• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Det är lättare att berätta vad som inte finns på din lista ;) 😂
Jag slår vad att du inte har något gökur på listan?

Någon som vet om det finns ryska gökur, eller är detta en schwuäjschisk böjelse?

🤣🤣🤣

Det är inte omöjligt att det skulle finnas ett gökur på min lista, får kolla!!! 😇

Har för mig att jag sett sovjetiska gökur, har en kompis utanför detta forum som gillar gökur (dock äger han inget själv). Kanske någon här som visat något också?

Skulle jag köpa ett gökur får jag nog inte särtta upp det hemma...
 

Utvisaren

Patek
Working hard or hardly working?
Känns som rätt forum att fråga i... 🤔
20220623_081036.jpg
KULAK var svaret på den frågan. Där har ni en gratis till det ryska midsommarquizzet!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
1655971197626.png



"In the Russian culture the cuckoo clock is a symbol of tradition and home comfort"

"If you have the possibility to visit a typical Russian house you may have the chance to spot a nicely-carved wooden cuckoo clock."

 

MAz_666

Rolex
Inspirerad av @Lesa och gårdagens inlägg med 33-boetten föll idag valet på denna Komandirskie. Två lumepluttar kl 12 och tunna datumsiffror... kom vi fram till vad det betydde... 🤔
💙 💛
1655963806610.png
Hopplös om jag inte skrivit ned detaljerna, men tror mig komma ihåg T-34-regeln: Red-dot-sekund = sent 80-tal; rak/vanlig sekund = tidigt 90-tal.
Men har haft fel förr ...
 

Vostok

Audemars
Någon som vet om det finns ryska gökur, eller är detta en schwuäjschisk böjelse?
Det finns!! Bland annat Majak har gjort ett flertal modeller...
Jag har tänkt köpa en men tror jag riskerar att bli singel så har avvaktat lite 😅
Va nog så svårt med mina trattgrammofon inköp, eller att jag köpt dom skiter hon väl i men när jag spelar på någon av dom är hon inte så imponerad 😂😂😂
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det finns!! Bland annat Majak har gjort ett flertal modeller...
Jag har tänkt köpa en men tror jag riskerar att bli singel så har avvaktat lite 😅
Va nog så svårt med mina trattgrammofon inköp, eller att jag köpt dom skiter hon väl i men när jag spelar på någon av dom är hon inte så imponerad 😂😂😂

Oj, bild??? Har funderat på en tratt också, men har tyvärr inte plats, måste köpa större hus först!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Dagens paket är öppnat: Poljot i form av civil kronograf, som enligt Polmax är daterad till 1990-1991.

Helt Ok skick enligt mig. Aningen ytliga repor på bakstycket är det enda jag kan hitta att klaga på, om man nu skall vara sån.

1655992624819.png

20220623_154317.jpg

1655992696260.png

Guldfärgat balanshjul och stötskyddsfjäder daterar verket till senast tidigt 1992. Verket som synes även SU-märkt.
1655992732801.png

Oklar servicehistorik, men verket tycks gå bra. Kronografen funkar och nollställs snyggt och korrekt. Timegraphern visar inga oroande siffror heller.
1655992904320.png

 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Screenshot_20220623-120550_Outlook.jpg


Vad tycker ni om denna? Aviator High Tech

Hmmm, kanske. Vet inte riktigt vad jag tycker. Klart tydligt flygtema i de små tavlorna, coolt! Hade vart kul o se på en arm.

Kanske inte flyger 100a för mig, men det är ju inte jag som skall köpa.

Fler bilder?

Ja mina är resemodellen så dom har liksom tratten inbyggd i lådan och tar knappt någon plats :)
Den svarta är i kanon skick men den bruna är inte helt hundra men fungerar skapligt nu efter lite reparation och genomgång :)

1655991631261.jpeg


1655991706153.png

Svincoola ju, ser ut o vara i bra skick med! Har du med dig dom när ni är ute o reser??? 😉

Själv hade jag gärna haft en med tratt, de är det ultimata för mig!

Farsan har en gammal rullbandspelare jag gärna tagit över, men har inte plats för den heller ☹️, men kanske finns mer plats när barnen flyttar eller om vi köper större...

Skulle även vilja ha plats för en flygel med och...

Finns det ryska/cccp trattgrammofoner?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Dagens paket är öppnat: Poljot i form av civil kronograf, som enligt Polmax är daterad till 1990-1991.

Helt Ok skick enligt mig. Aningen ytliga repor på bakstycket är det enda jag kan hitta att klaga på, om man nu skall vara sån.

1655992624819.png

1655992696260.png

Guldfärgat balanshjul och stötskyddsfjäder daterar verket till senast tidigt 1992. Verket som synes även SU-märkt.
1655992732801.png

Oklar servicehistorik, men verket tycks gå bra. Kronografen funkar och nollställs snyggt och korrekt. Timegraphern visar inga oroande siffror heller.
1655992904320.png


Supernajs ju! 😀

Har du inte för många nu? Dags o sälja någon till mig, billigt 😉
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Hmmm, kanske. Vet inte riktigt vad jag tycker. Klart tydligt flygtema i de små tavlorna, coolt! Hade vart kul o se på en arm.

Kanske inte flyger 100a för mig, men det är ju inte jag som skall köpa.

Fler bilder?

Nä, inget för mig heller. Känns som en daterad 00-talare. Men alltid kul att höra folks åsikter. Den kan ju bli reservdelar till något roligare 😄
 

Vostok

Audemars
Hmmm, kanske. Vet inte riktigt vad jag tycker. Klart tydligt flygtema i de små tavlorna, coolt! Hade vart kul o se på en arm.

Kanske inte flyger 100a för mig, men det är ju inte jag som skall köpa.

Fler bilder?



Svincoola ju, ser ut o vara i bra skick med! Har du med dig dom när ni är ute o reser??? 😉

Själv hade jag gärna haft en med tratt, de är det ultimata för mig!

Farsan har en gammal rullbandspelare jag gärna tagit över, men har inte plats för den heller ☹️, men kanske finns mer plats när barnen flyttar eller om vi köper större...

Skulle även vilja ha plats för en flygel med och...

Finns det ryska/cccp trattgrammofoner?
Hahahaha! Den ena ska få följa mig upp på "Vallen" för där finns det ingen ström, så har jag något att lyssna på när jag eldar järnspisen och röker pipa :D

Ja jag har sett massa stenkakor från Ryssland så det bör absolut finnas Ryska trattgrammofoner, Har dock aldrig letat men det ska jag fanken ta och kolla upp :D Bör ju nästan vara en del klocktillverkare som gjort själva verket i dom? :D
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja mina är resemodellen så dom har liksom tratten inbyggd i lådan och tar knappt någon plats :)
Den svarta är i kanon skick men den bruna är inte helt hundra men fungerar skapligt nu efter lite reparation och genomgång :)

1655991631261.jpeg


1655991706153.png

Hmmm, kanske. Vet inte riktigt vad jag tycker. Klart tydligt flygtema i de små tavlorna, coolt! Hade vart kul o se på en arm.

Kanske inte flyger 100a för mig, men det är ju inte jag som skall köpa.

Fler bilder?



Svincoola ju, ser ut o vara i bra skick med! Har du med dig dom när ni är ute o reser??? 😉

Själv hade jag gärna haft en med tratt, de är det ultimata för mig!

Farsan har en gammal rullbandspelare jag gärna tagit över, men har inte plats för den heller ☹️, men kanske finns mer plats när barnen flyttar eller om vi köper större...

Skulle även vilja ha plats för en flygel med och...

Finns det ryska/cccp trattgrammofoner?

Svarar mig själv, verkar finnas!!!

Screenshot_20220623-200535_Chrome.jpg


Två bilder från igår, som aldrig lades upp...

20220621_180627.jpg

20220621_174810.jpg
 
Topp