• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Låt balansen sitta kvar i verket är lättast och stabilast. Och balansen är svår att återmontera i balansbryggan utan att ha fem armar. Men beroende på var skadan sitter kan man behöva lossa den iallafall.

Titta med en lupp var skadan sitter och jobba systematiskt med två pincetter för att räta ut. Det kan vara bra att ha pincetter både med vass och trubbig spets.

Jag har rätat ut två balanser med metoden ovan och trasslat ihop ett antal balanser bortom räddning med andra metoder med lösa balanser.
Japp, jag skall sätta mig med med lupp och ett par pincetter och se vad jag hittar. 👍
 
Senast ändrad:

Stup

Panerai
2-Faktor
Jag, jag skall sätta mig med med lupp och ett par pincetter och se vad jag hittar. 👍
Gör det. Vad skulle kunna gå fel?😀
306EEF1C-E729-4CA3-A185-DF649946FCC7.jpeg
 

Utvisaren

Patek
Jodå jag har trasslat med fjädrar förut😉😀

Här syns problemet, det var en lite knäck på fjädern på den delen som löper i regulatorarmen det är därför den inte gick att justera. Du ser att den böjer fjädern istället. Det tog lite tid att få den rak igen men med tålamod och bra verktyg så är det inte så svårt
43B72CD3-6A9F-4572-90A2-667284255BA2.jpeg
Regulatortarmen var det ja. Så fick man lära sig en del till i urverket. Är den månne besläktad med öltarmen? Tycker det suger lite... :hungry:
 

Utvisaren

Patek
Kan det vara fartyget "Ingermanland"?
Peter I - Grundare av ryska flottan. Det så att säga står på klockan 😘

Skulle gissa att det skall föreställa deras första linjeskepp Standart. Men sista masten och seglen är väl fel i så fall? Eller bara en generisk bild helt enkelt?

Edit: de som seglar påpekar att man nog kan justera induktorbommen och moderfocken så ser det ut som det brukar. Justerbart tydligen. Standart gissar vi.

Edit2: Standart betyder givetvis samma som på svenska: standar.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Det är inte värde som är det intressanta för. Det är att bevara dem. Lite som ett eget museum. Men det är ytterst få som kvalar in där som sagt. 95% av mina ur använder jag av och till. Man skulle kunna säga att jag har så stor respekt för dem och deras unikhet att jag inte kan använda dem. Det vore som att skjuta den sista noshörningen typ.

Hmm... Jag förstår hur folk tänker och har själv tänkt att t.ex. köpa en sportbil och sedan ställa in den i garage och sedan ta fram den om 30 år.

Men,
sedan kommer jag på att jag bara har ett liv och inte vet när jag kommer dö, så bättre använda prylarna nu istället för att de ligger i en låda och samlar damm!

En av de bästa museum jag vart på var ett bilmuseum i närheten av Göteborg, där alla bilarna var körbara och dessutom användes av ägaren regelbundet!!!

Nåja, man får göra som man vill, men jag kommer nog aldrig ha något som inte används alls... Jag har en del prydnader som bara används för och titta på, så jag förstår konceptet, men anser de klockor jag har aldrig kommer vara enbart en prydnad.
 

Vostok

Audemars
Lurar ju på denna men den har också en sån där lurig tavla. jag har fått för mig att det är Slava/Polot som tillverkat men det kan kanske vara Oleg?

1657121548361.png
Känns som Oleg har varit framme men ska inte svära... Har gjorts mycket skumma saker under vissa perioder...
Hela boetten är då Vostok vart fall och dom brukar även ha lume dom där tavlorna, ser ut som även den där har det?
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Ehm. Helt ostämplade verk? Skall vi ha det så? Har man kört utan sämplar nån period? Slava/Poljot?

Edit seriöst jag har ingen aning.... :bag:

1657120858408.png
:hungry:

Om det tex bara har en stämpel på bryggan, i t.ex. rött eller svart så försvinner den nog vid tvätt av urverket. Gjorde det på en av mina 😥

Lurar ju på denna men den har också en sån där lurig tavla. jag har fått för mig att det är Slava/Polot som tillverkat men det kan kanske vara Oleg?

1657121548361.png

Med största sannolikhet Poljot eller Slava (och inte franken/Oleg). Köp!!!
 
Topp