• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Själv var jag över 50 när jag "kom på" att hösten som man så lätt tycker är mörk, lång och hemsk - bara består av 4 arbetsmånader.
Våren (hur ljus och kul den än är) består av 6 månader att arbeta innan ledigheten.
#mindfuck
Så vi skall egentligen fira det julianska nyåret som vanligt, men även jobbnyår i slutet av januari? Plus födelsedag. (Vad hände med födelseafton och annandag födelse?) 🤔
Edit: och om man jobbar statligt, räknas då alla födelsedagar som "kläm"dagar? 🤔
 

Utvisaren

Patek
Byte till en i vårdkön. Inte så att tiden spelar så stor roll under semestern.
20220717_182540.jpg
 

MAz_666

Rolex
Dom där urverken är ju för jäkla grymma!! Måste ta och handla mig en Raketa med baltika verk jag med!!
Dom ser grymt servicevänliga ut.. :)
Lärde mig nyligen att många kallar gamla Raketas med 2609 för Baltika-klockor. Tydligen på samma sätt med Poljot- och Sekonda-kronografer med 3017, som kallas Strela.

Själva verket 2609 (2609A, 2609B, 2609.1 - det jag har, etc) kallas tydligen också för just "Baltika", för att särskilja dem från de senare N-märkta (H med kyrilliska).
 

Vostok

Audemars
Lärde mig nyligen att många kallar gamla Raketas med 2609 för Baltika-klockor. Tydligen på samma sätt med Poljot- och Sekonda-kronografer med 3017, som kallas Strela.

Själva verket 2609 (2609A, 2609B, 2609.1 - det jag har, etc) kallas tydligen också för just "Baltika", för att särskilja dem från de senare N-märkta (H med kyrilliska).
"original" Baltica-urverket är ett 21-juvels 2609 som ser ut såhär:

1658076212738.png




1658076235312.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Så vi skall egentligen fira det julianska nyåret som vanligt, men även jobbnyår i slutet av januari? Plus födelsedag. (Vad hände med födelseafton och annandag födelse?) 🤔
Edit: och om man jobbar statligt, räknas då alla födelsedagar som "kläm"dagar? 🤔
Tänker man efter finns det alltid någonting anledning att fira (och köpa ännu en oemotståndligt Sovjetisk/Rysk klocka) 😉
 

Vostok

Audemars
Sitter med och tittar på fotbollstävlingen mellan Sverige och Portugal (är det väl...?) och sneglar titt som tätt på klockan.
20220717_184937.jpg
Japp min sambo sitter hon med och glor på spektaklet och gapar... Själv ska jag gå ut och provköra ett gammalt ryskt bensindrivet campingkök jag servat utan att bli sprängd i luften, om jag överlever ska det kokas en kopp kaffe är det tänkt 😅
Ska bara vänta ut ett bud jag lagt på en klocka först :)
 

Utvisaren

Patek
Rätt fin goroda på bukten? Någon som bjuder? Om inte kanske jag lägger in ett litet bud...

1658057131010.png


Redan uppe i lusentappen innan spurten. Mjä blir nog inget bud. Den lär blir i överkant för mig.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Japp min sambo sitter hon med och glor på spektaklet och gapar... Själv ska jag gå ut och provköra ett gammalt ryskt bensindrivet campingkök jag servat utan att bli sprängd i luften, om jag överlever ska det kokas en kopp kaffe är det tänkt 😅
Ska bara vänta ut ett bud jag lagt på en klocka först :)

Eftersom du verkas lyckats att serva det utan att bli sprängd, lär det väl funka fint och använda för o koka en kopp! Lycka till!

Uhm.. en snyggare (svart) bezel än den som min kommande 710 levereras med (nån blank stål/krom) ...? 😇 Kan ingenting om Vostok så ni får lära upp mig 😉

Vostok betyder öst! 😃
 

Vostok

Audemars
Eftersom du verkas lyckats att serva det utan att bli sprängd, lär det väl funka fint och använda för o koka en kopp! Lycka till!



Vostok betyder öst! 😃
Att serva den innebär inte att den är fylld med bensin i ena änden och har en blåslampslåga i den andra änden :) Jag har aldrig tänt denna förr och den drivs med bensin som ska förvärmas i ett rör med en brinnande låga :D Jäkligt spännande men ska ta med en hink vatten och hålla till ute på grusgången :D
Köket heter Tourist PT-1 eller "turistens död" i folkmun 😂
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Att serva den innebär inte att den är fylld med bensin i ena änden och har en blåslampslåga i den andra änden :) Jag har aldrig tänt denna förr och den drivs med bensin som ska förvärmas i ett rör med en brinnande låga :D Jäkligt spännande men ska ta med en hink vatten och hålla till ute på grusgången :D
Köket heter Tourist PT-1 eller "turistens död" i folkmun 😂

Släcker man bensinbränder med vatten? Eller det kanske är för dig?
 

Utvisaren

Patek
Ja usch vad hemskt!när jag låg inne så var det en förare av pv bandvagn som fick kast på ekipaget på en isig bro och körde av /välte och for ur pga inget bälte!!!
Ah... eh... du känner till mer om vad som hänt där än jag. Jag tänkte mer på mina personliga meriter i området. Fråga mig inte om antalet hektar, men brandkåren och en pluton fick hålla på och släcka i ett dygn. Enda fördelen med att släcka på natten är att det är väldigt enkelt att hitta alla rotbränder.
Jag gav €170 för min röda, men den var 100% NOS.

Edit: Sorry $170 var det 🙂

Raketa_World_Time_Röd_01.jpg
Just en sån som ligger på bukten för 2k.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Ah... eh... du känner till mer om vad som hänt där än jag. Jag tänkte mer på mina personliga meriter i området. Fråga mig inte om antalet hektar, men brandkåren och en pluton fick hålla på och släcka i ett dygn. Enda fördelen med att släcka på natten är att det är väldigt enkelt att hitta alla rotbränder.

Just en sån som ligger på bukten för 2k.
Aha!du menade inte banvagns olyckan?!varm dag pv skytte som tog sig i gräs eller?
 

Utvisaren

Patek
Aha!du menade inte banvagns olyckan?!varm dag pv skytte som tog sig i gräs eller?
PV... ja det var förmiddagens brand... där rök en vall och lite till. Det är väl standard nästan. Sedan på eftermiddagen sprängde vi lite sprängstavar och ja, det for en björk och lite annat i luften och sen det tog sig riktigt bra.
:bag: 😂
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
PV... ja det var förmiddagens brand... där rök en vall och lite till. Det är väl standard nästan. Sedan på eftermiddagen sprängde vi lite sprängstavar och ja, det for en björk och lite annat i luften och sen det tog sig riktigt bra.
:bag: 😂

Se upp med cigarren / sprängstaven du har där på bilden... förhoppningsvis är drinken svagare än tändvätska. 😉
 
Topp