• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Ackee

Panerai
2-Faktor
Screenshot_20220422-190711_Gallery.jpg


Trevlig helg på er! 😊
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Den här kom med posten idag, ifrån Rumänien.

Vostok Kommandriskie

20220422_181335.jpg


Tavlan är märkt med:
URSS = Sovjet. Notera stavningen!

1923
МОСКВА = Moskva
НИЖНИЙ
НОВГОРОД = Nizhny Novgorod ("Nedre Nystaden")

Den 15e juli 1923 startade den första reguljära inrikes flyget i Sovjet mellan Moskva och staden Nizhny Novgorod.

Vilket flyplan som är på tavlan har jag inte riktigt förstått ännu.

Jag har läst att Junkers F13 trafikerade denna linje, men den har vingar i nederdelen av flygplanskroppen och inte i överdelen som på tavlan.

Här är en film ifrån 1924 på en Junkers F13


Enligt Wikipedia så var det flygplanet AK1 som gick denna rutt i premiären, men AK1 var en prototyp som inte verkar testats förrän 1924.

Kul klocka iallafall!

Ha en trevlig helg!
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Den här kom med posten idag, ifrån Rumänien.

Vostok Kommandriskie

20220422_181335.jpg


Tavlan är märkt med:
URSS = Sovjet. Notera stavningen!

1923
МОСКВА = Moskva
НИЖНИЙ
НОВГОРОД = Nizhny Novgorod ("Nedre Nystaden")

Den 15e juli 1923 startade den första reguljära inrikes flyget i Sovjet mellan Moskva och staden Nizhny Novgorod.

Vilket flyplan som är på tavlan har jag inte riktigt förstått ännu.

Jag har läst att Junkers F13 trafikerade denna linje, men den har vingar i nederdelen av flygplanskroppen och inte i överdelen som på tavlan.

Här är en film ifrån 1924 på en Junkers F13


Enligt Wikipedia så var det flygplanet AK1 som gick denna rutt i premiären, men AK1 var en prototyp som inte verkar testats förtän 1924.

Kul klocka iallafall!
Junkersplan... fina grejer. Nästan lika fint som Heinkel.
Lite blandat från veckan. De ryska har grisen burit och själv har jag haft en ukrainsk.
20220422_153454.jpg
Det riktigt kusliga här är att Donetsken stod stilla, ej uppvriden. Och de andra två var igång. Lyckades alltså på något oklart sätt ta en bild precis när de alla var 5 över halv 4. Kusligt. Tänkte inte på det förrän jag såg bilden i efterhand nu. Kusligt. 🥶🥶🥶
 

Vostok

Audemars
Den här kom med posten idag, ifrån Rumänien.

Vostok Kommandriskie

20220422_181335.jpg


Tavlan är märkt med:
URSS = Sovjet. Notera stavningen!

1923
МОСКВА = Moskva
НИЖНИЙ
НОВГОРОД = Nizhny Novgorod ("Nedre Nystaden")

Den 15e juli 1923 startade den första reguljära inrikes flyget i Sovjet mellan Moskva och staden Nizhny Novgorod.

Vilket flyplan som är på tavlan har jag inte riktigt förstått ännu.

Jag har läst att Junkers F13 trafikerade denna linje, men den har vingar i nederdelen av flygplanskroppen och inte i överdelen som på tavlan.

Här är en film ifrån 1924 på en Junkers F13


Enligt Wikipedia så var det flygplanet AK1 som gick denna rutt i premiären, men AK1 var en prototyp som inte verkar testats förtän 1924.

Kul klocka iallafall!

Ha en trevlig helg!
Påminner lite om Tupolev ANT-9... Den har gjorts i olika modeller, (klar favorit är den med krokodil nosen) 😂

1650695787395.png


1650694975796.png

1650695993021.png
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Påminner lite om Tupolev ANT-9

1650694975796.png

Ah, det är nog den! Ser ju exakt likadan ut, dock utan vingmotorn, men konstnären har nog tagit sig lite friheter! Tack!

Man kan nog tänka sig att det var mer politiskt korrekt i Ryssland att måla ett ryskt flygplan istället för ett tyskt även om ANT-9an opererade under 1930-talet. Antagligen gick det i trafik på aktuell sträcka under 30-talet, då ANT-9an användes bl a för inrikes trafik.

Krokodilen var ju grymt rolig!!! 😆
 

Vostok

Audemars
Ah, det är nog den! Ser ju exakt likadan ut, dock utan vingmotorn, men konstnären har nog tagit sig lite friheter! Tack!

Man kan nog tänka sig att det var mer politiskt korrekt i Ryssland att måla ett ryskt flygplan istället för ett tyskt även om ANT-9an opererade under 1930-talet. Antagligen gick det i trafik på aktuell sträcka under 30-talet, då ANT-9an användes bl a för inrikes trafik.

Krokodilen var ju grymt rolig!!! 😆
Ja man kan ju fundera över syftet med den där märkliga nosen och taggarna på ryggen 😂

Edit:
Hitta lite mer info om denna skapelse , en Tupolev modifierades till ett propagandaflygplan vid namn Krokodil med en reptilliknande plywoodnos.. 😂

1650696562957.png
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja man kan ju fundera över syftet med den där märkliga nosen och taggarna på ryggen 😂

Edit:
Hitta lite mer info om denna skapelse , en Tupolev modifierades till ett propagandaflygplan vid namn Krokodil med en reptilliknande plywoodnos.. 😂

1650696562957.png

Riktigt cool!

Plywood, ett perfekt material för flygplan 😆

Jag grävde lite till angående vilka ryska plan dom fanns under 20-talet, dessa verkar funnits:

Aleksandrov-Kalinin AK-1
Grigorovich SUVP
Kalinin K-1
Kalinin K-2
Kalinin K-4
Kalinin K-5
Kalinin K-12


T.ex. Kalinin K-1 liknar tavlan men har rundare buk.

Screenshot_20220423-092941_Chrome.jpg


Så, ditt förslag på AN-9an är fortfarande bäst. Kollade även igen 1930-talets flyg och ingen passar bättre av de jag tittade på.
 
Senast ändrad:
Topp