• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor
Pissväder. Får bli ett par kalla nu.
20220606_145039.jpg
Pissväder här också. Får bli en wirre nu. 🥃
 

MAz_666

Rolex
Hello rysskunniga!
Tänkte se om ngn vet mer om denna. Köpt av KS-broder som tror den är i ursprungligt skick. Tavlan är som synes ”No date” och med ”Big lume dots”. Tavlan är i verkligheten verkligen grymt blågrön i en otrolig sunburst. Betyder den omärkta tavlan att (även) denna är en transition från ca 1989-92?
Som synes med den rätt ovanliga ”Desert Shield-bezelen” (satt den på i original?)
Någon som sett dessa i katalog?
Aning om ref:en?
Just denna min godbit är iaf. den rätt ovanliga 270-boetten.
All info, stort som smått, tas gärna emot!!!
26B4BFCC-54F0-4A76-A1B7-6ADB7C9AD845.jpeg
 

Vostok

Audemars
Hello rysskunniga!
Tänkte se om ngn vet mer om denna. Köpt av KS-broder som tror den är i ursprungligt skick. Tavlan är som synes ”No date” och med ”Big lume dots”. Tavlan är i verkligheten verkligen grymt blågrön i en otrolig sunburst. Betyder den omärkta tavlan att (även) denna är en transition från ca 1989-92?
Som synes med den rätt ovanliga ”Desert Shield-bezelen” (satt den på i original?)
Någon som sett dessa i katalog?
Aning om ref:en?
Just denna min godbit är iaf. den rätt ovanliga 270-boetten.
All info, stort som smått, tas gärna emot!!!
26B4BFCC-54F0-4A76-A1B7-6ADB7C9AD845.jpeg
Japp transition.. Finns inte i någon katalog, jag har inte ens sett 270 boetten i någon katalog så även den är nog från denna period?
Sovjetunionen var i konkurs, produktionen är dåligt dokumenterad och många udda klockor gjorda av överskottsdelar tillverkades då. :)
Jag har dock sett en "no date scuba" med cccp märkning, troligen ovanlig (Se bild).
Grym klocka!! Grattis till den!! :)

1654528427478.png
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Hello rysskunniga!
Tänkte se om ngn vet mer om denna. Köpt av KS-broder som tror den är i ursprungligt skick. Tavlan är som synes ”No date” och med ”Big lume dots”. Tavlan är i verkligheten verkligen grymt blågrön i en otrolig sunburst. Betyder den omärkta tavlan att (även) denna är en transition från ca 1989-92?
Som synes med den rätt ovanliga ”Desert Shield-bezelen” (satt den på i original?)
Någon som sett dessa i katalog?
Aning om ref:en?
Just denna min godbit är iaf. den rätt ovanliga 270-boetten.
All info, stort som smått, tas gärna emot!!!
26B4BFCC-54F0-4A76-A1B7-6ADB7C9AD845.jpeg
Sen ang. bezlen så satt den där på en hel del olika modeller om du kollar i tex. Vostoks katalog från 1993.

1654532954446.png

1654532982087.png

1654533008201.png

1654533045787.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hello rysskunniga!
Tänkte se om ngn vet mer om denna. Köpt av KS-broder som tror den är i ursprungligt skick. Tavlan är som synes ”No date” och med ”Big lume dots”. Tavlan är i verkligheten verkligen grymt blågrön i en otrolig sunburst. Betyder den omärkta tavlan att (även) denna är en transition från ca 1989-92?
Som synes med den rätt ovanliga ”Desert Shield-bezelen” (satt den på i original?)
Någon som sett dessa i katalog?
Aning om ref:en?
Just denna min godbit är iaf. den rätt ovanliga 270-boetten.
All info, stort som smått, tas gärna emot!!!
26B4BFCC-54F0-4A76-A1B7-6ADB7C9AD845.jpeg
Snygg fångst! Jag har två st no date med stora lumepluttar och utan ursprungsland.
Den blå (underbart krackelerad tavla!) har jag förvärvat via broder. Även den är baserat på den lite ovanliga 270-boetten. Bezeln är ju lite av en efterhandskonstruktion, men jag tycker att den passar bra och har inte velat byta.
20220606_183738.jpg

Min svarta har annan boett och bezel. Originalskick? Inte en aning! Gillar båda oavsett.
20220606_183915.jpg
 

Utvisaren

Patek
Snygg fångst! Jag har två st no date med stora lumepluttar och utan ursprungsland.
Den blå (underbart krackelerad tavla!) har jag förvärvat via broder. Även den är baserat på den lite ovanliga 270-boetten. Bezeln är ju lite av en efterhandskonstruktion, men jag tycker att den passar bra och har inte velat byta.
20220606_183738.jpg

Min svarta har annan boett och bezel. Originalskick? Inte en aning! Gillar båda oavsett.
20220606_183915.jpg
-Djupt hål?
-Skapligt.

1654535967564.png
 

Vostok

Audemars
Jo, tycker jag känner igen knapparna, men kanske bara något annat liknande jag sett.

Känns som hemmabygge, högtalaren skall väl igentligen sitta fast på något.

Ser ut som en dialdot till höger ovan knapparna? Vart hittade du denna skapelse?
Ja jag håller med dig, knappsatsen ser bekant ut?
Nja det brukar ju vara lödda kablar ibland till piezoelementet och det är det ju i detta fall så det sitter ju fast.
Jag tänker mig att någon har byggt ett eget reseväckarur eller tidtagarur av ett gammalt fickur men vem vet?
Kretskortet ser inte ryskt ut tycker jag?
Jag hitta den på e-bay:
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Det där är ju en udda fågel. Mht hur stort det fosterländska patriotiska kriget blåses upp så är det ju lite konstigt att man gör en klocka som ser ut som ett av Luftwaffes B-uhr. Fast å andra sidan plockade de ju med sig tyska klockfabriker till Ryssland så det är väl inte så förvåande. Sedan gör ju mer eller mindre alla en sådan version idag.
 

Vostok

Audemars
Det där är ju en udda fågel. Mht hur stort det fosterländska patriotiska kriget blåses upp så är det ju lite konstigt att man gör en klocka som ser ut som ett av Luftwaffes B-uhr. Fast å andra sidan plockade de ju med sig tyska klockfabriker till Ryssland så det är väl inte så förvåande. Sedan gör ju mer eller mindre alla en sådan version idag.
Ja den är lite udda dock är det jag som är skyldigt till detta bygge och den började sitt liv från Molnija:s fabrik som ett helt vanligt fickur med en vit standard urtavla innan jag satte skruvmejseln i den 😂
 
Senast ändrad:
Topp