, så jag fick ta en ur min samling fjädrar och klippa till lite.

Så, om man vill konvertera ett 2214 till 2234 behöver man:

  • 1 fjäder
  • 1 hake med skruv
  • En brygga med 2234 stämplat på (går lika bra med gamla bryggan med då ser man inte att det är ett 2234).

Här ser ni allt markerat, dock är fjädern lite för lång, det gick in i ett av kugghjulen
20220309_201841.jpg


Kortad fjäder
20220309_202558.jpg


Urverket vill inte riktigt gå, men det verkar vara något med gånghaken eller steghjulet som är kasst, får byta och testa .
 
Topp