• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Borta bra men hemma fest.
Norrmän köper dyra bilar men har inte råd att köra dem. Ny porsche som ligger i 112 och kör om de som kör 110... Sällan har jag väl funnit ett folk så analt i trafiken.
Hänsyn både mot de framför och bakom? Nej... inte i Norge. Hänsyn mot sig själv och hävda sin rätt in absurdum. Lövhattal!
20220713_200117.jpg
 

branting

Cartier
Borta bra men hemma fest.
Norrmän köper dyra bilar men har inte råd att köra dem. Ny porsche som ligger i 112 och kör om de som kör 110... Sällan har jag väl funnit ett folk så analt i trafiken.
Hänsyn både mot de framför och bakom? Nej... inte i Norge. Hänsyn mot sig själv och hävda sin rätt in absurdum. Lövhattal!
20220713_200117.jpg
Efter att ha jobbat i diverse serviceyrken vid norska gränsen i min ungdom, så går mitt blodtryck upp bara jag hör norrmän eller ser en norskregistrerad bil. Ordet hänsyn finns inte i det norska språket. Vi borde löpt linan ut år 1905… skål från Danmark 🍻
 

Bilagor

  • 89B09328-D5CA-4BA0-923F-5DE9B545ADAF.jpeg
    89B09328-D5CA-4BA0-923F-5DE9B545ADAF.jpeg
    385.4 KB · Visningar: 4

Utvisaren

Patek
Efter att ha jobbat i diverse serviceyrken vid norska gränsen i min ungdom, så går mitt blodtryck upp bara jag hör norrmän eller ser en norskregistrerad bil. Ordet hänsyn finns inte i det norska språket. Vi borde löpt linan ut år 1905… skål från Danmark 🍻
I mina kvarter ju!
Nu drar jag dessvärre till Kalmar imorgon men annars hade det varit bra läge för smörrebröd och snaps. Mest snaps. Kanske kolla på någon klocka också. :hungry:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
God morgon på er! @Rikala lade upp en bild på en Raketa-dykare med sånt där qöwuartsch eller vad det nu heter urverk. I ett sådant läge kan jag ju bara inte sitta stilla overksam, utan måste agera och plockar därför fram den mekaniska varianten från 80-talet.
💙💛
1657777899924.png

Den där e ju för himla snygg, dessutom med den snyggare loggan!!! Har för mig att denna finns som q-arts, har vart nära men aldrig tryckt på köp...
 
Hur djupt dyker du fridyk?

Själv var jag nere på 13-14 meter i min ungdom, men då utan viktbälte och utan någon speciell träning. Nu vågar jag mig max ner på 5 meter och flyter dom en kork (för mycket kork innanför skinnet).
När jag tränar så brukar djupdyk längs lina ligga på mellan 10-20 m och distans i pool mellan 50-100 m. Men syftet med träningen är att kunna snorkla och göra sköna naturdyk (skindiving?) på västkusten och där ligger man vanligtvis på maxdjup mellan 4-8m.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Den där e ju för himla snygg, dessutom med den snyggare loggan!!! Har för mig att denna finns som q-arts, har vart nära men aldrig tryckt på köp...
Tack, ja, den är ganska häftig och med en alldeles egen formgivning. Måste vara världens mest accentuerade sekundvisare, varför man nu skulle vilja ha det på ett dykarur... 🤔 Tavlan är riktigt seriös med upphöjda siffror och index med tunn metallkant som ramar in lysmassan. Och, gamla loggan är aldrig fel :)
Vridringen (i plast) finns även i utförande med orangea siffror och markeringar. En cool variant är den som är brandad Cornavin med delfin på tavlan.
Under en period tillverkades en variant med quartz-verk, men nu finns det en nytillverkad retro-modell med automatiskt verk, men den vill de ju ha över 15 000 kr för...
De ursprungliga med manuellt verk har tyvärr sprungit iväg en del i pris, men är i vilket fall som helst oftast billigare än den nytillverkade modellen.
 
Topp