• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Har läst era senaste poster och inser att jag gjort bort mig. Har beställt nya visare och urverk 2209 till min gamla tunna som behöver en transplantation. Förstår nu att sekundvisaren inte kommer att passa.

Är det någon som har en sekundvisare till ett 2209 urverk till övers?

Ser att Favinov på ebay har hela set till försäljning men vill inte vänta 5-7 veckor till när jag redan väntat så länge (grejerna från Meranom verkar komma på mån).

Helt enkelt HJÄLP!!!
Har till övers men tyvär inte lollipop sekund:bored:,den är röd rak.
Screenshot_20180810-203654_eBay.jpg
 
Aha! Ja timvisare är ju lika minut har lite större hål på 24xx och sekund passar över huvud taget inte alls mellan verken :)
Säljer Favinov "lollipop" sekundvisare till 22xx verk med alltså eller tog du en gammal?
Har jag förstått rätt att tim och minutvisare till ett 22urverk passar i ett 24urverk men inte sekundvisaren?
 
Har kommit fram till att jag behöver en donator-klocka med ett 2209 urverk. Nån som har en till övers?
Jag tror det kan bli svårt att få tag på en 2209 för dom som har vill nog inte släppa iväg det då det ej går att frambringa nya delar eller verk..
Köp ett "vrak" på e-bay med fungerade urverk och plocka från.. spar även ditt trasiga urverk då det kan vara bra att ha i reservdelssyfte.
Här har du tex. ett i Bulgarien så slipper du tull och moms (men jag vet ej hur bra detta urverk är så leta gärna själv)
https://www.ebay.com/itm/WOSTOK-RAR...gn=2&_sacat=31387&_nkw=vostok&_from=R40&rt=nc
 
Jag tror det kan bli svårt att få tag på en 2209 för dom som har vill nog inte släppa iväg det då det ej går att frambringa nya delar eller verk..
Köp ett "vrak" på e-bay med fungerade urverk och plocka från.. spar även ditt trasiga urverk då det kan vara bra att ha i reservdelssyfte.
Här har du tex. ett i Bulgarien så slipper du tull och moms (men jag vet ej hur bra detta urverk är så leta gärna själv)
https://www.ebay.com/itm/WOSTOK-RARE-OLD-Mechanical-WRIST-Watch-MADE-IN-USSR/153030742059?hash=item23a157d02b:g:3rkAAOSwEElazeOL&LH_PrefLoc=5&_sop=15&_pgn=2&_sacat=31387&_nkw=vostok&_from=R40&rt=nc
Tack. Ja, jag letar och har hittat ett i Ukraina som är bra pris och ser ok ut i verket. Ditt förslag ska jag också överväga.
 
  • Like
Reactions: Beo
Jag tror det kan bli svårt att få tag på en 2209 för dom som har vill nog inte släppa iväg det då det ej går att frambringa nya delar eller verk..
Köp ett "vrak" på e-bay med fungerade urverk och plocka från.. spar även ditt trasiga urverk då det kan vara bra att ha i reservdelssyfte.
Här har du tex. ett i Bulgarien så slipper du tull och moms (men jag vet ej hur bra detta urverk är så leta gärna själv)
https://www.ebay.com/itm/WOSTOK-RARE-OLD-Mechanical-WRIST-Watch-MADE-IN-USSR/153030742059?hash=item23a157d02b:g:3rkAAOSwEElazeOL&LH_PrefLoc=5&_sop=15&_pgn=2&_sacat=31387&_nkw=vostok&_from=R40&rt=nc
Passar paddelvisarna och en korrekt sekundvisare och min krona detta urverk? Ser inte riktigt ut som det som sitter i nu men det spelar kanske ingen roll.
 
Passar paddelvisarna och en korrekt sekundvisare och min krona detta urverk? Ser inte riktigt ut som det som sitter i nu men det spelar kanske ingen roll.
Är det 2209 så ska det se ut sådär, finns en äldre variant som är märkt med =yy3= på urverket och där verkar sekundaxeln vara grövre..
Annars skall alla 2209 ha 1.40mm på timme, 0.86mm på minut och 0.22mm på sekund.
Lägg gärna ut en bild på ditt urverk så vi får se vad det är som sitter i boetten, (har sett boetter med både raketa och andra verk så kan vara bra att se så det verkligen är ett Vostok 2209 som sitter där i) :)
 
Jo tack du!nu äntligen efter 2.5 månad så ska dwt komma en klocka med 2416b verk,och en tunneau för 1$ i köp 15$ i frakt och 110:- i tull avgift:eek::p:banghead:!cirkus postnord:D!
Dom är fan inte kloka på en fläck på det företaget... Klockor försvinner efter man betalt moms och tull och sedan när man får ett frispel och kontaktar dom så tycker dom att avsändaren skall göra en reklamation när det helt uppenbart är Postnord själva som slarvat bort paketet?? Sen bråkar man lite till och helt plötsligt dyker paketet som genom ett under upp i deras system igen flera månader senare? Nä, avgå alla!!! ;)
 
Dom är fan inte kloka på en fläck på det företaget... Klockor försvinner efter man betalt moms och tull och sedan när man får ett frispel och kontaktar dom så tycker dom att avsändaren skall göra en reklamation när det helt uppenbart är Postnord själva som slarvat bort paketet?? Sen bråkar man lite till och helt plötsligt dyker paketet som genom ett under upp i deras system igen flera månader senare? Nä, avgå alla!!! ;)
Jaha du har med råkat ut för dom hör jag:D!
 
Håller med postnord och deras fasoner. Ett par gånger efter lång väntan så har jag ringt och fått svaret att de inte vet var paketet finns. Så vips så uppdateras paketets status och kommer ner i lådan. Jävla slarv tror jag och obefintliga rutiner.

Här är en bild på verket.
20180811_171123.jpg
Ja det är trisst!och ja du har ett 2209 verk det är årsmodell skilnad med det på ebay bra så ja paddlar passar:).
Skaffar du en verkring till 24xx verk och amphibian samt en annan uppdragskrona för 24xx verk och din boett så kan du byta verk till 24xx om du vill.
 
Ja det är trisst!och ja du har ett 2209 verk det är årsmodell skilnad med det på ebay bra så ja paddlar passar:).
Skaffar du en verkring till 24xx verk och amphibian samt en annan uppdragskrona för 24xx verk och din boett så kan du byta verk till 24xx om du vill.
Så då kan jag slå till på det från Bulgarien?

Har läst lite om att byta från ett 22urverk till ett 24urverk. Då måste man modda tavlan och visarna passar lite riktigt etc. Så jag hoppas på en donator.
 
Ja det är trisst!och ja du har ett 2209 verk det är årsmodell skilnad med det på ebay bra så ja paddlar passar:).
Skaffar du en verkring till 24xx verk och amphibian samt en annan uppdragskrona för 24xx verk och din boett så kan du byta verk till 24xx om du vill.
24xx verkring passar inte i den boetten den ringen är större i ytter diameter så du måste slipa eller svarva ner den isf.. Jag har gjort så på min swing lug med 2416b verk..
 
Tillbaka
Topp