• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Hmmm!?
Tycker mig sett en sån här tavla förr med sub sekund och i NVCh30 stuk men kommer ej på vart?
Någon mer som sett något liknade???

1656609599944.png
1656609707772.png

Inga fler bilder?
 

Utvisaren

Patek
Hm. Mycket konfunderande sak. Subsekund är ju fint osv... Men en dykartavla, med subsekund, och ett skall vi säga dekorativt case. Ovanliga visare. Det är en konstig mix i mina ögon.

Spontant hade jag trott en Kajsa Warg klocka. Man tager vad man haver.

Hade gissat att man gjort om tavlan och bytt visare. Och att resten är original för klockan. Dvs man hade ett fint par visare och anpassade tavlan för att "få upp värdet".

Nu är klockan faktiskt mest irriterande. För mycket som inte passar ihop... i mina ägon.

Mest svammel... men det är mitt svammel. :bag: :cool::p
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Hm. Mycket konfunderande sak. Subsekund är ju fint osv... Men en dykartavla, med subsekund, och ett skall vi säga dekorativt case. Ovanliga visare. Det är en konstig mix i mina ögon.

Spontant hade jag trott en Kajsa Warg klocka. Man tager vad man haver.

Hade gissat att man gjort om tavlan och bytt visare. Och att resten är original för klockan. Dvs man hade ett fint par visare och anpassade tavlan för att "få upp värdet".

Nu är klockan faktiskt mest irriterande. För mycket som inte passar ihop... i mina ägon.

Mest svammel... men det är mitt svammel. :bag: :cool::p
Håller med dig till hundra procent men det kan ju inte va menat att vara en "dykare" då det verkar vara helt öppet vid kronan?
Jag tror helt klart att det är något slags bygge men av vem och varför?? Sen att boetten är så jäkla skum och verkar vara av rostfritt gör bara det hela ännu mer skumt :)
 

Utvisaren

Patek
Håller med dig till hundra procent men det kan ju inte va menat att vara en "dykare" då det verkar vara helt öppet vid kronan?
Jag tror helt klart att det är något slags bygge men av vem och varför?? Sen att boetten är så jäkla skum och verkar vara av rostfritt gör bara det hela ännu mer skumt :)
Ja det går verkligen inte ihop. Påminnder mest om nån "Olympisk" klocka eller möjligen en Goroda men fel ring i så fall. Hm hm hm... kul att forska i :)
 

Delgada

Patek
Hm. Mycket konfunderande sak. Subsekund är ju fint osv... Men en dykartavla, med subsekund, och ett skall vi säga dekorativt case. Ovanliga visare. Det är en konstig mix i mina ögon.

Spontant hade jag trott en Kajsa Warg klocka. Man tager vad man haver.

Hade gissat att man gjort om tavlan och bytt visare. Och att resten är original för klockan. Dvs man hade ett fint par visare och anpassade tavlan för att "få upp värdet".

Nu är klockan faktiskt mest irriterande. För mycket som inte passar ihop... i mina ägon.

Mest svammel... men det är mitt svammel. :bag: :cool::p
Intressant att läsa era resonemang. En hel del går över mitt förstånd, men ibland fattar jag enstaka detaljer...🤔
Varför passar inte subsekund ihop med dykare?
Pamphibia modellen 170964 har subsekund liksom någon eller några av Panerai har det.
Sekundvisaren är ju knappast den viktigaste visaren för en dykare, men kan ju vara kul att ha på land, så varför då inte en subsekund?
Vissa Agat Zlatoust har ju ingen sekund alls.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Håller med dig till hundra procent men det kan ju inte va menat att vara en "dykare" då det verkar vara helt öppet vid kronan?
Jag tror helt klart att det är något slags bygge men av vem och varför?? Sen att boetten är så jäkla skum och verkar vara av rostfritt gör bara det hela ännu mer skumt :)
Ja kronan är inte skruvad och verkar vara förnicklad eller chromad med?
 

Rikala

Patek
2-Faktor

Håller med dig till hundra procent men det kan ju inte va menat att vara en "dykare" då det verkar vara helt öppet vid kronan?
Jag tror helt klart att det är något slags bygge men av vem och varför?? Sen att boetten är så jäkla skum och verkar vara av rostfritt gör bara det hela ännu mer skumt :)

Killgissar prototyp eller hemmabygge.

Kanske ihopslängd av prototyp case + prototyp tavla (som egentligen inte skulle sitta ihop), eller prototyp case + hemmasnickrad tavla.

Ser inte ut som om tavlan passar ihop med boetten i mina ögon.

Eller...

Ser ju onekligen ut som rostfriboett med chromad krona.

Kul klocka iallafall! Kan du hitta den andra du sett tidigare? Var det inte någon som la upp den i tråden?
 

Utvisaren

Patek
Intressant att läsa era resonemang. En hel del går över mitt förstånd, men ibland fattar jag enstaka detaljer...🤔
Varför passar inte subsekund ihop med dykare?
Pamphibia modellen 170964 har subsekund liksom någon eller några av Panerai har det.
Sekundvisaren är ju knappast den viktigaste visaren för en dykare, men kan ju vara kul att ha på land, så varför då inte en subsekund?
Vissa Agat Zlatoust har ju ingen sekund alls.
Sekunden är nog inte det viktigaste för själva dyket. Men för militärer spelar ju sekunderna ibland en väldigt viktig roll när man skall utföra synkroniserade anfall etc.
Andra Amfibia som NVCH-30 ovan har ju en sekundvisare med en rund bricka på som man satt lume på så den blir stor nog att kunna se. Paddelvisarna är ju också samma med dem, stora och rejält med lume så man kan se under vattnet.

Så, skall man ha en funktionell dykarklocka till militären bör nog sekunden vara synlig. Lite så tänker jag.
 

Vostok

Audemars
Killgissar prototyp eller hemmabygge.

Kanske ihopslängd av prototyp case + prototyp tavla (som egentligen inte skulle sitta ihop), eller prototyp case + hemmasnickrad tavla.

Ser inte ut som om tavlan passar ihop med boetten i mina ögon.

Eller...

Ser ju onekligen ut som rostfriboett med chromad krona.

Kul klocka iallafall! Kan du hitta den andra du sett tidigare? Var det inte någon som la upp den i tråden?
Ja den är ball vad det nu än är? :D
Nej jag hittar fanken inte igen vart jag sett den där urtavlan tidigare? Kan ha varit för något år sedan så det har hunnits med en del nördande efter det och mycket "grävning" i olika forum 😅
Kan ha varit i något ryskt forum jag hittade den men minns fanken inte säkert vart??
Ska gräva lite på en annan hårddisk om jag kan ha sparat något om den där sen :)
 
Topp