• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Ett par kronografer känner jag definitivt att jag behöver. Poljot Sport, som finns med i din bildkavalkad, finns i två utföranden med olika tavlor. Jag har redan den ena märkt USSR, som verkar vara den du visar på bild. Däremot saknar jag den alternativa tavlan märkt RUSSIA. Den senare har även en ljusare nyans på själva tavlan. Jag känner att min samling bör innehålla båda två... 🤔🤪

Edit: Nedan länk till lite mer info om Poljot Sport.
Att bara ha den ena är ju minst sagt lite osamlaraktigt beteende. Sådant uppmuntras ICKE.

En annan sak man lurar över. Folk betalar ju stora pengar för ww2 klockor som "varit med" och har man historien om vem som haft den etc blir de värda mer. ERGO... skall man redan nu efterlysa/köpa ur som suttit på soldater som strykit med i Ukraina??? Osmakligt? Ja kanske. Men inte värre än alla andra krigsklockor. Det är ju bara en fråga om tidpunkterna mellan det inträffade. Hur tänker folk här? 🤔 :hungry:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Att bara ha den ena är ju minst sagt lite osamlaraktigt beteende. Sådant uppmuntras ICKE.

En annan sak man lurar över. Folk betalar ju stora pengar för ww2 klockor som "varit med" och har man historien om vem som haft den etc blir de värda mer. ERGO... skall man redan nu efterlysa/köpa ur som suttit på soldater som strykit med i Ukraina??? Osmakligt? Ja kanske. Men inte värre än alla andra krigsklockor. Det är ju bara en fråga om tidpunkterna mellan det inträffade. Hur tänker folk här? 🤔 :hungry:

Nja, för mig känns det alldeles för osmakligt och mitt samlande är inte för ekonomisk vinning även om det vore kul om klockorna ökar i värde.

Dock kan jag förstå denna typ av samlande, men det är inte för mig...

Med det sagt så är det ju faktiskt upp till den som köper vad hen tycker och jag lägger mig inte i vad andra gör i detta avseende.
 

Delgada

Patek
Att bara ha den ena är ju minst sagt lite osamlaraktigt beteende. Sådant uppmuntras ICKE.

En annan sak man lurar över. Folk betalar ju stora pengar för ww2 klockor som "varit med" och har man historien om vem som haft den etc blir de värda mer. ERGO... skall man redan nu efterlysa/köpa ur som suttit på soldater som strykit med i Ukraina??? Osmakligt? Ja kanske. Men inte värre än alla andra krigsklockor. Det är ju bara en fråga om tidpunkterna mellan det inträffade. Hur tänker folk här? 🤔 :hungry:
Vidrigt! Blotta tanken får mig att må illa. Och för mig spelar det ingen roll om det är WW1, WW2, Ukraina 2022 eller folkmordet i Rwanda 1994.
Jag har absolut noll förståelse för att en tragedi skulle kunna höja värdet på en klocka.
I övrigt önskar jag er en bra dag.
20220420_093910.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag väntar fortfarande på min Edox från USA - man kan lätt säga att det märks att saker inte riktigt fungerar som det skall hos jänkarna, det tog två veckor för paketet att åka mellan två städer i samma delstat, vilka dessutom låg bredvid varandra...! 😂😂 Det är inte bara Ryssland som har problem med posten just nu... @Rikala


Kul att det inte bara är postmord som har problem 😀

Herregud så det ser ut längs spåret! Det värsta jag sett!!! 😱
 

Utvisaren

Patek
Vidrigt! Blotta tanken får mig att må illa. Och för mig spelar det ingen roll om det är WW1, WW2, Ukraina 2022 eller folkmordet i Rwanda 1994.
Jag har absolut noll förståelse för att en tragedi skulle kunna höja värdet på en klocka.
I övrigt önskar jag er en bra dag.
20220420_093910.jpg
Förstår hur du tänker. Men samlare sätter ju värde på tex "Klockan bars av Överste Hattifnatt vid slaget om Berlin bla bla bla". Sedan är det nog en sak om det är den avlidnes släktingar som säljer uret, eller om uret är plundrat från ett lik - en trofe. Idag oerhört svårt att hitta tex ww2 nos klockor som inte har suttit på en död mans hand osv osv. De flesta har ju inte någon historik men om ett tyskt ur säljs i Ryssland kan man ju gissa. De slogs ju flitigt där dagens slag i Ukraina står. Charkiv, Voronesz, Donets, köttkvarnen i Rhzev osv.

Det hela handlar inte om att gotta sig i andras olycka. Utan tanken är nog mer av dokumentär/historisk karaktär för de som fascineras av detta. Det som händer idag är historia imorgon osv.
Tänker liknande med de som samlar militaria. Har du en komissvärja på väggen från slaget vid Poltava, vad är då skillnaden att ha en AK47 från Poltava från idag? Bara tid. Båda är vapen från striden vid sin tid.

Så jag har svårt att se någon praktiskt skillnad utöver tidpunken. Men visst kan jag förstå att det vänder sig lite i magen på en.
Betänk även de filmer som finns på ryska soldater som först skjuter ihäl de civila och sedan går in och tar deras grejer. Till och med leksaker och underkläder. (Hur jla fattiga är de egentligen?) Då börjar man må illa på riktigt. Tvättäkta rånmord.
 

Delgada

Patek
Förstår hur du tänker. Men samlare sätter ju värde på tex "Klockan bars av Överste Hattifnatt vid slaget om Berlin bla bla bla". Sedan är det nog en sak om det är den avlidnes släktingar som säljer uret, eller om uret är plundrat från ett lik - en trofe. Idag oerhört svårt att hitta tex ww2 nos klockor som inte har suttit på en död mans hand osv osv. De flesta har ju inte någon historik men om ett tyskt ur säljs i Ryssland kan man ju gissa. De slogs ju flitigt där dagens slag i Ukraina står. Charkiv, Voronesz, Donets, köttkvarnen i Rhzev osv.

Det hela handlar inte om att gotta sig i andras olycka. Utan tanken är nog mer av dokumentär/historisk karaktär för de som fascineras av detta. Det som händer idag är historia imorgon osv.
Tänker liknande med de som samlar militaria. Har du en komissvärja på väggen från slaget vid Poltava, vad är då skillnaden att ha en AK47 från Poltava från idag? Bara tid. Båda är vapen från striden vid sin tid.

Så jag har svårt att se någon praktiskt skillnad utöver tidpunken. Men visst kan jag förstå att det vänder sig lite i magen på en.
Betänk även de filmer som finns på ryska soldater som först skjuter ihäl de civila och sedan går in och tar deras grejer. Till och med leksaker och underkläder. (Hur jla fattiga är de egentligen?) Då börjar man må illa på riktigt. Tvättäkta rånmord.
Tja... en värja från Poltava i Ukraina eller en machete från Kibuye i Rwanda... personligen finner jag båda frånstötande..
Men det är min personliga uppfattning och jag accepterar andra uppfattningar.
Jag har nog gått och blivit pacifist på äldre dar, så gammal yrkesmilitär jag en gång var.🤔
20220420_124856.jpg
 

Utvisaren

Patek
Tja... en värja från Poltava i Ukraina eller en machete från Kibuye i Rwanda... personligen finner jag båda frånstötande..
Men det är min personliga uppfattning och jag accepterar andra uppfattningar.
Jag har nog gått och blivit pacifist på äldre dar, så gammal yrkesmilitär jag en gång var.🤔
20220420_124856.jpg
Jo, min sko klämmer lite också.

Men jag tror det hela kokar nog ner till anledningen till att man har föremålet och hur man fått det i sin ägo. Och mindre själva föremålet i sig självt.

Svårigheten ligger ju i att folk läser in så olika saker i samma föremål... samlar man på dylika prylar får man nog finna sig i att det kan bli lite kontrovers emellanåt.

Knivigt ämne med många frågor och inte helt okomplicerade gränsdragningar.

Uppskattar att det går att ventilera utan att folk går i taket. Som vanligt i den här tråden. :hungry: :hungry: :hungry:
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Att bara ha den ena är ju minst sagt lite osamlaraktigt beteende. Sådant uppmuntras ICKE.

En annan sak man lurar över. Folk betalar ju stora pengar för ww2 klockor som "varit med" och har man historien om vem som haft den etc blir de värda mer. ERGO... skall man redan nu efterlysa/köpa ur som suttit på soldater som strykit med i Ukraina??? Osmakligt? Ja kanske. Men inte värre än alla andra krigsklockor. Det är ju bara en fråga om tidpunkterna mellan det inträffade. Hur tänker folk här? 🤔 :hungry:

Osmakligt. En soldats klocka skall följa med denne till sista vilan, alternativt föras vidare till de anhöriga.
 

Utvisaren

Patek
Osmakligt. En soldats klocka skall följa med denne till sista vilan, alternativt föras vidare till de anhöriga.
Det förekommer ju även att anhörig sedan säljer klockan. De uren har jag inga problem med.
Men de ur som säljs, där uret är taget som trofe/från en död på fältet... Principiellt mycket svårare. Troligen de vanligast förekommande dessutom.
Har stött på föremål till salu i Ryssland, troféer från vinterkriget etc. Även från svenskar som dog där.
När, eller om, övergår en personlig artefakt, som en klocka, till att bli en historisk? Var dras en sådan gräns? Det är en lurig fråga 🤔 🤔
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Det förekommer ju även att anhörig sedan säljer klockan. De uren har jag inga problem med.
Men de ur som säljs, där uret är taget som trofe/från en död på fältet... Principiellt mycket svårare. Troligen de vanligast förekommande dessutom.
Har stött på föremål till salu i Ryssland, troféer från vinterkriget etc. Även från svenskar som dog där.
När, eller om, övergår en personlig artefakt, som en klocka, till att bli en historisk? Var dras en sådan gräns? Det är en lurig fråga 🤔 🤔

Många luriga frågor..
 

Beo

Patek
2-Faktor
Det förekommer ju även att anhörig sedan säljer klockan. De uren har jag inga problem med.
Men de ur som säljs, där uret är taget som trofe/från en död på fältet... Principiellt mycket svårare. Troligen de vanligast förekommande dessutom.
Har stött på föremål till salu i Ryssland, troféer från vinterkriget etc. Även från svenskar som dog där.
När, eller om, övergår en personlig artefakt, som en klocka, till att bli en historisk? Var dras en sådan gräns? Det är en lurig fråga 🤔 🤔
Det luriga är väl om klockan i detta fall skulle vara trofé eller såld av anhörig?trofe’= mjaa?? såld av anhörig inget konstigt men det är nog det som är frågan med äldre saker vilket som kan vara vilket?
Osså en klockbild till lika en titan!😁
image.jpg
 

Utvisaren

Patek
Det luriga är väl om klockan i detta fall skulle vara trofé eller såld av anhörig?trofe’= mjaa?? såld av anhörig inget konstigt men det är nog det som är frågan med äldre saker vilket som kan vara vilket?
Osså en klockbild till lika en titan!😁
image.jpg
Precis. Och det är lite därför jag grubblar på NÄR en klocka, trofe eller ej, blir ett historiskt föremål främst?
Eller är det just dess historia som avgör hur lång tid det handlar om. Troligen en kombination skulle jag tro.
Ett pilotur från ww2 kan jag tänka mig.
Men en klocka som tillhört en lägervakt...
...vill jag nog knappt ens vidröra.

Sedan får man ha i åtanke att folk plundrar av olika anledningar. En del efter rent behov. Ww2 så var klockor kanske som dagens iPhones? Svårt för en normal knegare att förse familjen med. Och den som är död har ju samtidigt begränsad användning för den. Har folk även dött i strid är det nog inte rånmord. Men likplundring är väl förbehållet arkeologer? Man kan ju även mena att det är bättre att prylarna används än att de ligger och förstörs?

Svårt ämne! Milt sagt kluven.

Kanske även fel tråd men de flesta uren här är ju militära.
 

Vostok

Audemars
Förstår hur du tänker. Men samlare sätter ju värde på tex "Klockan bars av Överste Hattifnatt vid slaget om Berlin bla bla bla". Sedan är det nog en sak om det är den avlidnes släktingar som säljer uret, eller om uret är plundrat från ett lik - en trofe. Idag oerhört svårt att hitta tex ww2 nos klockor som inte har suttit på en död mans hand osv osv. De flesta har ju inte någon historik men om ett tyskt ur säljs i Ryssland kan man ju gissa. De slogs ju flitigt där dagens slag i Ukraina står. Charkiv, Voronesz, Donets, köttkvarnen i Rhzev osv.

Det hela handlar inte om att gotta sig i andras olycka. Utan tanken är nog mer av dokumentär/historisk karaktär för de som fascineras av detta. Det som händer idag är historia imorgon osv.
Tänker liknande med de som samlar militaria. Har du en komissvärja på väggen från slaget vid Poltava, vad är då skillnaden att ha en AK47 från Poltava från idag? Bara tid. Båda är vapen från striden vid sin tid.

Så jag har svårt att se någon praktiskt skillnad utöver tidpunken. Men visst kan jag förstå att det vänder sig lite i magen på en.
Betänk även de filmer som finns på ryska soldater som först skjuter ihäl de civila och sedan går in och tar deras grejer. Till och med leksaker och underkläder. (Hur jla fattiga är de egentligen?) Då börjar man må illa på riktigt. Tvättäkta rånmord.
"Överste Hattifnatt" 😂🤣😂 Tack!! Jag behövde det idag!! 😂🤣😂
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nej, nu är det för lite fåglar i tråden!!!

🐥🐦🦢🦤🦩🕊

Våren är här och alla flyttfåglar är på väg tillbaka! Jag såg ett gäng tranor i helgen på skaraslätta bland annat (ifrån bilen när jag körde)...

Här är den ryska måsen, som dock inte är en flyttfågel mer än att den flyttat från Ryssland till Sverige permanent...

20220421_111528.jpg


Ha en bra torsdag!
 
Topp