• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Och jag är värd en kaffe.
20220604_175150.jpg
20220604_175201.jpg
 

Utvisaren

Patek
Krupps kanon, dock byggda på licens i Sverige. Den ena av Bofors och den andra... minns jag inte. Tror inte att båda var från Bofors. Finspång? 75mm samma kaliber som salutbatteriet i Boden har. Resten tror jag vanligen har fasta fartygskanoner av 57 mm. Typ sådana man kan se på skeppsholmen i Stockholm.
75mm gjorde ju ostkaka av det mesta tills mitten av andra världskriget. Ett lite längre eldrör och annan ammunition så hade man i princip haft samma som tyskarnas PAK 40 (men den hade ju en brutal ammunition! kolla på youtube.) som gjorde ost av allt utom de värsta bestarna i slutet av kriget tex ryska IS-2. Oklart om KV-1 hade klarat sig men den måste ju nämnas iom att Kirov verken byggde den ;). Rätt sjukt att man både tillverkat stridsvagnar och klockor...
Men fältkanon M/02 var ju oavsett inte avsedd för att skjuta efter rörliga mål. Den har ju inte en delad lavett och kan därför inte justera siktet så mycket i sidled.
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Ja, Poljot caliber 31681. Kanske inte lika vanligt förekommande som 3133.
Tack! Skönt att det i alla fall sitter på ett pilotur. De kan ju ha ett visst behov att hålla reda på om det är natt eller dag. De och polarforskare. Men annars tycker jag nog att det mest är en funktion som är störande och som ofta missbrukas till att göra en del kronografer med 2 subdails "exklusivare" än vad de är. Men men en smaksak. Kronon ovan är ju stilig i alla fall :hungry:

 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
Krupps kanon, dock byggda på licens i Sverige. Den ena av Bofors och den andra... minns jag inte. Tror inte att båda var från Bofors. Finspång? 75mm samma kaliber som salutbatteriet i Boden har. Resten tror jag vanligen har fasta fartygskanoner av 57 mm. Typ sådana man kan se på skeppsholmen i Stockholm.
75mm gjorde ju ostkaka av det mesta tills mitten av andra världskriget. Ett lite längre eldrör och annan ammunition så hade man i princip haft samma som tyskarnas PAK 40 (men den hade ju en brutal ammunition! kolla på youtube.) som gjorde ost av allt utom de värsta bestarna i slutet av kriget tex ryska IS-2. Oklart om KV-1 hade klarat sig men den måste ju nämnas iom att Kirov verken byggde den ;). Rätt sjukt att man både tillverkat stridsvagnar och klockor...
Men fältkanon M/02 var ju oavsett inte avsedd för att skjuta efter rörliga mål. Den har ju inte en delad lavett och kan därför inte justera siktet så mycket i sidled.
Osså dagens!😁
image.jpg
 

Utvisaren

Patek
Osså dagens!😁
image.jpg
Den lilla hade nog varit smidig. Flera använde ju 37 mm långt in andra kriget och de klarade sig bra den första tiden. Men blev verkligen för klena när Panzer 4 och Sturmgeschutz kom och fick ägna sig åt att skjuta prick på banden.
 
Topp