• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Spännande! Någon som har koll på måsarna? Jag har inte ens några sidor att läsa in mig på om dessa...

Edit: känns nästan som köpläge. Tror inte någon i tråden har en sådan här??

1655930792226.png
Jag har funderat på en sån flera gånger men har aldrig handlat.. Klart annorlunda :) Sen har du ju "fiskögat" med som är ganska bisarr :)

Men det är ju den här du ska ta och köpa tycker jag ;)

1655931188012.png

1655931213247.png
 

Utvisaren

Patek
Finns två till salu på Ebay nu såg jag och dom ligger ute för 2000kr st typ..
Dock är dom där lite mindre i storlek så vissa tror det är damklockor men enl vad jag läst ska det vara herr ur..
Jag har letat efter en med svart urtavla med vita lume index ganska länge men det verkar lite svåra att hitta :D

1655932606339.png
Kul att få en skymt av vad som finns längre ner i kaninhålet. Köpte den skumma Zvezdan bara därför att.... :hungry:
🤔 :hungry: eeeh.... ja.
 

Delgada

Patek
Jag har funderat på en sån flera gånger men har aldrig handlat.. Klart annorlunda :) Sen har du ju "fiskögat" med som är ganska bisarr :)

Men det är ju den här du ska ta och köpa tycker jag ;)

1655931188012.png

1655931213247.png

Det är en Slava men det står Sadko på urtavlan.
"Impossibly rare Slava Sadko, an 80s diver watch with a special bullhead case design. Under 5 examples are known to collector community"
Jag tror att vår kamrat @Samlarn har en reissue av den.
 

Beo

Patek
2-Faktor

Vostok

Audemars

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
När jag kikade runt lite bland mina bilder på klockor hittade jag plötsligt denna. Den eventuellt nyfikne frågar sig kanske varför jag har sparat på detta lilla alster. Anledningen är att jag minns att detta mästerverk var till salu med rubriken "Skeleton" och en sådan unik skapelse måste man ju bara spara undan (på bild alltså, jag slog inte till). :rolleyes:
1655964523400.png
 
  • Like
Reactions: Beo

Samlarn

Rolex
Jag tror att vår kamrat @Samlarn har en reissue av den.
Det stämmer! :)
Jag kunde inte motstå den när den kom ut. Det är Slavas egna Sadko och det var ju Slava som ursprungligen designade den Sadko som aldrig kom i serieproduktion.
Ett projekt startades för många år sen med syfte att ta fram en exakt kopia av de enstaka ( jag tror att det finns 4 st. ) prototyper av Sadko som är kända. Killen ( Alexey ) som startade projektet har genomfört andra projekt tidigare med gott resultat.
Projektet har kantats av flera svåra problem. Det är inte bara en svår pandemi och en militär konflikt som bromsat det här projektet. En varumärkestvist stoppade projektet ett bra tag bl.a. Projektet var nära att "kantra" där, tror jag. Slava varumärkesskyddade namnet Sadko efter att projektet startats. En överenskommelse slöts och projektet får nu använda Slavas varumärke "Sadko" på projektets upplaga som är 300 stycken.
Slava tog, parallellt, fram en egen serie av Sadko och den här upplagan är också begränsad ( tror jag ) men de låste sig inte vid att göra en exakt kopia av de få prototyperna. Slavas nya Sadko är bl.a. vattentät ner till 500 meter. Det finns också en slags ventil på sidan av boetten som jag inte riktigt begriper mig på..
Bakboetten på Slavas senaste Sadko är en liten besvikelse. Bakboetten är jättefin men den är gjord i en mjuk metall som gör att handleden färgas lätt grå under klockan. Motivet har dessutom limmats till bakboetten.
Det är några klockor i min samling av sovjetiska klockor som väcker mycket uppmärksamhet och det här är en av dem. Klockan är massiv och tung. Den andas kvalitet rakt igenom.
IMG_20210625_144106.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det stämmer! :)
Jag kunde inte motstå den när den kom ut. Det är Slavas egna Sadko och det var ju Slava som ursprungligen designade den Sadko som aldrig kom i serieproduktion.
Ett projekt startades för många år sen med syfte att ta fram en exakt kopia av de enstaka ( jag tror att det finns 4 st. ) prototyper av Sadko som är kända. Killen ( Alexey ) som startade projektet har genomfört andra projekt tidigare med gott resultat.
Projektet har kantats av flera svåra problem. Det är inte bara en svår pandemi och en militär konflikt som bromsat det här projektet. En varumärkestvist stoppade projektet ett bra tag bl.a. Projektet var nära att "kantra" där, tror jag. Slava varumärkesskyddade namnet Sadko efter att projektet startats. En överenskommelse slöts och projektet får nu använda Slavas varumärke "Sadko" på projektets upplaga som är 300 stycken.
Slava tog, parallellt, fram en egen serie av Sadko och den här upplagan är också begränsad ( tror jag ) men de låste sig inte vid att göra en exakt kopia av de få prototyperna. Slavas nya Sadko är bl.a. vattentät ner till 500 meter. Det finns också en slags ventil på sidan av boetten som jag inte riktigt begriper mig på..
Bakboetten på Slavas senaste Sadko är en liten besvikelse. Bakboetten är jättefin men den är gjord i en mjuk metall som gör att handleden färgas lätt grå under klockan. Motivet har dessutom limmats till bakboetten.
Det är några klockor i min samling av sovjetiska klockor som väcker mycket uppmärksamhet och det här är en av dem. Klockan är massiv och tung. Den andas kvalitet rakt igenom.
IMG_20210625_144106.jpg
Ventilen på sidan kanske är en heliumventil?
 
Topp