Jaha, vad är detta... en Komandirskie-kronograf märkt Mig-29 baserad på Poljot 3133
Jag fick frågan från en bekant inom klockvärlden. Första tanken var att det ropar franken så långt örat kan höra, men sedan kunde jag inte riktigt släppa frågan och började söka runt efter samma/liknande klockor. Som så ofta i vår lilla del av klockvärlden fanns det svar, dock ej ett enkelt, stringent och entydigt.
Det visade sig att det finns ett ganska betydande sortiment av Mig-29-märkta kronografer med vit tavla som UNGEFÄR motsvarar det jag sökte efter. Dock är det inte alltid en "Komandirskie" utan det kan exempelvis lika gärna vara en "Buran".
Vad är det då jag har fått tag på? Tavlan är faktiskt ganska seriös. Självklart metallbas och med siffror som sticker upp, alltså så långt ifrån en billig printad tavla man kan komma. Tavlans detaljarbete är över huvud taget väldigt bra med tydligt separerade linjer och färgfält utan överlappning.
Verket är dessutom äkta SU-stämplat Poljot 3133, dvs inte ett sent Maktime (tack och lov). Silverfärgat balanshjul plus stötsäkring daterar verket till ca sent 1992 alt 1993.
(Bild från min kompis.)
Boetten (i "Buran-stil") och glas är i väldigt bra skick med ett lite intressant bakstycke.
Det enda som sticker ut lite märkligt är att krom-skiktet på knappar plus krona verkar ha kommit till en dag då Oleg inte riktigt var i bästa form. Om det beror på slitage eller tillverkningsfel kommer vi nog aldrig få veta, men klockans övriga skick skvallrar inte om en klocka som har använts varken mycket eller på fel sätt.
Kanske är det i alla fall bara ett ihop-plock av olika delar. Alternativt tillhör klockan en mindre serie som någon har byggt i något syfte. Valet av komponenter är i vilket fall som helst seriöst. Klockans totala skick inkl verk ropar över huvud taget "untouched" på ett väldigt trevligt sätt, ja, knapparna då undantagna...
Klockans hjärta är i vilket fall friskt och nu dessutom alldeles nyservat. Jag tycker att det är en riktigt snygg kronograf i fint skick. Dessutom är det kul med en Komandirskie-märkt kronograf, det har jag nämligen inte någon sedan tidigare, bara en sån sak.