Utvisaren
Diamant
En del som jag inte har en chans att hitta igen i denna livstiden. Det är främst japanska Takano som dels är helt omöjliga att ens få tag i i Europa och till och med i Japan är håriga att hitta i bra skick. Nån Oris tank från 50-talet NOS, 2 Vostok - den sk "prototypen" och den i princip oanvända Exacta 3017 använder jag men sällan. Sedan har jag även försvarligt med Citizen som inte ventileras ofta. En Chronodato som får begränsat med tid också. Så jag har kanske 10 jag aldrig har vågat sätta på armen. En del har inte ens fått armband. Men vi talar om ca 5% av uren jag har som är så pass heliga. Det mesta används.Det där är ganska intressanta tankegångar. När jag började samla på armbandsur hade jag den bestämda uppfattningen att jag aldrig skulle skaffa någon klocka utan att bära den på handleden, åtminstone då och då. Efter hand har det nog blivit så att det finns ett par exempel i min samling som jag definitivt drar mig för att använda. Jag har ett par ganska unika klockor som dessutom är i oerhört bra skick och då blir det lite att jag drar mig för att utsätta klockan för några som helst risker.
Antalet klockor kanske också spelar in och om det alltid finns en annan klocka man kan välja i stället kanske man kan unna sig att inte rotera runt ALLA klockor i samlingen.
Hur tänker ni andra; Finns det fungerande klockor i era samlingar som alltid får ligga kvar i klocklådan?