Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Bygger stora serier, ändrar inte så mycket mellan åren och modellerna. Så det som kostar är egentligen bara löpande kostnader i form av lön, el, service etc.
I Europa bygger vi väldigt små serier av mycket vilket gör att priset såklart blir högre för allt. Planekonomi har sina fördelar även om de är få.
Har handlat av både zenitar och meranom. Zenitar och jag tror även meranom(för en avgift) kan nog slänga i vilken tavla som helst i de boetter de har om man, likt mig, inte gett sig på sånt ännu. Verkar väl bli moms på allting nu dock vilket det inte var tidigare. Värsta är väntan på ryska posten, man får inte ha bråttom.
Har handlat av både zenitar och meranom. Zenitar och jag tror även meranom(för en avgift) kan nog slänga i vilken tavla som helst i de boetter de har om man, likt mig, inte gett sig på sånt ännu. Verkar väl bli moms på allting nu dock vilket det inte var tidigare. Värsta är väntan på ryska posten, man får inte ha bråttom.
Där har de en change dial option för 5$. Har aldrig gjort det dock hos meranom. Zenitar kunde dock flytta urverket på en åt mig till vilken boett jag ville utan kostnad.
Finns tavlor som utgått, bla en olivgrön som jag är vansinnigt förtjust i, så vet inte om det finns någon lista eller bild över vad som produceras idag.
Är precis på G att införskaffa mig en Vostok Amphibia 420 som jag tänkte göra en mindre modifiering på för att passa mina önskemål.
Har en längre tid letat med lämplig dykare med lite vintage känsla som kan få vara med i ur och skur. Jag ser klockan som ett verktyg och det innebär att om någon tycker att jag skall kastas i vattnet på en fest, ja då kommer klockan att få följa med utan att det skall bli några sura miner. Jag har tidigare tittat på Seiko SKX007, 009, 033 och 031 men aldrig kommit till skott. Främst för att jag tycker 007/009 är väldigt stor för min arm men också för att den har ett band/länk som är större än halva diametern på boetten. SKX031/033 är produceras inte längre och då skall man hitta någon som vill sälja precis när man försöker köpa. För mig är det viktigt att luggen inte är större än halva diametern på boetten. Där har Vostok visat sig passa väldigt bra med sina 18mm strap och 40mm boett.
Tavla
Det verkar finnas en uppsjö av tavlor till Vostok. Jag föredrar en enkel tavla och helst med bara index, inga siffor. Hurvida det är datum eller inte är inte så jätteviktigt. Jag har hittat dessa tavlor som jag gillar:
916, 059, 416, 439, 512, 546
För denna klocka valde jag 546 då den redan är monterad på länkad klocka. Se länk för Boett. Är det någon som kan några nummer till vita varianter av de två sista så tar jag gärna emot tips om vad dessa heter för framtiden. Eller kanske rentutav ett helt bibliotek av tavlor med nummer?
Bezel och Bezel insert
Coin bezel och lite med 70-talsfärger är någor jag uppskattar. Den bezel insert jag valt påminner en hel del om Singer Porsche för er som känner till dessa(om inte, väl värt en googling!). Därför tänkte jag ge mig på en orange bezel insert som jag skulle betrakta som en vintage model av submariner. Det finns en "rand" längst in som jag tycker gör väldigt mycket för utseendet. https://www.ebay.com/itm/AM-Watches...3a9f069987:m:mtXjssMBI7dBiL-p24Q_e4w#shpCntId
Strap/Link - Tips mottages?
Det som ännu saknas i min kombination ovan är en länk eller armband. Jag har helt enkelt inte valt något än och tänkte be om hjälp med en för ändamålet.
Tycker bruna läderarmband är riktigt fina, en oysterlänk, ett perlonband eller varför inte en mesh. Det enda som egentligen går bort är natoband och gummiband. Har ni några tips på bra leverantörer som har passande band i 18mm så ge mig gärna stilförslag och tips? Som synes och vad man läser så är orginal länk inte speciellt mycket att hänga i julgranen, så den får åka på direkten.
Feedback
I övrigt tar jag glatt emot feedback, frågor och uppmuntranden. Jag är ny på forumet och kan med glädje svara på lite frågor här istället för att jaga inlägg genom att säga "Tack för bra info" i massa tidigare välskrivna trådar.
Inspiartionen kommer från denna där jag gillar bezel, bezel insert, tavla samt strap. Gillar dock inte boetten.
Wow!
Riktigt snygg förebild du hittat där Saabmosare. Håller med om att en 420-boett skulle vara snyggt till de där tillbehören. Brunt läder skulle passa de där färgerna varenda dag i veckan!
Neptune är skitsnygga och jag har också kollat på den där nya. Observerade dock att den inte verkar ha den nya solida länken utan den gamla av vikt plåt. Och eftersom länken är svår att byta ut på den modellen så känns det lite som en dealbreaker..
Just so you know..
Jag gillar storleken och vintagelooken. Plexit är lite mer framträdande än på andra Amphibior t.ex. min förra 710. Den känns mer gedigen och går bättre än vanliga Amphibior. Den är dock tyvärr ganska hög och blir ganska ”bullig” på armen i kombination med den relativt lilla diameter. Länken är ihålig men långt bättre än standardlänkarna och även låset är bättre. Mitt enda riktiga klagomål är att den har PCL vilket jag inte tycker passar och att den har centerlugg vilket gör bandbyte sådär skoj. Det var dock någon här inne som gjorde sina egna swinglugs för att kläma på Nato.
Jag gillar storleken och vintagelooken. Plexit är lite mer framträdande än på andra Amphibior t.ex. min förra 710. Den känns mer gedigen och går bättre än vanliga Amphibior. Den är dock tyvärr ganska hög och blir ganska ”bullig” på armen i kombination med den relativt lilla diameter. Länken är ihålig men långt bättre än standardlänkarna och även låset är bättre. Mitt enda riktiga klagomål är att den har PCL vilket jag inte tycker passar och att den har centerlugg vilket gör bandbyte sådär skoj. Det var dock någon här inne som gjorde sina egna swinglugs för att kläma på Nato.
Vilken snygging. Den där tavlan är bättre än den nya.
Vad är PCL? Klickar bezeln eller är det som övriga Vostok?
Vad gäller centerluggen så kan man visst köpa pins som gör att man kan använda läder o gummiband efter lite egen mod.
Neptune är skitsnygga och jag har också kollat på den där nya. Observerade dock att den inte verkar ha den nya solida länken utan den gamla av vikt plåt. Och eftersom länken är svår att byta ut på den modellen så känns det lite som en dealbreaker..
Just so you know..
Vilken snygging. Den där tavlan är bättre än den nya.
Vad är PCL? Klickar bezeln eller är det som övriga Vostok?
Vad gäller centerluggen så kan man visst köpa pins som gör att man kan använda läder o gummiband efter lite egen mod.
PCL är polished centerlinks dvs blank i mitten på länken. Ser lite mer dressat ut, jag hade föredragit ett mer tooligt utseende.Bezeln är bi-directional och friktionsbaserad precis som övriga Amphibior men bezeln är bättre och lättare att använda än min 710.
Tack för svaren.
Nu är det bara att läsa på lite till och bestämma sig för om det ska till en Neptune till samlingen. I väntan på det var jag tvungen att dra på mig den bekvämaste klockan jag har...
Tänkte att det var dags att introducera min gamla kamrat till tråden, denna har hängt med ett tag och jag blir alltid lika impad av hur mycket klocka man får för pengen.
Tack för svaren.
Nu är det bara att läsa på lite till och bestämma sig för om det ska till en Neptune till samlingen. I väntan på det var jag tvungen att dra på mig den bekvämaste klockan jag har...
Nu hittade jag dem på meranom på pre-order. Verkar vara den nya utgåvan av Neptune. Måste säga att jag föredragit gamle Neptunus på tavlan likt föregångarna...
Var inne på Meranom och spanade på den där. I kommentarerna var det någon som hade ställt frågan om länken var solid men svaret var då att det var den enklare länken som satt på. Tittar du på bilderna där du ser länken bakifrån så ser man också "skarvar" i länkbitarna och det finns ju inte på en solid länk. Och som @FreakyLeo skrev: -det känns på vikten när du väl fått hem den.
Men återigen, -Neptune är sjukt snygga så köp en om du vill! Jag ville bara ge dig en liten "heads upp" om länken så att du inte skulle bli besviken sen.
Fick lite ’feeling’ så här efter lunch och klickade hem denna . Helt novis vad det gäller ryska klockor, är den något att ha tro, bra pris var det i alla fall
Fick lite ’feeling’ så här efter lunch och klickade hem denna . Helt novis vad det gäller ryska klockor, är den något att ha tro, bra pris var det i alla fall
Tjena Andy!
Det är ju inte en Valjoux7750 under huven på den där men den där klockan kommer du att ha länge. Snygg boett. Albatross? Du kommer att gilla den. Det är jag säker på.
Tjena Andy!
Det är ju inte en Valjoux7750 under huven på den där men den där klockan kommer du att ha länge. Snygg boett. Albatross? Du kommer att gilla den. Det är jag säker på.
Låter bra det, ingen aning vad boetten kallas . Den är WR200 undra om det är skruvkrona på? Förstår det som att det inte är några klick i vridringen utan friktion, någon som kan bekräfta detta?
Låter bra det, ingen aning vad boetten kallas . Den är WR200 undra om det är skruvkrona på? Förstår det som att det inte är några klick i vridringen utan friktion, någon som kan bekräfta detta?
Jo det är skruvkrona på den där boetten. Kronan kommer antagligen "skallra" lite när du skruvar ut den helt. Det kommer att kännas som att den har lossnat. Det har den inte. Den är konstruerad så. Törs nog bekräfta att det är friktion vid vridningen och inga klick.
Jo det är skruvkrona på den där boetten. Kronan kommer antagligen "skallra" lite när du skruvar ut den helt. Det kommer att kännas som att den har lossnat. Det har den inte. Den är konstruerad så. Törs nog bekräfta att det är friktion vid vridningen och inga klick.
Tack för svar, då vet jag att inget konstigt har hänt Hittade denna review som bekräftar det du säger, vridringen går att vrida åt båda håll , jaja man kan inte få allt.
Det där är en SE-modell i 020-caset. Den släpptes både med klick i vridringen och utan klick (med en viss liten prisskillnad). Men de med klick tog slut direkt. Tror att det var allra första gången som Vostok gjordes med klick i vridringen.
Meranom har nyligen även släppt Komandirskies i samma 020-case (fast inte SE) med 200m vattentäthet.