• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Fick hem den här i fredags. Den är ganska ovanlig med den kyrilliska loggan "Boctok" på den här urtavlan. Nu hittade jag en tavla med "lume-dot"-visare. Tavlan satt i en 350-boett i dåligt skick. Urverket hade loggan som Chistopol-fabriken använde innan de blev Vostok. Kronan kommer från en klocka som jag aldrig sett förr.
När den kom åkte sekundvisaren omkring på urtavlan.
162.jpg

Bytte till en tom boett jag hade sen tidigare där den runda kronan följde med den nya boetten. Flyttade över klockan och satte fast sekundvisaren. Sekundvisaren åkte bara omkring på axeln utan riktning. Verket med den gamla loggan fungerade bra men sekundvisaren ville inte sitta rätt.
Flyttade över urtavla, visare till en "riktig" Vostok 2209 och nu fungerade det bra. Sekundvisaren sitter fast och tickar som den ska.
Bytte bezelring till en rostfri som jag haft på en annan klocka.
Det blev ganska bra det här. Den här ovanliga urtavlan förtjänar att sitta i en bättre boett än den förra och den ska ha en "maskin" som den är avsedd för.
20180716_boctok2.jpg

20180716_boctok1.jpg
Det där blev grymt bra!!! Paddlar på tårtbit är helt klart underskattat!!! Grymt jobbat!! :)
 
Fick hem den här i fredags. Den är ganska ovanlig med den kyrilliska loggan "Boctok" på den här urtavlan. Nu hittade jag en tavla med "lume-dot"-visare. Tavlan satt i en 350-boett i dåligt skick. Urverket hade loggan som Chistopol-fabriken använde innan de blev Vostok. Kronan kommer från en klocka som jag aldrig sett förr.
När den kom åkte sekundvisaren omkring på urtavlan.
162.jpg

Bytte till en tom 350-boett som jag hade sen tidigare där den runda kronan följde med den nya boetten. Flyttade över klockan och satte fast sekundvisaren. Sekundvisaren åkte bara omkring på axeln utan riktning. Verket med den gamla loggan fungerade bra men sekundvisaren ville inte sitta rätt.
Flyttade över urtavla och visare till en "riktig" Vostok 2209 och nu fungerade det bra. Sekundvisaren sitter fast och tickar som den ska.
Bytte bezelring till en rostfri som jag haft på en annan klocka.
Det blev ganska bra det här. Den här ovanliga urtavlan förtjänar att sitta i en bättre boett än den förra och den ska ha en "maskin" som den är avsedd för.
Jag har de "slipsvisare" som den här urtavlan egentligen ska ha men provade de klassiska "paddelhänderna" som jag tycker är mer Vostok och de är ju minst lika snygga som "slipsvisarna" på den här urtavlan. "Paddelhänderna" känns mer "sportiga" och mer "Navy" än orginalvisarna.
20180716_boctok2.jpg

20180716_boctok1.jpg
Fin!min med slippsvisare hälsar:p!
20180716_212626.jpg
 
Fick hem den här i fredags. Den är ganska ovanlig med den kyrilliska loggan "Boctok" på den här urtavlan. Nu hittade jag en tavla med "lume-dot"-visare. Tavlan satt i en 350-boett i dåligt skick. Urverket hade loggan som Chistopol-fabriken använde innan de blev Vostok. Kronan kommer från en klocka som jag aldrig sett förr.
När den kom åkte sekundvisaren omkring på urtavlan.
162.jpg

Bytte till en tom 350-boett som jag hade sen tidigare där den runda kronan följde med den nya boetten. Flyttade över klockan och satte fast sekundvisaren. Sekundvisaren åkte bara omkring på axeln utan riktning. Verket med den gamla loggan fungerade bra men sekundvisaren ville inte sitta rätt.
Flyttade över urtavla och visare till en "riktig" Vostok 2209 och nu fungerade det bra. Sekundvisaren sitter fast och tickar som den ska.
Bytte bezelring till en rostfri som jag haft på en annan klocka.
Det blev ganska bra det här. Den här ovanliga urtavlan förtjänar att sitta i en bättre boett än den förra och den ska ha en "maskin" som den är avsedd för.
Jag har de "slipsvisare" som den här urtavlan egentligen ska ha men provade de klassiska "paddelhänderna" som jag tycker är mer Vostok och de är ju minst lika snygga som "slipsvisarna" på den här urtavlan. "Paddelhänderna" känns mer "sportiga" och mer "Navy" än orginalvisarna.
20180716_boctok2.jpg

20180716_boctok1.jpg
Den blev grymt bra. Håller med om paddelvisarna, mycket snyggt.
 
Då är tunnan hämtad på posten. Igår sladdade sekundvisaren runt lite men idag verkar den vara normal. Skumt...
Mycket nöjd ändå med skick o utseende. De där visarna är nåt speciellt...
20180717_111857.jpg

Och så en gruppbild på mina lilla Amphibia-samling. Några gamla o några moderna.
20180717_111924.jpg
 
He he. Tack för förtroendet och länken. Ska försöka mig på att mecka lite med den trasiga så får vi se om jag lär mig något. Ska börja med att försöka plocka ut urverket först. Aldrig gjort förut men man måste börja någonstans...
 
He he. Tack för förtroendet och länken. Ska försöka mig på att mecka lite med den trasiga så får vi se om jag lär mig något. Ska börja med att försöka plocka ut urverket först. Aldrig gjort förut men man måste börja någonstans...
Du trycker in den lilla knappen på urverket och drar ut kronan sen är det bara att plocka ur hela härligheten :)
 
Jaha!då har postmord lyckats igen:banghead:....mitt paket från meranom har dom lyckats drälla bort EFTER att jag betalat 99:- i tull avgift:arghh: det måste vara det största skitföretaget i sverige!?de tar ingen som helst ansvar till motagaren utan hänvisar att de har bara ansvar mot den som skickar:hungover:.hade jag skött ett företag på det viset så hade jag fått lägga ner för länge sen....blir så trött av att vänta på reservdelar och slösa energi på folk/företag som inte sköter sina uppgifter:mad:.
 
Jaha!då har postmord lyckats igen:banghead:....mitt paket från meranom har dom lyckats drälla bort EFTER att jag betalat 99:- i tull avgift:arghh: det måste vara det största skitföretaget i sverige!?de tar ingen som helst ansvar till motagaren utan hänvisar att de har bara ansvar mot den som skickar:hungover:.hade jag skött ett företag på det viset så hade jag fått lägga ner för länge sen....blir så trött av att vänta på reservdelar och slösa energi på folk/företag som inte sköter sina uppgifter:mad:.
Fy fan rent utsagt!!! Usch!!! :(
 
Jaha!då har postmord lyckats igen:banghead:....mitt paket från meranom har dom lyckats drälla bort EFTER att jag betalat 99:- i tull avgift:arghh: det måste vara det största skitföretaget i sverige!?de tar ingen som helst ansvar till motagaren utan hänvisar att de har bara ansvar mot den som skickar:hungover:.hade jag skött ett företag på det viset så hade jag fått lägga ner för länge sen....blir så trött av att vänta på reservdelar och slösa energi på folk/företag som inte sköter sina uppgifter:mad:.
Så jävla dåligt och tråkigt.
 
Äntligen har PostMord släppt min klocka efter 3 månaders "hantering", så nu jag kan börja knåpa ihop ytterligare en ryss som jag egentligen inte behöver.

Blir typ en homage till denna, men i en storlek som bättre passar mina 16,6 cm handleder.
storryss.jpg


So, lets begin: En Vostok, ny bezel och lite armband:
voststart.jpg


(Ursäkta bilderna suddighet, jag kör med befintligt ljus, ingen blixt och mulet väder. Kan förhoppningsvis ta bättre bilder när jag väl bestämt armband.)

Biff!:cool:
vostvrist sida.jpg

vostvrist.jpg


Bredvid lillebrorsan:)
vostbrorsa.jpg


Satte den på kina-nato tillsvidare. Klurar på permanent armband och lutar för tillfället åt rejält uppfuckat denimband (ska misshandla det sönder och samman innan det åker på) ELLER shark mesh. Vad säger smakpoliserna?
 
Senast ändrad:
Jaha!då har postmord lyckats igen:banghead:....mitt paket från meranom har dom lyckats drälla bort EFTER att jag betalat 99:- i tull avgift:arghh: det måste vara det största skitföretaget i sverige!?de tar ingen som helst ansvar till motagaren utan hänvisar att de har bara ansvar mot den som skickar:hungover:.hade jag skött ett företag på det viset så hade jag fått lägga ner för länge sen....blir så trött av att vänta på reservdelar och slösa energi på folk/företag som inte sköter sina uppgifter:mad:.

Shit vad surt, går också och väntar på paket från meranom, betalade tull den 9e. Hur lång tid tar det innan dom bestämmer sig för att det är försvunnet?
 
Shit vad surt, går också och väntar på paket från meranom, betalade tull den 9e. Hur lång tid tar det innan dom bestämmer sig för att det är försvunnet?
Jag betalade med den 9'e så kundtjänst tyckte jag kunde vänta "några dar till" och sen ta kontakt med meranom så dom får göra en reklamation,men meranom skiter ju i vår tull så dom pengarna är vi väl blåsta på.....
 
Jag betalade med den 9'e så kundtjänst tyckte jag kunde vänta "några dar till" och sen ta kontakt med meranom så dom får göra en reklamation,men meranom skiter ju i vår tull så dom pengarna är vi väl blåsta på.....

Jaja, får väl hoppas att det bara är någon korvfingrad sommarjobbare som lagt dom i fel skåp eller nåt
 
  • Like
Reactions: Beo
Äntligen har PostMord släppt min klocka efter 3 månaders "hantering", så nu jag kan börja knåpa ihop ytterligare en ryss som jag egentligen inte behöver.

Blir typ en homage till denna, men i en storlek som bättre passar mina 16,6 cm handleder.
storryss.jpg


So, lets begin: En Vostok, ny bezel och lite armband:
voststart.jpg


(Ursäkta bilderna suddighet, jag kör med befintligt ljus, ingen blixt och mulet väder. Kan förhoppningsvis ta bättre bilder när jag väl bestämt armband.)

Biff!:cool:
vostvrist sida.jpg

vostvrist.jpg


Bredvid lillebrorsan:)
vostbrorsa.jpg


Satte den på kina-nato tillsvidare. Klurar på permanent armband och lutar för tillfället åt rejält uppfuckat denimband (ska misshandla det sönder och samman innan det åker på) ELLER shark mesh. Vad säger smakpoliserna?
Ja den där kommer att bli häftig! Du kommer garanterat att få frågor från nyfikna om den där klockan. o_O
 
Då är tunnan hämtad på posten. Igår sladdade sekundvisaren runt lite men idag verkar den vara normal. Skumt...
Mycket nöjd ändå med skick o utseende. De där visarna är nåt speciellt...
20180717_111857.jpg

Och så en gruppbild på mina lilla Amphibia-samling. Några gamla o några moderna.
20180717_111924.jpg
Jag kan tyvärr konstatera att sekundvisaren fortfarande sladdar och att klockan fortar sig ca 7 min per dag. Kan det ha med sekundvisaren att göra? Tacksam för hjälp och tips.
 
Yay, fick min sändning från meranom idag.
Hoppas du med har tur framöver här @Beo

Vad fick jag då?
0551900E-8019-4477-A7D7-5448EA936225.jpeg



Min stackars scuba dude som behöver lite piff.
Köpte på impuls den billigaste jag kunde hitta, hopplöst oexakt och någon har lagt på nån ful blågrön lysmassa.
Fick böja till rotorn också för att den skrapade i verket, en annan rolig finess var att sekundvisaren stannade en sekund eller två om man rörde armen för häftigt.
EF6D36B5-A633-4FC1-850F-E6869CC7406B.jpeg


Här börjar jag inse mitt misstag, sitter en liten spännfjäder i ett hål där, den flög åt skogen, skruvarna är omänskligt små, ser dom ju knappt, var tvungen att slipa spetsen på min ebaymejsel för att ens kunna skruva med den.
Tänkte att jag har ju en backup på fjädern i det gamla urverket, den flög åt skogen.
Utan den fungerar inte datum drivningen på ett vettigt sätt.

3995D36F-F716-4066-A600-D41B3F1473A6.jpeg


Jaja, orkar ändå aldrig ställa datumet på den här.
Skruvade bort drivningen för datumbytet och tejpade fast skivan på 13. Lucky lixom.
Blev snyggt med visarna iaf.
2F5BF765-6521-414E-A64D-C895ED276FB5.jpeg


Ja men visst blir det bra, ska bli kul att se hur exakt det går att få ett helt nytt verk
825A2B42-EDFD-4CB1-B393-C4C6DFEF8014.jpeg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp