• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Postar en bild åt @Beo

IMG_20180728_183102.jpg
 
Jag fick denna klocka av min farbror (som tidigare i livet hade en resefirma som anordnade resor till sovjet och sedermera Ryssland) när jag var kanske 12 (runt 2000). Han köpte den i Moskva under 90-talet. Hade inte tänkt på den på många år, men är för stunden min favoritklocka och har högt sentimentalvärde.

Poljot Imperator.jpg
 
Jag fick denna klocka av min farbror (som tidigare i livet hade en resefirma som anordnade resor till sovjet och sedermera Ryssland) när jag var kanske 12 (runt 2000). Han köpte den i Moskva under 90-talet. Hade inte tänkt på den på många år, men är för stunden min favoritklocka och har högt sentimentalvärde.

Poljot Imperator.jpg
Made in 1993 in a limited edition to commemorate 125 years of imperial Russia under the Romanovs. The watch has a beautiful white dial with the weapon of Nicolas II, the last tsar.
Like many watches from the USSR this watch is based on Swiss design, in this case the A. Schild AS 1475, adjusted by Soviet engineers and made even more reliable. This Poljot 2612.1 calibre has a 18.000 bpm frequency, 18 jewels, two barrels and a power-reserve of about 30 hours.
 
Jaha!då har jag moddat om min svarta Vostok med Pvd bezel från 2413 verk till 2416b med svart datumring som jag tycker stämmer bättre och Komandirskie visare,samt då nyttjat gammla verket till att plocka ohop en NY modd!:Dså snart får jag skaffa fler armar eller köra på 10 dagars veckor för att nyttja alla smarriga Vostoks:eek:!
20180731_155011.jpg

20180731_154902.jpg
 
Jaha!då har jag moddat om min svarta Vostok med Pvd bezel från 2413 verk till 2416b med svart datumring som jag tycker stämmer bättre och Komandirskie visare,samt då nyttjat gammla verket till att plocka ohop en NY modd!:Dså snart får jag skaffa fler armar eller köra på 10 dagars veckor för att nyttja alla smarriga Vostoks:eek:!
20180731_155011.jpg

20180731_154902.jpg
Svarta urtavlan är stenhård!! Det är riktigt militärt stuk på den...
 
I vinter någon gång hittade jag en boett som jag aldrig sett och slog till för den va annorlunda påminner om 420 fast mycket fetare.
Började forska och hittade info om att den är ganska ovanlig samt tillverkad av titan vilket stämmer för den är större än en 420 boett men väger mycket mindre..
Tyvärr va klockan jäkligt risig så jag har letat delar tills nu för att få allt rätt med urtavla och SU märkt urverk osv... Nu är den brukar igen.. Titan är lätt alltså :)
IMG_20180803_200426.jpg
 
I vinter någon gång hittade jag en boett som jag aldrig sett och slog till för den va annorlunda påminner om 420 fast mycket fetare.
Började forska och hittade info om att den är ganska ovanlig samt tillverkad av titan vilket stämmer för den är större än en 420 boett men väger mycket mindre..
Tyvärr va klockan jäkligt risig så jag har letat delar tills nu för att få allt rätt med urtavla och SU märkt urverk osv... Nu är den brukar igen.. Titan är lätt alltså :)
IMG_20180803_200426.jpg
Grattis till en ovanlig boett Vostok! Jäkligt skarpt att du lyckades "vaska" fram den där i mängden. Det är ju de där annorlunda klockorna man letar efter.
 
Efter en del snickeriarbete unnade jag mig ett dopp i den lilla sjö vi har på andra sidan vägen. Min Albatross med "snajper-tavlan" fick följa med. Den var ju inte med i "plurret" men den var med. Packningarna är säkert 30 år gamla så den fick vara i land.
Kallt vattnet? 25 grader. Det ångade från vattnet och det betyder väl att luften är kallare än vattnet?
20180804_snajper.jpg
 
Efter en del snickeriarbete unnade jag mig ett dopp i den lilla sjö vi har på andra sidan vägen. Min Albatross med "snajper-tavlan" fick följa med. Den var ju inte med i "plurret" men den var med. Packningarna är säkert 30 år gamla så den fick vara i land.
Kallt vattnet? 25 grader. Det ångade från vattnet och det betyder väl att luften är kallare än vattnet?
20180804_snajper.jpg
Fin! Har den där boetten samma mått och utseende som dagens 670/650-case eller är den mindre?

Och vad är det förresten för skillnad på 650 gentemot 670, -någon som vet?
 
Senast ändrad:
Fin! Har den där boetten samma mått och utseende som dagens 670/650-case eller är den mindre?

Och vad är det förresten för skillnad på 650 gentemot 670, -någon som vet?
Tjena Forsberg!
De är snygga faktiskt. Kollade snabbt på Meranom.com och ser spontant att bredden på bandet är annorlunda. Min har 18 mm bredd på armbandet och de du nämner har 20 mm bredd. Jag hade föredragit ett 20 mm band.
 
Tjena Forsberg!
De är snygga faktiskt. Kollade snabbt på Meranom.com och ser spontant att bredden på bandet är annorlunda. Min har 18 mm bredd på armbandet och de du nämner har 20 mm bredd. Jag hade föredragit ett 20 mm band.

Ok, tack!
Ja det finns några case som skulle se bättre ut med bredare band. 420 och 120 tycker jag hade varit bättre med 20mm istället för 18.
 
Efter en del snickeriarbete unnade jag mig ett dopp i den lilla sjö vi har på andra sidan vägen. Min Albatross med "snajper-tavlan" fick följa med. Den var ju inte med i "plurret" men den var med. Packningarna är säkert 30 år gamla så den fick vara i land.
Kallt vattnet? 25 grader. Det ångade från vattnet och det betyder väl att luften är kallare än vattnet?
20180804_snajper.jpg
Fin klocka och bild!byt ut packningarna för det är jättesmidigt och fetta in dom nya så är klockan garanterat tål till 10atm,det har jag gjort på några som jag sen trycktestat och dom har blivit "badvänliga":).
 
Fin! Har den där boetten samma mått och utseende som dagens 670/650-case eller är den mindre?

Och vad är det förresten för skillnad på 650 gentemot 670, -någon som vet?
@Samlarn boett (470) har 18mm lug, den är 46mm hög och 39mm bred.
670/650 boetten har 20mm lug, den är 49mm hög och 41mm bred.

650 = matt/borstat
670 = blank/polerat
 
Senast ändrad:
Aha, trodde det hade med någon polarexpedition att göra eller Vostok-stationen på Antarktis men när jag jämför med kartor och bilder så är det ju inte alls samma:D.
Tack för infon.
 
Nu har den senaste kommit. En Scuba Dude i 960 case från CCCP-tiden. Bra skick och väldigt bekväm på armen. Även med den rassliga länken (Även den stämplad cccp). Ska försöka få till en annan länk på något sätt och ett gummi när väl pinsen kommer från Meranom.
20180809_095115.jpg
20180809_095014.jpg
 
Tillbaka
Topp