• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Det där är ganska intressanta tankegångar. När jag började samla på armbandsur hade jag den bestämda uppfattningen att jag aldrig skulle skaffa någon klocka utan att bära den på handleden, åtminstone då och då. Efter hand har det nog blivit så att det finns ett par exempel i min samling som jag definitivt drar mig för att använda. Jag har ett par ganska unika klockor som dessutom är i oerhört bra skick och då blir det lite att jag drar mig för att utsätta klockan för några som helst risker.
Antalet klockor kanske också spelar in och om det alltid finns en annan klocka man kan välja i stället kanske man kan unna sig att inte rotera runt ALLA klockor i samlingen.
Hur tänker ni andra; Finns det fungerande klockor i era samlingar som alltid får ligga kvar i klocklådan?
En del som jag inte har en chans att hitta igen i denna livstiden. Det är främst japanska Takano som dels är helt omöjliga att ens få tag i i Europa och till och med i Japan är håriga att hitta i bra skick. Nån Oris tank från 50-talet NOS, 2 Vostok - den sk "prototypen" och den i princip oanvända Exacta 3017 använder jag men sällan. Sedan har jag även försvarligt med Citizen som inte ventileras ofta. En Chronodato som får begränsat med tid också. Så jag har kanske 10 jag aldrig har vågat sätta på armen. En del har inte ens fått armband. Men vi talar om ca 5% av uren jag har som är så pass heliga. Det mesta används.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det där är ganska intressanta tankegångar. När jag började samla på armbandsur hade jag den bestämda uppfattningen att jag aldrig skulle skaffa någon klocka utan att bära den på handleden, åtminstone då och då. Efter hand har det nog blivit så att det finns ett par exempel i min samling som jag definitivt drar mig för att använda. Jag har ett par ganska unika klockor som dessutom är i oerhört bra skick och då blir det lite att jag drar mig för att utsätta klockan för några som helst risker.
Antalet klockor kanske också spelar in och om det alltid finns en annan klocka man kan välja i stället kanske man kan unna sig att inte rotera runt ALLA klockor i samlingen.
Hur tänker ni andra; Finns det fungerande klockor i era samlingar som alltid får ligga kvar i klocklådan?

Nej!!! Jag använder alla mina klockor, vissa mer än andra pga att jag gillar dem mer! Dock är jag försiktigare med vissa, t.ex. bytte jag klocka igår eftersom det regnade och jag skulle ut, då blev det en amphibian på armen istället...
 

Vostok

Audemars
Det där är ganska intressanta tankegångar. När jag började samla på armbandsur hade jag den bestämda uppfattningen att jag aldrig skulle skaffa någon klocka utan att bära den på handleden, åtminstone då och då. Efter hand har det nog blivit så att det finns ett par exempel i min samling som jag definitivt drar mig för att använda. Jag har ett par ganska unika klockor som dessutom är i oerhört bra skick och då blir det lite att jag drar mig för att utsätta klockan för några som helst risker.
Antalet klockor kanske också spelar in och om det alltid finns en annan klocka man kan välja i stället kanske man kan unna sig att inte rotera runt ALLA klockor i samlingen.
Hur tänker ni andra; Finns det fungerande klockor i era samlingar som alltid får ligga kvar i klocklådan?
Absolut!! Jag har några N.O.S som jag aldrig kommer bära utan dom ligger fint i min samling med fabriksetiketterna kvar och där ska dom förbli :D
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En del som jag inte har en chans att hitta igen i denna livstiden. Det är främst japanska Takano som dels är helt omöjliga att ens få tag i i Europa och till och med i Japan är håriga att hitta i bra skick. Nån Oris tank från 50-talet NOS, 2 Vostok - den sk "prototypen" och den i princip oanvända Exacta 3017 använder jag men sällan. Sedan har jag även försvarligt med Citizen som inte ventileras ofta. En Chronodato som får begränsat med tid också. Så jag har kanske 10 jag aldrig har vågat sätta på armen. En del har inte ens fått armband. Men vi talar om ca 5% av uren jag har som är så pass heliga. Det mesta används.

Jag har aldrig förstått det där med att äga något man inte använder... Äger inte klockor för att dom skall öka i värde, endast för att det är kul! Har köpt några nos och de använder jag med 😇
 

Utvisaren

Patek
Jag har aldrig förstått det där med att äga något man inte använder... Äger inte klockor för att dom skall öka i värde, endast för att det är kul! Har köpt några nos och de använder jag med 😇
Det är inte värde som är det intressanta för. Det är att bevara dem. Lite som ett eget museum. Men det är ytterst få som kvalar in där som sagt. 95% av mina ur använder jag av och till. Man skulle kunna säga att jag har så stor respekt för dem och deras unikhet att jag inte kan använda dem. Det vore som att skjuta den sista noshörningen typ.
 

Vostok

Audemars
Jag har aldrig förstått det där med att äga något man inte använder... Äger inte klockor för att dom skall öka i värde, endast för att det är kul! Har köpt några nos och de använder jag med 😇
En samlarnörd kan vara ganska störd 😂
För mig är samlandet och all historik och data mer intressant än att bära klockan :D Värdet och ev värdeökning är totalt ointressant för mig dock :)
 

Vostok

Audemars
Det är inte värde som är det intressanta för. Det är att bevara dem. Lite som ett eget museum. Men det är ytterst få som kvalar in där som sagt. 95% av mina ur använder jag av och till. Man skulle kunna säga att jag har så stor respekt för dem och deras unikhet att jag inte kan använda dem. Det vore som att skjuta den sista noshörningen typ.
Säg till när du blir singel så flyttar jag in!! 😍
 

Beo

Patek
2-Faktor
Idag igen?!😁
image.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det där är ganska intressanta tankegångar. När jag började samla på armbandsur hade jag den bestämda uppfattningen att jag aldrig skulle skaffa någon klocka utan att bära den på handleden, åtminstone då och då. Efter hand har det nog blivit så att det finns ett par exempel i min samling som jag definitivt drar mig för att använda. Jag har ett par ganska unika klockor som dessutom är i oerhört bra skick och då blir det lite att jag drar mig för att utsätta klockan för några som helst risker.
Antalet klockor kanske också spelar in och om det alltid finns en annan klocka man kan välja i stället kanske man kan unna sig att inte rotera runt ALLA klockor i samlingen.
Hur tänker ni andra; Finns det fungerande klockor i era samlingar som alltid får ligga kvar i klocklådan?
Vilka klockor är det då som jag själv undviker att ha på armen?
Det senast inköpta exemplet är nog min Poljot Kapitan, som är en kronograf som tycks vara i stort sett omöjlig att hitta. Mitt exemplar är dessutom i väldigt bra skick.
1657098980596.png

Poljot MIR finns bara i 104 numrerade exemplar i hela världen. Jag har två, varav den i bäst skick i praktiken numera aldrig lämnar lådan. Den senast införskaffade, som dessutom är nyservad, får gärna hänga med så fort jag bara känner för det. Nedan den jag inte längre använder:
1657099152742.png

Nedanstående Sturmanskie, med 31659-verk hade aldrig burits av någon innan jag fick tag på den. Öppnad en gång för service är den fortfarande i nästan overkligt bra skick. Nyligen fick jag tag på en nästan likadan med 3133-verk och i bara bra skick. Den använder jag gärna, inte den förstnämnda:
1657099335895.png

Generalskie Radio Room i väldigt bra skick är jag också lite rädd för att använda, men den kan hamna på handleden enstaka gånger:
1657100258613.png


Resten av klockorna åker på titt som tätt. ;)
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Det där är ganska intressanta tankegångar. När jag började samla på armbandsur hade jag den bestämda uppfattningen att jag aldrig skulle skaffa någon klocka utan att bära den på handleden, åtminstone då och då. Efter hand har det nog blivit så att det finns ett par exempel i min samling som jag definitivt drar mig för att använda. Jag har ett par ganska unika klockor som dessutom är i oerhört bra skick och då blir det lite att jag drar mig för att utsätta klockan för några som helst risker.
Antalet klockor kanske också spelar in och om det alltid finns en annan klocka man kan välja i stället kanske man kan unna sig att inte rotera runt ALLA klockor i samlingen.
Hur tänker ni andra; Finns det fungerande klockor i era samlingar som alltid får ligga kvar i klocklådan?

Mina 3133 används regelbundet. Okean lite mer sparsamt. De enda som får vila ordentligt i lådan är 3017, mer ömtåliga och svåra att få tag i fina exemplar av. Åker på en timma eller så ibland när man är hemma och vill känna av historiens vingslag.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Börjar få ordning på nyförvärvet. Visade sig att balansfjädern hade en liten böj. Lätt fixat med andra ord men nu börjar jag fundera vad jag ska göra av den. Segelbåten känns ganska trist. Så det blir sälja, byta mot nått roligare eller modda.

Tråkig segelbåt
D8B20B12-CA79-4BDD-9587-8633D0E0A66B.jpeg


Baklocket är onödigt högt. Jag tror det skulle gå att ha ett slankare lock och ändå ha frigång för rotorn

F16BA746-EFF1-46AB-AED7-66CD1A008488.jpeg



Och vilken tavla ska man välja isåfall? Vit scuba no date skulle nog kunna passa om man byter sekundvisaren. Märks det att jag gillar scuba dude? Jag har redan fyra stycken i olika utföranden men ingen vit ännu
3D0E0DBD-F94E-4D3E-B5E8-C37A4D3A2F11.jpeg
2DCB19BE-5F01-437A-ABD7-3BF5A84C78F6.jpeg
9E84533F-CFD3-4EBB-84F7-5B4F54F92378.jpeg

93FF651B-87DD-4FAC-BABA-EABF9C0268F7.jpeg

Bonusbild, som ni ser saknas det flera scuba dudes tex en blå cccp med integrerad länk
5C428C57-3000-42D6-9A88-6CB45D192566.jpeg
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Nytta, dekoration, bevara, investera.
Jag har aldrig förstått det där med att äga något man inte använder... Äger inte klockor för att dom skall öka i värde, endast för att det är kul! Har köpt några nos och de använder jag med 😇
Typ så här fördelar sig mina klockor:

-Ytterst få behöver gå exakt rätt. Kanske 5% av samlingen går inom +-30s
-Lika få ligger i bevarandeprogrammet. Kanske 5%
-Resten är mest för dekoration/nöje/glädje. Finns ett par fynd jag gjort som faktiskt kan ge en slant om man säljer. En Gp jag fick för hundralappar tex.
Så ett par kanske man kan se som investering då de faktiskt blivit värda en del, men de är inte köpta som sådana. Men många är lite halvdana men jag tycker ändå de är värda att bevara. Om inte annat så för min egen skull.
-Jag äger inte, och har aldrig ägt, en klocka jag sett som en investering vid inköpstillfället.

1657102974126.png
 

Utvisaren

Patek
Börjar få ordning på nyförvärvet. Visade sig att balansfjädern hade en liten böj. Lätt fixat med andra ord men nu börjar jag fundera vad jag ska göra av den. Segelbåten känns ganska trist. Så det blir sälja, byta mot nått roligare eller modda.

Tråkig segelbåt
D8B20B12-CA79-4BDD-9587-8633D0E0A66B.jpeg


Baklocket är onödigt högt. Jag tror det skulle gå att ha ett slankare lock och ändå ha frigång för rotorn

F16BA746-EFF1-46AB-AED7-66CD1A008488.jpeg



Och vilken tavla ska man välja isåfall? Vit scuba no date skulle nog kunna passa om man byter sekundvisaren. Märks det att jag gillar scuba dude? Jag har redan fyra stycken i olika utföranden men ingen vit ännu
3D0E0DBD-F94E-4D3E-B5E8-C37A4D3A2F11.jpeg
2DCB19BE-5F01-437A-ABD7-3BF5A84C78F6.jpeg
9E84533F-CFD3-4EBB-84F7-5B4F54F92378.jpeg

93FF651B-87DD-4FAC-BABA-EABF9C0268F7.jpeg
Alltså jag är svag för blå tavlor. Vill du bli av med segelbåten kan jag se om jag har något att byta med? Jag gillar den! Tror jag har lite tavlor liggandes. Kan rota lite om pma?
 

Vostok

Audemars
Börjar få ordning på nyförvärvet. Visade sig att balansfjädern hade en liten böj. Lätt fixat med andra ord men nu börjar jag fundera vad jag ska göra av den. Segelbåten känns ganska trist. Så det blir sälja, byta mot nått roligare eller modda.

Tråkig segelbåt
D8B20B12-CA79-4BDD-9587-8633D0E0A66B.jpeg


Baklocket är onödigt högt. Jag tror det skulle gå att ha ett slankare lock och ändå ha frigång för rotorn

F16BA746-EFF1-46AB-AED7-66CD1A008488.jpeg



Och vilken tavla ska man välja isåfall? Vit scuba no date skulle nog kunna passa om man byter sekundvisaren. Märks det att jag gillar scuba dude? Jag har redan fyra stycken i olika utföranden men ingen vit ännu
3D0E0DBD-F94E-4D3E-B5E8-C37A4D3A2F11.jpeg
2DCB19BE-5F01-437A-ABD7-3BF5A84C78F6.jpeg
9E84533F-CFD3-4EBB-84F7-5B4F54F92378.jpeg

93FF651B-87DD-4FAC-BABA-EABF9C0268F7.jpeg

Bonusbild, som ni ser saknas det flera scuba dudes tex en blå cccp med integrerad länk
5C428C57-3000-42D6-9A88-6CB45D192566.jpeg
Hmm! Det ska vara en lite böj på balansfjädern original men det kanske inte är den böjen du menar??

1657105936288.png
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Hmm! Det ska vara en lite böj på balansfjädern original men det kanske inte är den böjen du menar??

1657105936288.png
Hmm! Det ska vara en lite böj på balansfjädern original men det kanske inte är den böjen du menar??

1657105936288.png
Jodå jag har trasslat med fjädrar förut😉😀

Här syns problemet, det var en lite knäck på fjädern på den delen som löper i regulatorarmen det är därför den inte gick att justera. Du ser att den böjer fjädern istället. Det tog lite tid att få den rak igen men med tålamod och bra verktyg så är det inte så svårt
43B72CD3-6A9F-4572-90A2-667284255BA2.jpeg
 

Vostok

Audemars
Jodå jag har trasslat med fjädrar förut😉😀

Här syns problemet, det var en lite knäck på fjädern på den delen som löper i regulatorarmen det är därför den inte gick att justera. Du ser att den böjer fjädern istället. Det tog lite tid att få den rak igen men med tålamod och bra verktyg så är det inte så svårt
43B72CD3-6A9F-4572-90A2-667284255BA2.jpeg
Aha! Då är jag med :D
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jodå jag har trasslat med fjädrar förut😉😀

Här syns problemet, det var en lite knäck på fjädern på den delen som löper i regulatorarmen det är därför den inte gick att justera. Du ser att den böjer fjädern istället. Det tog lite tid att få den rak igen men med tålamod och bra verktyg så är det inte så svårt
43B72CD3-6A9F-4572-90A2-667284255BA2.jpeg
Hmm, jag tror att jag har ett 2209-verk med samma problem. Hur gjorde du för att fixa till det?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Börjar få ordning på nyförvärvet. Visade sig att balansfjädern hade en liten böj. Lätt fixat med andra ord men nu börjar jag fundera vad jag ska göra av den. Segelbåten känns ganska trist. Så det blir sälja, byta mot nått roligare eller modda.

Tråkig segelbåt
D8B20B12-CA79-4BDD-9587-8633D0E0A66B.jpeg


Baklocket är onödigt högt. Jag tror det skulle gå att ha ett slankare lock och ändå ha frigång för rotorn

F16BA746-EFF1-46AB-AED7-66CD1A008488.jpeg



Och vilken tavla ska man välja isåfall? Vit scuba no date skulle nog kunna passa om man byter sekundvisaren. Märks det att jag gillar scuba dude? Jag har redan fyra stycken i olika utföranden men ingen vit ännu
3D0E0DBD-F94E-4D3E-B5E8-C37A4D3A2F11.jpeg
2DCB19BE-5F01-437A-ABD7-3BF5A84C78F6.jpeg
9E84533F-CFD3-4EBB-84F7-5B4F54F92378.jpeg

93FF651B-87DD-4FAC-BABA-EABF9C0268F7.jpeg

Bonusbild, som ni ser saknas det flera scuba dudes tex en blå cccp med integrerad länk
5C428C57-3000-42D6-9A88-6CB45D192566.jpeg
Jag skulle ju hävda att en vit Dude aldrig är fel på sommaren... :)
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Hmm, jag tror att jag har ett 2209-verk med samma problem. Hur gjorde du för att fixa till det?
Låt balansen sitta kvar i verket är lättast och stabilast. Och balansen är svår att återmontera i balansbryggan utan att ha fem armar. Men beroende på var skadan sitter kan man behöva lossa den iallafall.

Titta med en lupp var skadan sitter och jobba systematiskt med två pincetter för att räta ut. Det kan vara bra att ha pincetter både med vass och trubbig spets.

Jag har rätat ut två balanser med metoden ovan och trasslat ihop ett antal balanser bortom räddning med andra metoder med lösa balanser.
 
Topp