Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
The first watch worn in spacefråga, vilken var den första klockan i rymden?![]()
Och nr 2...fråga, vilken var den första klockan i rymden?![]()
Och den tredje i rymden var Lemania CH27. Den råkade bara få en Omega urtavla och kallas Speedmaster och urverket för 321.Och nr 2...
![]()
hur snygg var ändå inte den tavlan? påminner även om en vintage AP om jag inte missminner mig? Kan inte komma på referensen just nu men har en bild i huvet.Och nr 2...
![]()
Det beror väl på vad man menar med "i rymden". Gagarin var först med att åka i rymden även om han inte genomförde någon rymdpromenad. Hade inte han en Sturmanskie, typ en sådan som såldes förra året för i sammanhanget småpengar?fråga, vilken var den första klockan i rymden?![]()
japp, denna jag väntade påDet beror väl på vad man menar med "i rymden". Gagarin var först med att åka i rymden även om han inte genomförde någon rymdpromenad. Hade inte han en Sturmanskie, typ en sådan som såldes förra året för i sammanhanget småpengar?
![]()
hi!The first watch worn in space
When, on June 12, 1965, Cosmonaut Alexi Leonov left the safety of his spacecraft to become the first astronaut ever to make a space walk, he was wearing the same watch that many cosmonauts would use on missions.
The watch was the Strela. It would be the first watch worn in open space, outside a spaceship. This was a mechanical two register chronograph with a 45 minute totaliser and a continuously running second hand.
The watch was branded as Poljot, Sekonda, or even simply Strela, and came in various designs and face colours. It is believed Leonov wore a white faced Strela for his historic spacewalk.
Issued in the 1950's to Russian pilots, this became the watch issued to cosmonauts for 20 years, until it was retired in 1979. It is the Russian speedmaster!
Det har du alldeles rätt i och ca 5000 kr för en sådan klockmodell är småpengar när en Speedmaster från samma era kostar flera hundra tusen. Enda negativa aspekten jag kan komma på är att samtliga dessa gamla Sturmanskies har radium-baserad lysmassa. Bra att tänka på.japp, denna jag väntade påden är nog självklar i samligen pga priset och den historiska händelsen. Finns inte många globala historiska händelser som är så stora så denna känns som en cool självklarhet.
Exakt!! Jag tolkade som att han menade ute i rymden inte inne i rymdskeppetDet beror väl på vad man menar med "i rymden". Gagarin var först med att åka i rymden även om han inte genomförde någon rymdpromenad. Hade inte han en Sturmanskie, typ en sådan som såldes förra året för i sammanhanget småpengar?
![]()
Cool, Thanks for the info! I completely missed that article.hi!
maybe nice to know, but the first watch in space was not a shturmanskie nor a Strela. But a good old solid Pobeda. before men, the russians had a long 'dog' program to experiment with living animals in the space conditions. one was named chernushka (little black) and engeneer Genin tied to her paw his Pobeda.
here the link to know more
tack! jag är italienare, så har jag en bra urmakare i italien jag kan skicka dem utomlands (han är ju specializerad på ryska klockor, kan också hjälpa med reservdelar). men jag är shockad.... ingen i sthlm, wow. Per Erik - Olofsfors Urmakeri? de går bara att kontakta honom via fb/hemsida?Skall man serva professionellt i Sverige får det nog vara en sällsynt ryss. Man kan få det billigt gjort i Slovakien. Kolla med Zsolt på Time is now på Facebook. Bara nämn att du fick rekommendationen här. Strular han så hojta till så hjälper jag till.
Per Erik i Nordmaling gör det mesta. Har frågat honom om han gör rysska ur och svaret var ja. Hans erfarenhet var att de ju är byggda snarlikt som alla andra men att deras delar ibland är lite klenare i materialet. man får vara lite försiktigare.
Finns ju ett par duktiga skruvare här i tråden men jag vet inte om de servar åt andra. Själv fördärvar jag mer än jag lagar... men kul är det![]()
Antingen har man en i närområdet eller så skickar man. Sedan om man skickar uren 20 eller 200 mil spelar mindre roll.tack! jag är italienare, så har jag en bra urmakare i italien jag kan skicka dem utomlands (han är ju specializerad på ryska klockor, kan också hjälpa med reservdelar). men jag är shockad.... ingen i sthlm, wow. Per Erik - Olofsfors Urmakeri? de går bara att kontakta honom via fb/hemsida?
hi!
maybe nice to know, but the first watch in space was not a shturmanskie nor a Strela. But a good old solid Pobeda. before men, the russians had a long 'dog' program to experiment with living animals in the space conditions. one was named chernushka (little black) and engeneer Genin tied to her paw his Pobeda.
here the link to know more
Det har du alldeles rätt i och ca 5000 kr för en sådan klockmodell är småpengar när en Speedmaster från samma era kostar flera hundra tusen. Enda negativa aspekten jag kan komma på är att samtliga dessa gamla Sturmanskies har radium-baserad lysmassa. Bra att tänka på.
Jo men de ser man ju lite var stans. Överkomliga i pris också. Har dock inte kollat dimensionerna... snälla säga att det är 34mm på bredden och inte mindre?Wow! Det är alltså en Pobeda 34-K man skall ha och inget annat!!! Får genast ge mig ut o leta...
Det är faktiskt lite kul med relationen mellan Italien och klockor från Sovjettiden. Det finns flera exempel på modeller som mer eller mindre har skapats för den italienska marknaden. Jag har tex själv en (NOS) Generalskie Radio Room som lär skall ha skapats för Italien.tack! jag är italienare, så har jag en bra urmakare i italien jag kan skicka dem utomlands (han är ju specializerad på ryska klockor, kan också hjälpa med reservdelar). men jag är shockad.... ingen i sthlm, wow. Per Erik - Olofsfors Urmakeri? de går bara att kontakta honom via fb/hemsida?
Det är faktiskt lite kul med relationen mellan Italien och klockor från Sovjettiden. Det finns flera exempel på modeller som mer eller mindre har skapats för den italienska marknaden. Jag har tex själv en (NOS) Generalskie Radio Room som lär skall ha skapats för Italien.
![]()
Nedan lite mer info om modellen, dock ser jag ingenting ang diametern. Räkna dock inte med att den är jättelik. Vi pratar typ 1950-talet och förutom Zlathoust var de flesta armbandsur ganska beskedliga i sina dimensioner.Jo men de ser man ju lite var stans. Överkomliga i pris också. Har dock inte kollat dimensionerna... snälla säga att det är 34mm på bredden och inte mindre?
Namnet verkar ju lovande...
Jo men jag tänker Omega och en del andra var ju igång med 34mm. Även en del av uren från 40-talet var ju uppe på 34 och de japanska var redan uppe på 35. Så man kan ju hoppas...Nedan lite mer info om modellen, dock ser jag ingenting ang diametern. Räkna dock inte med att den är jättelik. Vi pratar typ 1950-talet och förutom Zlathoust var de flesta armbandsur ganska beskedliga i sina dimensioner.
![]()
gagarin sturmanskie 17j
Hi all, i've enjoyed the various postings regarding the Pre chrono Sturmanskie's, better known as the Gagarin Sturmanskie. As a consequence i'm able to beyond doubt identify all the markers that determine a 15J sturmanskie, due to Tammo's excellent article. But have we any resolution...www.watchuseek.com
Nedan lite mer info om modellen, dock ser jag ingenting ang diametern. Räkna dock inte med att den är jättelik. Vi pratar typ 1950-talet och förutom Zlathoust var de flesta armbandsur ganska beskedliga i sina dimensioner.
![]()
gagarin sturmanskie 17j
Hi all, i've enjoyed the various postings regarding the Pre chrono Sturmanskie's, better known as the Gagarin Sturmanskie. As a consequence i'm able to beyond doubt identify all the markers that determine a 15J sturmanskie, due to Tammo's excellent article. But have we any resolution...www.watchuseek.com
Ibland blir jag lite fundersam angående hur jag tänker, men det är som det är och när jag plötsligt ramlar över ett armbandsur i bra skick som jag inte vill skall tappas bort eller hamna i fel händer så leder det då och då till spontana inköp. Som denna gång när jag råkade hitta en civil Poljot-kronograf i lite äldre utförande. I detta fall kan det vara den sista modellen som gavs ut i utförandet med urtavla i metall och med kronograf-sekundvisare modell Okeah (utan de små och iof fantastiska vingarna). Dessutom tycks den vara i skick som är NOS alt väldigt bra Mint. Det syns dåligt, men den vänstra sub-visaren skall (förhoppningsvis) vara blå.
Hmm, fyra unika klockor på väg in. Nu känner jag att det räcker... ett tag
![]()
Nedan Polmax presentation av det jag tror är den aktuella modellen:
Poljot Civil
www.mfkrlives.com
En fin mix av olika märken och både nytt och gammalt!Här är min ryska samling