• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Godmorgon vänner!
20220706_062740.jpg
20220706_062747.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Godmorgon på er! Den andra (av tre) Raketa i 24h-utförande har just anlänt. Inte lika mycket mint som den första, men jag tycker att det duger ganska bra. 😎
Fortfarande lika svårt att lära sig att läsa av tiden utan att behöva tänka till, men riktigt cool. Kommer garanterat bli ett diskussionsämne vid dagens fikabord och det är det inte alla armbandsur som kan skryta med.
💙💛
20220706_071656.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Kom o tänka på tur jag inte stava fel o skrev "grannen mördar mördarsniglar jag luktar på trosorna", får då hade jag nog blivit avstängd i tråden och ni fått köra utan mig helt igen puh så skum är jag inte utan är en romantiker😁
Jag håller verkligen med. Det där med att mörda mördarsniglar ser vi inte på med blida ögon i denna tråd! :cool:
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Japp, aldrig fel med en varningssignal som talar om att motorn startar och allt fungerar som det skall. I min bil är det tvärt om, där piper det bara om någonting är fel, blir så negativt liksom. :D
Ett par Peltor borde hänga på ratten varje gång man startar, kanske behövs när man kör också när man ledsnar på Lada ljudet. Nä skillnad på 6,8 liters John Deere rak 6a. Ska dela med mig nån dag här nu så ni får höra va en annan lyssnar på om dagarna
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Godmorgon på er! Den andra (av tre) Raketa i 24h-utförande har just anlänt. Inte lika mycket mint som den första, men jag tycker att det duger ganska bra. 😎
Fortfarande lika svårt att lära sig att läsa av tiden utan att behöva tänka till, men riktigt cool. Kommer garanterat bli ett diskussionsämne vid dagens fikabord och det är det inte alla armbandsur som kan skryta med.
💙💛
20220706_071656.jpg
Bra att ha något att skylla på när väl teamsmötena missas... De va en 24 Tim klocka som är svåravläst är bara att säga
 

Vostok

Audemars
Ett par Peltor borde hänga på ratten varje gång man startar, kanske behövs när man kör också när man ledsnar på Lada ljudet. Nä skillnad på 6,8 liters John Deere rak 6a. Ska dela med mig nån dag här nu så ni får höra va en annan lyssnar på om dagarna
Jag brukar köra min utan peltor... Man vill liksom höra varvtalet på "fiskebåten" ;)


 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Är det 3 batterier till den startmotorn? Ingår vev? 🤔👍👍😁
Låter som en Katyusha!
Det är ett batteri men det är lika stort som två bilbatterier och är på 145A (startmotorn är på 3.6kW)
Det finns uttag för startvev men har för mig dom slutade skicka med såna då det hände olyckor med avslagna armar osv?
Motorn är från början avsedd för marint bruk men hamnade även i denna dragmaskin till traktor :D
 

Utvisaren

Patek
Det är ett batteri men det är lika stort som två bilbatterier och är på 145A (startmotorn är på 3.6kW)
Det finns uttag för startvev men har för mig dom slutade skicka med såna då det hände olyckor med avslagna armar osv?
Motorn är från början avsedd för marint bruk men hamnade även i denna dragmaskin till traktor :D
145 Ampere! En skruvdragare med sjukt mycket kräm har 5... 😅😅😅
 

Utvisaren

Patek
Den första frukosten var så bra att vi tar en till.
20220706_100243.jpg


Sylten blev kanon. Packad med smak.
Det är tokenkelt. Ingen större precision krävs. Bär och syltsocker med pektin. 1 Lime.
Nån dl vatten grytan. Fyll på med bär delade till lagom munsbitar. På med sockret, kläm i 1 lime. Låt småkoka 5-10 minuter. Förhållandet bär till socker 2:1.
2 kg bär 1 kg socker alltså. Och det är inte så jävla noga. Ju större differens desto lösare blir sylten i konsistensen. 2:1 är för relativt fast sylt.
Med fördel kan man dra i 1 dl whisky i sylten och 2 i kocken.
Hygien viktigt om man skall lagra länge och ej frysa in. Desinficera glas i ugn 100 grader.
Max 1h effektiv tid för hela processen.
4l bär blev 8 burkar ca.
20220706_095243.jpg


20220706_095509.jpg
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Nästan, två personer med var sin handsekatör senare...

20220706_094300.jpg


20220706_094304.jpg


Detta fixades igår, bild ifrån idag.

Det roliga är att min bättre helt åkte och handlade och köpte sallad (precis som det behövdes?!, det finns en annan typ av sallad bakom salladsberget som inte syns i bild med). 🤣
Härlig inställning till kvaliten på det hemodlade 😂
men fantastiskt fint i växthuset. Riktigt härligt!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
De är praktiska och inte några jag är rädd om. I andra änden av spektrumet har man ju ett antal som eg mest borde ligga mörkt i ett kassaskåp. De är inte uren jag tar på en vanlig dag med hemmastök.
Det där är ganska intressanta tankegångar. När jag började samla på armbandsur hade jag den bestämda uppfattningen att jag aldrig skulle skaffa någon klocka utan att bära den på handleden, åtminstone då och då. Efter hand har det nog blivit så att det finns ett par exempel i min samling som jag definitivt drar mig för att använda. Jag har ett par ganska unika klockor som dessutom är i oerhört bra skick och då blir det lite att jag drar mig för att utsätta klockan för några som helst risker.
Antalet klockor kanske också spelar in och om det alltid finns en annan klocka man kan välja i stället kanske man kan unna sig att inte rotera runt ALLA klockor i samlingen.
Hur tänker ni andra; Finns det fungerande klockor i era samlingar som alltid får ligga kvar i klocklådan?
 
Topp