• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Nu har den senaste kommit. En Scuba Dude i 960 case från CCCP-tiden. Bra skick och väldigt bekväm på armen. Även med den rassliga länken (Även den stämplad cccp). Ska försöka få till en annan länk på något sätt och ett gummi när väl pinsen kommer från Meranom.
20180809_095115.jpg
20180809_095014.jpg
Det där är en av mina favoritklockor från Vostok.
 
Hittade den här i en samling skrot, gängningen till kronan hade släppt från boetten så jag slet isär den och limmade lite så där lagom yxigt. Nu fungerar den åtminstone att använda även om den knappast skulle må bra av för mycket vatten.
20180729_142717.jpg
 
Hoppsan, mer än jag visste, var ju lite roligt ändå.
Har i stort sett noll koll på de här klockorna, har förutom den här endast en rätt ny "Scuba dude" med svart tavla.
"ЗАКАЗ МО СССР", det vill säga "Beställd av MO Sovjetunionen", där MO är initialerna "Министерство Обороны" (Ministerstvo Oborony), dvs försvarsministeriet.
Vad har den för "bakboett" om man får vara nyfiken? :)
 
Fin Komandirskie!! Grattis till den!! :D
ВОДОЗАЩИТНЫЕ som det står där på boetten betyder vattentålig INTE vattentät (tänkte på det du skrev om kronan att den ej skulle må bra av för mycket vatten).
Vattentålig betyder att du tvättar dina händer, regn och möjligen nedsänkning till ett djup på en eller två meter.
Ska man ha en vattentät Vostok är det Amphibia som gäller men det vet du säkert redan :)
 
Undra om det inte är så att den där boetten är ganska ovanlig till och med?
Citerar @Fixoflex från den mycket bra guide han har gjort:
"Två typer av boetter till Komandirskie!
Dessa två typer är helt ok och lämnade fabriken på detta sätt!
Lutande och rak linje! Den högra (lutande) modellen är ovanlig och förekommer mycket sällan!"
edawtmq-jpg.468323
Det är sällan man ser den typ av boett. Det är också helt enkelt så att man i första anblick inte alltid lägger märke till "lutningen" vid ringen. Men helt klart mer ovanlig.
 
Då har jag varit igång och moddat igen:rolleyes:!
Jag gillar 350 boetten och tänkte vafasen en sommarklocka måste man ju ha:)!så boett,verk som servas och lhus tavla och snygga paddelvisare inhandlas och en juste grön bezel hade jag så pill och knåp så blev det så här:D.
20180810_134321.jpg

Till det hör att jag är ett lume freak med såååå liiite extra lume på tavla skadar ju inte,och tack @Dondon för armbandet som fick lite blekning.
20180809_210505.jpg
 
Då har jag varit igång och moddat igen:rolleyes:!
Jag gillar 350 boetten och tänkte vafasen en sommarklocka måste man ju ha:)!så boett,verk som servas och lhus tavla och snygga paddelvisare inhandlas och en juste grön bezel hade jag så pill och knåp så blev det så här:D.
20180810_134321.jpg

Till det hör att jag är ett lume freak med såååå liiite extra lume på tavla skadar ju inte,och tack @Dondon för armbandet som fick lite blekning.
20180809_210505.jpg
Grymt bra!! :)
Har du köpt paddlar till 22xx eller har du fått fast 24xx paddlar så dom sitter bra?? :)
 
  • Like
Reactions: Beo
Då har jag varit igång och moddat igen:rolleyes:!
Jag gillar 350 boetten och tänkte vafasen en sommarklocka måste man ju ha:)!så boett,verk som servas och lhus tavla och snygga paddelvisare inhandlas och en juste grön bezel hade jag så pill och knåp så blev det så här:D.
20180810_134321.jpg

Till det hör att jag är ett lume freak med såååå liiite extra lume på tavla skadar ju inte,och tack @Dondon för armbandet som fick lite blekning.
20180809_210505.jpg
Coolt!
Ja avsaknaden av bra lume är Vostoks största nackdel enligt mig. Är det inte svårt att få det snyggt om man lägger till lume själv?
 
  • Like
Reactions: Beo
Då har jag varit igång och moddat igen:rolleyes:!
Jag gillar 350 boetten och tänkte vafasen en sommarklocka måste man ju ha:)!så boett,verk som servas och lhus tavla och snygga paddelvisare inhandlas och en juste grön bezel hade jag så pill och knåp så blev det så här:D.
20180810_134321.jpg

Till det hör att jag är ett lume freak med såååå liiite extra lume på tavla skadar ju inte,och tack @Dondon för armbandet som fick lite blekning.
20180809_210505.jpg
Fantastiskt! :)
 
  • Like
Reactions: Beo
Man kanske borde införskaffa lite lume och börja träna då. En väl-lumad Vostok vore ju fantastiskt!
Jag kan rekomendera pulver från noctilumina.com för det tycker jag funkar bra,köpte pulver och blandar med humbrol matt modell klarlack,gjort min lycka på både vostok och andra ur:p!jag använder olje givare för att lägga på lumet när det är blandat.
 
Aha! Ja timvisare är ju lika minut har lite större hål på 24xx och sekund passar över huvud taget inte alls mellan verken :)
Säljer Favinov "lollipop" sekundvisare till 22xx verk med alltså eller tog du en gammal?
Har läst era senaste poster och inser att jag gjort bort mig. Har beställt nya visare och urverk 2209 till min gamla tunna som behöver en transplantation. Förstår nu att sekundvisaren inte kommer att passa.

Är det någon som har en sekundvisare till ett 2209 urverk till övers?

Ser att Favinov på ebay har hela set till försäljning men vill inte vänta 5-7 veckor till när jag redan väntat så länge (grejerna från Meranom verkar komma på mån).

Helt enkelt HJÄLP!!!
 
Har läst era senaste poster och inser att jag gjort bort mig. Har beställt nya visare och urverk 2209 till min gamla tunna som behöver en transplantation. Förstår nu att sekundvisaren inte kommer att passa.

Är det någon som har en sekundvisare till ett 2209 urverk till övers?

Ser att Favinov på ebay har hela set till försäljning men vill inte vänta 5-7 veckor till när jag redan väntat så länge (grejerna från Meranom verkar komma på mån).

Helt enkelt HJÄLP!!!
Har inga till 22xx jag heller därför jag blev lite till mig när Favinov sålde :)
Är de gamla visarna av eller går det inte att renovera dem??
 
Tillbaka
Topp