• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Jo, jag tänkte bygga vidare det du sa, men riktat till doktorn. Vet inte hur man gör det riktigt. Hoppas budskapet gick fram till mottagaren ändå:)
Jag tackar för all hjälp jag kan få!
När jag har klockan i min hand kommer jag behöva hjälp med att förstå hur man hittar en ny bezel som passar. Jag gissar, baserat på era inlägg, att jag nog börjar med ett NATO-band.
Men som sagt, jag behöver hjälp med bezel; finns Pepsi till 090an?

Tack,
Då kan jag närma mig dotterns Certina:)
15285279247711254162035.jpg

Sportar välanvänd scuba dude idag.
Den är dock lite väl oexakt, har försökt regulera den med hjälp av en Timegrapher app, men kurvan ser ut som en bergochdalbana och amplitud och beaterror hoppar hej vilt.

Så frågan är, har någon testat att köpa ett nytt verk från meranom?
Menar 40usd för ett helt nytt urverk känns ju långt billigare än vad man hittar någon som vill serva mitt orginalverk.
Men det är ju lite bortkastat om det är hafsigt ihopsatt och ändå behöver åtgärdas direkt det kommer fram.

7F4AA1C5-3C77-4532-B4F2-41CE2CCA00EA.jpeg

Den är dock lite väl oexakt, har försökt regulera den med hjälp av en Timegrapher app, men kurvan ser ut som en bergochdalbana och amplitud och beaterror hoppar hej vilt.

Menar 40usd för ett helt nytt urverk känns ju långt billigare än vad man hittar någon som vill serva mitt orginalverk.
Men det är ju lite bortkastat om det är hafsigt ihopsatt och ändå behöver åtgärdas direkt det kommer fram.

Service eller nytt verk?kan du meka själv?i annat fall skulle jag ta nytt från Meranom för priserna är superbra för nya verk MEN kan behövas reguleras?

Har du prövat så det inte är magnetiskt?
Ja jag har köpt nya verk från Meranom utan problem...Det är bara att stoppa i boett och använda direkt ur box!!

Fantastiskt fin urtavla på den där turkojs! :)

Testa med en kompass!! Om kompassnålen snurrar när du för klockan mot den så har du troligen felet där :)

Det är gjort, fan önskar jag hade bilder på det, men hittade ingen kompass hemma så jag gjorde en egen liten hajk variant med en magnetiserad nål på en kork i en skål med vatten :)
Nöden har ingen lag lixom, men det fungerade, raketan visade tydligt magnetiserad, inga utslag på den här dock, antagligen bara gammal och sliten

Tack :)
Jag är rätt bra på att köpa kosmetiskt snygga ex men som går knackigt, me det är väl lite av rysscharmen att det ska vara lite lotto
Skönt. Jag meckar inte så mycket själv - även om jag skulle vilja. Har ingen riktigt bra plats att bre ut mig på hemma. Skaffat lite grejer till projekt som jag drömmer om framöver.
Några klockor i min samling går lite mysko och jag leker med tanken att gå loss på dem men mitt självförtroende - när det gällar att reparera klockor - sviker mig litegrann just nu. Det kanske blir till att skicka dem på service österut? Verkar vara ganska bra pris för en service hos några annonsörer på eBay. Jag har inte testat ännu men det kan vara ett alternativ.
s-l1600.jpg

https://www.ebay.com/itm/WATCH-REPA...961438?hash=item1cab3ca05e:g:afMAAOSwUlFarYGT

Inför VM kändes det som att en blingryss skulle få en dag på handleden. Meshbandet var dock ett misslyckat experiment, så lädret åker på ikväll igen. Lär inte bli nåt guld för ryssarna i fotboll om inte Putin hittat nån mirakeldoping, men ändå.
20180612_125357.jpg

Senast ändrad:
Laddade precis upp ett litet projekt i Mod/Hemslöjdsdele men blev hänvisar hit. Tydligen skall alla ryssexperter vara här. :)
Kopierade in större delen av inlägget här. Har dock kvar mitt litte projekt på denna länk:
https://klocksnack.se/threads/mod-vostok-amphibia-420-case-coin-bezel-och-orange-bezel-insert.94253/

Är precis på G att införskaffa mig en Vostok Amphibia 420 som jag tänkte göra en mindre modifiering på för att passa mina önskemål.

Har en längre tid letat med lämplig dykare med lite vintage känsla som kan få vara med i ur och skur. Jag ser klockan som ett verktyg och det innebär att om någon tycker att jag skall kastas i vattnet på en fest, ja då kommer klockan att få följa med utan att det skall bli några sura miner. Jag har tidigare tittat på Seiko SKX007, 009, 033 och 031 men aldrig kommit till skott. Främst för att jag tycker 007/009 är väldigt stor för min arm men också för att den har ett band/länk som är större än halva diametern på boetten. SKX031/033 är produceras inte längre och då skall man hitta någon som vill sälja precis när man försöker köpa. För mig är det viktigt att luggen inte är större än halva diametern på boetten. Där har Vostok visat sig passa väldigt bra med sina 18mm strap och 40mm boett.

Så följande har jag tänkt kombinera:

Boett
En ny Vostok Amphibia 420. Främst för att jag tycker den är väldigt enkel och stilren tillsammans pga luggbredden.
Följande säljare verkar ha fått okej omdömmen från KS.
http://chistopolcity.com/420/546-russian-military-vostok-komandirskie-tank-watch-211306.html

Tavla
Det verkar finnas en uppsjö av tavlor till Vostok. Jag föredrar en enkel tavla och helst med bara index, inga siffor. Hurvida det är datum eller inte är inte så jätteviktigt. Jag har hittat dessa tavlor som jag gillar:
916, 059, 416, 439, 512, 546
För denna klocka valde jag 546 då den redan är monterad på länkad klocka. Se länk för Boett. Är det någon som kan några nummer till vita varianter av de två sista så tar jag gärna emot tips om vad dessa heter för framtiden. Eller kanske rentutav ett helt bibliotek av tavlor med nummer?

Bezel och Bezel insert
Coin bezel och lite med 70-talsfärger är någor jag uppskattar. Den bezel insert jag valt påminner en hel del om Singer Porsche för er som känner till dessa(om inte, väl värt en googling!). Därför tänkte jag ge mig på en orange bezel insert som jag skulle betrakta som en vintage model av submariner. Det finns en "rand" längst in som jag tycker gör väldigt mycket för utseendet.
https://www.ebay.com/itm/AM-Watches...3a9f069987:m:mtXjssMBI7dBiL-p24Q_e4w#shpCntId

Strap/Link - Tips mottages?
Det som ännu saknas i min kombination ovan är en länk eller armband. Jag har helt enkelt inte valt något än och tänkte be om hjälp med en för ändamålet.
Tycker bruna läderarmband är riktigt fina, en oysterlänk, ett perlonband eller varför inte en mesh. Det enda som egentligen går bort är natoband och gummiband. Har ni några tips på bra leverantörer som har passande band i 18mm så ge mig gärna stilförslag och tips? Som synes och vad man läser så är orginal länk inte speciellt mycket att hänga i julgranen, så den får åka på direkten.

Feedback
I övrigt tar jag glatt emot feedback, frågor och uppmuntranden. Jag är ny på forumet och kan med glädje svara på lite frågor här istället för att jaga inlägg genom att säga "Tack för bra info" i massa tidigare välskrivna trådar.

Inspiartionen kommer från denna där jag gillar bezel, bezel insert, tavla samt strap. Gillar dock inte boetten.

Vart köper ni era Vostok ifrån? Tycker de är riktigt schyssta men sjuka överpriser i Sverige och hittar bara på skumma sidor jag inte känner till.

Tillbaka
Topp