• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Fattar inte, är 800kr mycket för en 420 i nyskick?

Nej det är helt rimligt. Jag hade begärt samma för min svarta som är ett par poster ovan.
 

Utvisaren

Patek
Yay... vann den :)
Lite skräp här och var men det var ju ändå till ett överkomligt pris.

1655665582706.png
 

Utvisaren

Patek
Det sistnämnda är idiotiskt, ryska befolkningen lider dom också.
Jo. Men folk i allmänhet skall man inte ha för höga tankar om. Majoriteten följer strömmen utan att tänka. Antingen för att de inte ids eller för att de inte kan. Och samtidgt finns det ju 1000 andra saker som folk skall få att gå ihop. Handla, hämta ungarna. Skjutsa hit och dit. Hinna få 5 minuter för sig själv. Att djupare analysera problematiken i Ryssland blir snabbt en lyx som få kan unna sig.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Fattar inte, är 800kr mycket för en 420 i nyskick?


Jar väl inte legat ute så länge än? Jag har dock ingen koll på hur lång tid det tar o sälja klockor på ks...
 

Delgada

Patek
13 dagar för en klocka under tusenlappen tycker jag är mycket 😅
Just nu är väl efterfrågan på ryssklocka rätt låg pga världsläget som @Utvisaren skrev, och spelar det ingen roll att tillgången på nya Vostoks också är nära noll.
Det är skillnad med vintage, där är väl både efterfrågan och tillgång mer eller mindre orubbat konstant.
Men vänta ett år eller två, min gissning är att tillgången på nya Vostok fortfarande kommer vara väldigt begränsad, efterfrågan däremot stigande då folk fattar att det det så coola och moddningsbara klockor, och att man inte behöver vara Putin-kramare för att tycka det.
Vänta med att sälja. Om ett år kommer du få mer betalt eller ångra att du sålde den...
Det är i alla fall min framtidsspaning ... Jag är kanske bara en 5-öres- Nostradamus , men ändå... vad tror ni?
 
Senast ändrad:

Ackee

Panerai
2-Faktor
13 dagar för en klocka under tusenlappen tycker jag är mycket 😅

Jag har sålt 4 klockor senaste halvåret, varav 3 ryska. En såldes efter några timmar, medan en annan tog 3 månader. Tror det handlar mer om modell än om russofobi. Det ekonomiska läget i väst är ju rätt ovisst just nu vilket också påverkar potentiella kunder. Äh, ta några snygga bilder från olika vinklar och klockan är såld. :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Just nu är väl efterfrågan på ryssklocka rätt låg pga världsläget som @Utvisaren skrev, och spelar det ingen roll att tillgången på nya Vostoks också är nära noll.
Det är skillnad med vintage, där är väl både efterfrågan och tillgång mer eller mindre orubbat konstant.
Men vänta ett år eller två, min gissning är att tillgången på nya Vostok fortfarande kommer vara väldigt begränsad, efterfrågan däremot stigande då folk fattar att det det så coola och moddningsbara klockor, och att man inte behöver vara Putin-kramare för att tycka det.
Vänta med att sälja. Om ett år kommer du få mer betalt eller ångra att du sålde den...
Det är i alla fall min framtidsspaning ... Jag är kanske bara en 5-öres- Nostradamus , men ändå... vad tror ni?
Jag tror starkt Vostok kommer göra samma resa som Seiko Skx007/9 och Sarb033/035 gjort. Tidsfråga tills en Vostok amphibian säljs för 2-3 tusen kronor. Men jag har dock inte tålamod att vänta, så säljer redan nu. 😅

Jag har sålt 4 klockor senaste halvåret, varav 3 ryska. En såldes efter några timmar, medan en annan tog 3 månader. Tror det handlar mer om modell än om russofobi. Det ekonomiska läget i väst är ju rätt ovisst just nu vilket också påverkar potentiella kunder. Äh, ta några snygga bilder från olika vinklar och klockan är såld. :)
Får nog bli lite snygga bilder när tillfälle ges, trodde den skulle säljas snabbt så la inte tid på bilder.
 

Utvisaren

Patek
Just nu är väl efterfrågan på ryssklocka rätt låg pga världsläget som @Utvisaren skrev, och spelar det ingen roll att tillgången på nya Vostoks också är nära noll.
Det är skillnad med vintage, där är väl både efterfrågan och tillgång mer eller mindre orubbat konstant.
Men vänta ett år eller två, min gissning är att tillgången på nya Vostok fortfarande kommer vara väldigt begränsad, efterfrågan däremot stigande då folk fattar att det det så coola och moddningsbara klockor, och att man inte behöver vara Putin-kramare för att tycka det.
Vänta med att sälja. Om ett år kommer du få mer betalt eller ångra att du sålde den...
Det är i alla fall min framtidsspaning ... Jag är kanske bara en 5-öres- Nostradamus , men ändå... vad tror ni?
Moddandet är det som kommer hålla intresset för Vostok uppe.
Bra och roligt sätt att amatörmeka. Lite som att byta fälgar på bilen och hänga på extralysen (givetvis felkopplade så de suger ur batteriet, men ascoola när bilen väl går).
Kineserna kallar ju de sista 1000 åren en parantes i historien så det är väl mest en fråga om hur långt perspektiv man har.

Som SKX, troligen. SARB, inte riktigt lika troligt. Då får de nog skapa en modell lik äldre komandirski som gemene icke-MÖP kan förlika sig med. Gissningar alltihop så klart.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Någon som sitter på extra visare till denna? Är sjukt störd av skadan på minuten. Har inte kommit till den fasen att jag pillar med lume själv ännu...

Kanske, men kan inte kolla just nu. Inte säkert att lumefärgen på en begagnad passar heller med den andra.

Du skulle kunna testa och ta loss visaren, vända den upp och ner och sätta fast på en tandpetare och dutta en liten mängd trälim på papper och sedan ta en annan tandpetare för och ta en ännu mindre mängd trälim på spetsen och sedan fylla i hålet med den. Kommer kanske se ok ut (har aldrig testat med bara lim), kanske blir för genomskinligt?

Om du kan vänta så kan jag skicka lite lumepulver som du kan blanda med trälimmet själv (bara för att fylla i hålet med både lim och lume), men det kommer och dröja innan jag kan göra det...
 

Utvisaren

Patek
Kanske, men kan inte kolla just nu. Inte säkert att lumefärgen på en begagnad passar heller med den andra.

Du skulle kunna testa och ta loss visaren, vända den upp och ner och sätta fast på en tandpetare och dutta en liten mängd trälim på papper och sedan ta en annan tandpetare för och ta en ännu mindre mängd trälim på spetsen och sedan fylla i hålet med den. Kommer kanske se ok ut (har aldrig testat med bara lim), kanske blir för genomskinligt?

Om du kan vänta så kan jag skicka lite lumepulver som du kan blanda med trälimmet själv (bara för att fylla i hålet med både lim och lume), men det kommer och dröja innan jag kan göra det...
En fårtacka. Men då kan jag beställa lite lumejox själv. Är väl lika bra att man har?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Kanske, men kan inte kolla just nu. Inte säkert att lumefärgen på en begagnad passar heller med den andra.

Du skulle kunna testa och ta loss visaren, vända den upp och ner och sätta fast på en tandpetare och dutta en liten mängd trälim på papper och sedan ta en annan tandpetare för och ta en ännu mindre mängd trälim på spetsen och sedan fylla i hålet med den. Kommer kanske se ok ut (har aldrig testat med bara lim), kanske blir för genomskinligt?

Om du kan vänta så kan jag skicka lite lumepulver som du kan blanda med trälimmet själv (bara för att fylla i hålet med både lim och lume), men det kommer och dröja innan jag kan göra det...
Vi har haft uppe detta tidigare, men kanske läge att uppdatera oss:
Vad använder/rekommenderar ni andra för prylar när det gäller just lume-arbeten? Jag har kommit till en punkt där jag äntligen måste komma till skott med att beställa grejer för detta.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag har tidigare kört Noctilumina så den här och andra är körda med det men nu har jag ett annat som jag inte kommer ihåg namnet på nu,tror jag har en slatt noctilumina kvar till ett sett med visare om nån skulle vilja/behöva ha?
Tack, ja, NoctiLumina har ju kommit upp tidigare i den här tråden. Nu ser jag på deras hemsida att de har sommarstängt 21/6-10/7, så... :)
Jag måste helt enkelt komma till skott, för nu har jag lite för många visare som behöver en aning kärlek.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Tack, ja, NoctiLumina har ju kommit upp tidigare i den här tråden. Nu ser jag på deras hemsida att de har sommarstängt 21/6-10/7, så... :)
Jag måste helt enkelt komma till skott, för nu har jag lite för många visare som behöver en aning kärlek.
Ja det är inte svårt att göra,det svåra är att få färgen som man vill om man inte gör om både visare och tavla.😊
 
Topp