• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Precis ätit lunch.

20220618_125832.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Min nästa klocka blev just en Bosch WAJ240L8SN. 😢

1655548663847.png


Tvättmaskinen pajar ihop totalt. Hela trumman lös och det rasslar betänkligt...

:banghead:
Broder, jag har varit i exakt samma situation. För kanske 15 år sedan hade jag häng på en nyservad (av Omega i Schweiz) Speedmaster cal. 321 från 1966. Säljaren ville ha 15 000 kr. Precis den veckan pajade vår j*la tvättmaskin. Har fortfarande inte kommit över detta. 🥺
 

Utvisaren

Patek
Trisst! Vår diskmaskin bestämde sig för att ge upp precis dagen efter min födelsedag, där rökt minst minst 50 klockor?! 😱 Det blev en just en Bosch diskmaskin. Gamla tvättmaskinen pensionerades förra året tror jag...
Personligen sabbade jag ju torktumlaren genom att renovera en gästtoalett på våningen ovanför tvättstugan... drog ner kakel och det dammade rejält.
Kanske skall nämna att det var ett schakt med alla vattenrör som gick rakt ner i tvättstugan... så ingen brist på damm som for ner där kan vi säga. Torktumlarens insug drog in det mesta. Det funkade så länge tumlaren gick men när den var klar så fastnade ju allt damm i fukten i elementen. Nästa gång maskinen startades så small det till och blev kolsvart i hela huset. Jordfelsbrytare är bra skit!
1655551604565.png


Lovar att nästa inlägg blir med en klocka... ;) Men det är ju en timer på tvättmaskinen i alla fall...
 

Utvisaren

Patek
Broder, jag har varit i exakt samma situation. För kanske 15 år sedan hade jag häng på en nyservad (av Omega i Schweiz) Speedmaster cal. 321 från 1966. Säljaren ville ha 15 000 kr. Precis den veckan pajade vår j*la tvättmaskin. Har fortfarande inte kommit över detta. 🥺
Uppenbarligen skulle vi aldrig ha slutat med människooffer i den här delen av världen. Se nu hur det går. :banghead:
😵‍💫:rolleyes:
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Skall strax handla lite mat inför kvällens grillning. Vi får lite gäster och minst två av oss (men sannolikt inte fler) kommer att ha ryska/sovjetiska klockor på handleden.
Ber samtidigt om ur-säkt för att jag denna dag bär en kronograf som inte är NOS. Skämmes!
20220618_140905.jpg
 

Utvisaren

Patek
Broder, jag har varit i exakt samma situation. För kanske 15 år sedan hade jag häng på en nyservad (av Omega i Schweiz) Speedmaster cal. 321 från 1966. Säljaren ville ha 15 000 kr. Precis den veckan pajade vår j*la tvättmaskin. Har fortfarande inte kommit över detta. 🥺
Tur att du inte blev bitter i alla fall. Så trist om sånt händer. 🤔👍😁
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Lite sugen men,,, visrna matchar inte tavlan helt? Sekund utan vingar men vad jag minns hade inte de civila det. Knappar och rattar finns ju att få tag i finare om man vill tänker jag. Tunna siffror, andra halvan 80-talet? Men ser ut som gamla lösningen i verket med hippieskruvarna?
Ingen fabriksstämpel på bryggan men en fuling under balansen. Ingen SU så inte 90 tal.
05608 borde väl placera denna sent 80 tal?
Tänk om det ändå fanns någon i gruppen som kunde något om ryska krongrafer... 🤔

Edit: vi glömmer den. Den behövde service och hade inte kompispris.

1655569321766.png


1655569451058.png
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Lite sugen men,,, visrna matchar inte tavlan helt? Sekund utan vingar men vad jag minns hade inte de civila det. Knappar och rattar finns ju att få tag i finare om man vill tänker jag. Tunna siffror, andra halvan 80-talet? Men ser ut som gamla lösningen i verket med hippieskruvarna?
Ingen fabriksstämpel på bryggan men en fuling under balansen. Ingen SU så inte 90 tal.
05608 borde väl placera denna sent 80 tal?
Tänk om det ändå fanns någon i gruppen som kunde något om ryska krongrafer... 🤔

Edit: vi glömmer den. Den behövde service och hade inte kompispris.

1655569321766.png


1655569451058.png
Skulle kunna vara nedanstående från ca 1989. Verkets utförande stämmer också ganska bra med den dateringen.
Och, tips... kronografens sekundvisare skall verkligen inte ha några vingar på denna modell ;)
1655592293963.png
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Fattar inte, är 800kr mycket för en 420 i nyskick?

 
Topp