• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Vostok Century time på armen idag, med Marine Nationale-armband bara för o reta Putin.

20220616_094946.jpg
 

Vostok

Audemars
fråga, vilken var den första klockan i rymden? :)
The first watch worn in space

When, on June 12, 1965, Cosmonaut Alexi Leonov left the safety of his spacecraft to become the first astronaut ever to make a space walk, he was wearing the same watch that many cosmonauts would use on missions.

The watch was the Strela. It would be the first watch worn in open space, outside a spaceship. This was a mechanical two register chronograph with a 45 minute totaliser and a continuously running second hand.

The watch was branded as Poljot, Sekonda, or even simply Strela, and came in various designs and face colours. It is believed Leonov wore a white faced Strela for his historic spacewalk.

Issued in the 1950's to Russian pilots, this became the watch issued to cosmonauts for 20 years, until it was retired in 1979. It is the Russian speedmaster!
 
Det beror väl på vad man menar med "i rymden". Gagarin var först med att åka i rymden även om han inte genomförde någon rymdpromenad. Hade inte han en Sturmanskie, typ en sådan som såldes förra året för i sammanhanget småpengar?
Screenshot_20210525-055603_eBay.jpg
japp, denna jag väntade på :D den är nog självklar i samligen pga priset och den historiska händelsen. Finns inte många globala historiska händelser som är så stora så denna känns som en cool självklarhet.
 

Gnappo

Breitling
The first watch worn in space

When, on June 12, 1965, Cosmonaut Alexi Leonov left the safety of his spacecraft to become the first astronaut ever to make a space walk, he was wearing the same watch that many cosmonauts would use on missions.

The watch was the Strela. It would be the first watch worn in open space, outside a spaceship. This was a mechanical two register chronograph with a 45 minute totaliser and a continuously running second hand.

The watch was branded as Poljot, Sekonda, or even simply Strela, and came in various designs and face colours. It is believed Leonov wore a white faced Strela for his historic spacewalk.

Issued in the 1950's to Russian pilots, this became the watch issued to cosmonauts for 20 years, until it was retired in 1979. It is the Russian speedmaster!
hi!

maybe nice to know, but the first watch in space was not a shturmanskie nor a Strela. But a good old solid Pobeda. before men, the russians had a long 'dog' program to experiment with living animals in the space conditions. one was named chernushka (little black) and engeneer Genin tied to her paw his Pobeda.

here the link to know more
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
japp, denna jag väntade på :D den är nog självklar i samligen pga priset och den historiska händelsen. Finns inte många globala historiska händelser som är så stora så denna känns som en cool självklarhet.
Det har du alldeles rätt i och ca 5000 kr för en sådan klockmodell är småpengar när en Speedmaster från samma era kostar flera hundra tusen. Enda negativa aspekten jag kan komma på är att samtliga dessa gamla Sturmanskies har radium-baserad lysmassa. Bra att tänka på.
 

Vostok

Audemars
Det beror väl på vad man menar med "i rymden". Gagarin var först med att åka i rymden även om han inte genomförde någon rymdpromenad. Hade inte han en Sturmanskie, typ en sådan som såldes förra året för i sammanhanget småpengar?
Screenshot_20210525-055603_eBay.jpg
Exakt!! Jag tolkade som att han menade ute i rymden inte inne i rymdskeppet :D
Det där med hunden som kunde klockan har jag dock ej läst förr så det va ju lite spännande med :)
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
hi!

maybe nice to know, but the first watch in space was not a shturmanskie nor a Strela. But a good old solid Pobeda. before men, the russians had a long 'dog' program to experiment with living animals in the space conditions. one was named chernushka (little black) and engeneer Genin tied to her paw his Pobeda.

here the link to know more
Cool, Thanks for the info! I completely missed that article. :)
 

Gnappo

Breitling
Skall man serva professionellt i Sverige får det nog vara en sällsynt ryss. Man kan få det billigt gjort i Slovakien. Kolla med Zsolt på Time is now på Facebook. Bara nämn att du fick rekommendationen här. Strular han så hojta till så hjälper jag till.

Per Erik i Nordmaling gör det mesta. Har frågat honom om han gör rysska ur och svaret var ja. Hans erfarenhet var att de ju är byggda snarlikt som alla andra men att deras delar ibland är lite klenare i materialet. man får vara lite försiktigare.

Finns ju ett par duktiga skruvare här i tråden men jag vet inte om de servar åt andra. Själv fördärvar jag mer än jag lagar... men kul är det :)
tack! jag är italienare, så har jag en bra urmakare i italien jag kan skicka dem utomlands (han är ju specializerad på ryska klockor, kan också hjälpa med reservdelar). men jag är shockad.... ingen i sthlm, wow. Per Erik - Olofsfors Urmakeri? de går bara att kontakta honom via fb/hemsida?
 

Utvisaren

Patek
tack! jag är italienare, så har jag en bra urmakare i italien jag kan skicka dem utomlands (han är ju specializerad på ryska klockor, kan också hjälpa med reservdelar). men jag är shockad.... ingen i sthlm, wow. Per Erik - Olofsfors Urmakeri? de går bara att kontakta honom via fb/hemsida?
Antingen har man en i närområdet eller så skickar man. Sedan om man skickar uren 20 eller 200 mil spelar mindre roll.
Ryska ur är inte värre än andra att serva. Tror det mest är fördomar som gör att vissa inte hanterar dem.
Sedan kan det mycket väl finnas någon i Stockholm, jag har bara hittat bra på andra ställen.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
hi!

maybe nice to know, but the first watch in space was not a shturmanskie nor a Strela. But a good old solid Pobeda. before men, the russians had a long 'dog' program to experiment with living animals in the space conditions. one was named chernushka (little black) and engeneer Genin tied to her paw his Pobeda.

here the link to know more

Wow! Det är alltså en Pobeda 34-K man skall ha och inget annat!!! Får genast ge mig ut o leta...
 

Utvisaren

Patek
Det har du alldeles rätt i och ca 5000 kr för en sådan klockmodell är småpengar när en Speedmaster från samma era kostar flera hundra tusen. Enda negativa aspekten jag kan komma på är att samtliga dessa gamla Sturmanskies har radium-baserad lysmassa. Bra att tänka på.
Wow! Det är alltså en Pobeda 34-K man skall ha och inget annat!!! Får genast ge mig ut o leta...
Jo men de ser man ju lite var stans. Överkomliga i pris också. Har dock inte kollat dimensionerna... snälla säga att det är 34mm på bredden och inte mindre? :nailbiting::nailbiting:

Namnet verkar ju lovande...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
tack! jag är italienare, så har jag en bra urmakare i italien jag kan skicka dem utomlands (han är ju specializerad på ryska klockor, kan också hjälpa med reservdelar). men jag är shockad.... ingen i sthlm, wow. Per Erik - Olofsfors Urmakeri? de går bara att kontakta honom via fb/hemsida?
Det är faktiskt lite kul med relationen mellan Italien och klockor från Sovjettiden. Det finns flera exempel på modeller som mer eller mindre har skapats för den italienska marknaden. Jag har tex själv en (NOS) Generalskie Radio Room som lär skall ha skapats för Italien.
1655386608336.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ibland blir jag lite fundersam angående hur jag tänker, men det är som det är och när jag plötsligt ramlar över ett armbandsur i bra skick som jag inte vill skall tappas bort eller hamna i fel händer så leder det då och då till spontana inköp. Som denna gång när jag råkade hitta en civil Poljot-kronograf i lite äldre utförande. I detta fall kan det vara den sista modellen som gavs ut i utförandet med urtavla i metall och med kronograf-sekundvisare modell Okeah (utan de små och iof fantastiska vingarna). Dessutom tycks den vara i skick som är NOS alt väldigt bra Mint. Det syns dåligt, men den vänstra sub-visaren skall (förhoppningsvis) vara blå.
Hmm, fyra unika klockor på väg in. Nu känner jag att det räcker... ett tag 🤔
1655387091391.png


Nedan Polmax presentation av det jag tror är den aktuella modellen:
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jo men de ser man ju lite var stans. Överkomliga i pris också. Har dock inte kollat dimensionerna... snälla säga att det är 34mm på bredden och inte mindre? :nailbiting::nailbiting:

Namnet verkar ju lovande...
Nedan lite mer info om modellen, dock ser jag ingenting ang diametern. Räkna dock inte med att den är jättelik. Vi pratar typ 1950-talet och förutom Zlathoust var de flesta armbandsur ganska beskedliga i sina dimensioner.
 

Utvisaren

Patek
Nedan lite mer info om modellen, dock ser jag ingenting ang diametern. Räkna dock inte med att den är jättelik. Vi pratar typ 1950-talet och förutom Zlathoust var de flesta armbandsur ganska beskedliga i sina dimensioner.
Jo men jag tänker Omega och en del andra var ju igång med 34mm. Även en del av uren från 40-talet var ju uppe på 34 och de japanska var redan uppe på 35. Så man kan ju hoppas...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nedan lite mer info om modellen, dock ser jag ingenting ang diametern. Räkna dock inte med att den är jättelik. Vi pratar typ 1950-talet och förutom Zlathoust var de flesta armbandsur ganska beskedliga i sina dimensioner.

Enligt den här skall den vara 39×34...
16mm lugg!!!

Screenshot_20220616-162036_Facebook.jpg
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Ibland blir jag lite fundersam angående hur jag tänker, men det är som det är och när jag plötsligt ramlar över ett armbandsur i bra skick som jag inte vill skall tappas bort eller hamna i fel händer så leder det då och då till spontana inköp. Som denna gång när jag råkade hitta en civil Poljot-kronograf i lite äldre utförande. I detta fall kan det vara den sista modellen som gavs ut i utförandet med urtavla i metall och med kronograf-sekundvisare modell Okeah (utan de små och iof fantastiska vingarna). Dessutom tycks den vara i skick som är NOS alt väldigt bra Mint. Det syns dåligt, men den vänstra sub-visaren skall (förhoppningsvis) vara blå.
Hmm, fyra unika klockor på väg in. Nu känner jag att det räcker... ett tag 🤔
1655387091391.png


Nedan Polmax presentation av det jag tror är den aktuella modellen:

Såå snygg! 🤩
 

Utvisaren

Patek
Vi roar oss med auctionnet och på bevakningen Lemania får vi idag mailat ett väggur av tyska Mauthe... för h-vete.. Jag vet inte vad de har rökt eller druckit men jag vill också prova. På arbetstid.... 😂😂

1655400557596.png
 
Topp