• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Nu jädrar ska vi baka kroppkakor! Typ.
20220623_210906.jpg
 
Hahahaha! Den ena ska få följa mig upp på "Vallen" för där finns det ingen ström, så har jag något att lyssna på när jag eldar järnspisen och röker pipa :D

Ja jag har sett massa stenkakor från Ryssland så det bör absolut finnas Ryska trattgrammofoner, Har dock aldrig letat men det ska jag fanken ta och kolla upp :D Bör ju nästan vara en del klocktillverkare som gjort själva verket i dom? :D
Eldar järnspis och röker pipa! Saatana vilket trevligt ställe!
 
Jag har ganska många Vostok och andra ryssklockor från olika årtal och de av dem som har lume måste "laddas" med ljus för att lysa så därför är detta lume ej radioaktivt :)
Tritium och radium behöver inte "laddas", det lyser av sig själv :)
Jag har en certina från 60 talet som jag trodde var utan lume tills jag lös en ficklampa på nära håll, det lös ett par sekunder efter sen försvann det. Det kan inte vara något annat än tritium.
Samma med en annan 80talare, den lyser bara efter att ha fått ljus på
 
Jag har en certina från 60 talet som jag trodde var utan lume tills jag lös en ficklampa på nära håll, det lös ett par sekunder efter sen försvann det. Det kan inte vara något annat än tritium.
Samma med en annan 80talare, den lyser bara efter att ha fått ljus på
1968 förbjöds användningen av radium i armbandsur vilket krävde nya lösningar. Tritium blev då valet.
Urtavlor som använde tritium märktes med "T" eller "TT" eller "H3", symbolen för tritium, tungt väte.
 
Urtavlor som använde tritium märktes med "T" eller "TT" eller "H3", symbolen för tritium, tungt väte.
Inte alla, min certina har det, men inte en annan jag har. Men läste lite ang radioaktiva klockor och även radiumklockor tappar sitt självlysande iom att färgen degrederar, men trots det är dom riktigt radioaktiva. Men radium har en halveringstid på 1600 år medans tritium är 12, dessutom olika strålningar..
Finns nog inget bra sett att veta vad ryssarna använt
 
Jo men sen undrar man ju om man kan lita på vad ryssarna säger 😅

Inte alla, min certina har det, men inte en annan jag har. Men läste lite ang radioaktiva klockor och även radiumklockor tappar sitt självlysande iom att färgen degrederar, men trots det är dom riktigt radioaktiva. Men radium har en halveringstid på 1600 år medans tritium är 12, dessutom olika strålningar..
Finns nog inget bra sett att veta vad ryssarna använt

Har mätt många av mina ryssar (har totalt ca 200), inte en ända av de jag mätt strålar något!
 
Äntligen!! Jag har nu försökt berätta att Vostok aldrig använt radioaktiv lysmassa men hittade inget "svart på vitt" om det (för ingen har hittat någon radioaktiv Vostok och lagt ut något om det).
Tack för informationen!! 😍
Citat från någon som svarat på samma fråga fast på engelska
"My guess is that they used zinc (zincsulfide AFAIK). Cheap and gives a fair (though not lasting) lume. It's the predecessor of Luminova."
 
Med andra ord ska jag sluta nojja då 😂 kan inte hjälpa det är så som person. Önskar jag kunde slicka obekymrat på mina klockor med..
Har tom köpt en geiger mätare som är oanvänd hitills
Nu tar du och sätter fart på din geiger mätare och kollar igenom dina klockor som du tror är radioaktiva, för jag vill veta hur många av dem som du tror är radioaktiva som verkligen är det 😂 😂
 
Jag har en certina från 60 talet som jag trodde var utan lume tills jag lös en ficklampa på nära håll, det lös ett par sekunder efter sen försvann det. Det kan inte vara något annat än tritium.
Samma med en annan 80talare, den lyser bara efter att ha fått ljus på
Då tritium är ett ämne som ”självt lyser” (emitterar) laddas det inte upp av en ficklampa. Den åldern, och just ATT den ändå laddas upp lite av ljus, visar att det är nån typ av luminova (gamla klockor målades med fosfor/zinksulfid). Men absolut möjligt att man blandat i tritium i fosforn, det gjorde man på bla. Omega och (tror jag) på Rolex. Men själva tritiumet kan inte laddas upp av ljus.
 
Då tritium är ett ämne som ”självt lyser” (emitterar) laddas det inte upp av en ficklampa. Den åldern, och just ATT den ändå laddas upp lite av ljus, visar att det är nån typ av luminova (gamla klockor målades med fosfor/zinksulfid). Men absolut möjligt att man blandat i tritium i fosforn, det gjorde man på bla. Omega och (tror jag) på Rolex. Men själva tritiumet kan inte laddas upp av ljus.
Har jag rätt i att tro att de svarta är tritium rör och det som lyser är zink?
IMG_20220624_082258.jpg

IMG_20220624_082425.jpg


Denna har inget T men lyser kort vid uppladdning
IMG_20220624_083144.jpg
IMG_20220624_083118.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp