• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Måste fylla i svarta färgen med.

Egentligen borde väl den röda färgen endast vara sista kvarten?

Minutvisaren är lös, måste tighta till den lite. Alltid något kul o göra 😇

20220719_100302.jpg

Det är nog helt rätt med dom där färgerna på bezeln men varför det är gjort sådär från början vet jag inte riktigt?

Den där klockan blev grym!! :D

1658222323881.png
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Det är nog helt rätt med dom där färgerna på bezeln men varför det är gjort sådär från början vet jag inte riktigt?

Den där klockan blev grym!! :D

1658222323881.png

Taxk! Kollade runt lite. Just den här bezeln verkar ha det som det är målat och på de bilderna du visar, dock skiljer det sig mycket mellan olika.

Ibland 15 minuter i början, ibland 20 minuter innan 12, verkar vara en faslig blandning på olika bezel:er. Skumt!
 

Vostok

Audemars
Taxk! Kollade runt lite. Just den här bezeln verkar ha det som det är målat och på de bilderna du visar, dock skiljer det sig mycket mellan olika.

Ibland 15 minuter i början, ibland 20 minuter innan 12, verkar vara en faslig blandning på olika bezel:er. Skumt!
Japp! Det är väldigt olika hur dom är gjorda?
Har funderat om det är rent estetiskt eller har någon tänkt funktion eller bara målat på fyllan och sedan fick det bli så 😂 Någon som dyker kanske har bättre koll på de olika funktionerna? :)
 

Utvisaren

Patek
Vassegod! Tror herren har lite dåligt minne, kanske bäst o gå till doktorn? 😉

Hårda passningar straxt under navelhöjd. Men på ett glatt och trevligt sätt 😂😂
Jag bara väntar på att bli träffad. Igen. 😬😬

Btw har fått 2 mess från Postmord att jag har paket på vag från Ukraina. Om jag betalat för mycket? Självklart. Annars är det ju inte kvalite. 🤔
 

Chimy27

Cartier
Vassegod! Tror herren har lite dåligt minne, kanske bäst o gå till doktorn? 😉

Haha! Jag förstod inte då att det var översättningen. Jag trodde bara du hänvisade till bilden på Peter och beskrev kort vem han var o_O
 

Utvisaren

Patek
Haha! Jag förstod inte då att det var översättningen. Jag trodde bara du hänvisade till bilden på Peter och beskrev kort vem han var o_O
I princip står det Petri 1 - Osnavateli russijskalo flota. Inte varje bokstav rätt men close enough. Man lär sig ett par bokstäver efterhand. En del av tecknen ser ju ut som gamla runor, och besläktningen är nog där med tanke på alla svenska vikingafärder i österled. Andra tecken är samma och vissa är samma men betyder något annat. Vi har språkmässigt även en hel del ord gemensamt. Flotta kontra flota tex.
 

Vostok

Audemars
I princip står det Petri 1 - Osnavateli russijskalo flota. Inte varje bokstav rätt men close enough. Man lär sig ett par bokstäver efterhand. En del av tecknen ser ju ut som gamla runor, och besläktningen är nog där med tanke på alla svenska vikingafärder i österled. Andra tecken är samma och vissa är samma men betyder något annat. Vi har språkmässigt även en hel del ord gemensamt. Flotta kontra flota tex.
Aha! Det är därför Olges farmor har liknande saftkokare som vi har i Norrland 🤔

1658244298013.png
 

Utvisaren

Patek
I princip står det Petri 1 - Osnavateli russijskalo flota. Inte varje bokstav rätt men close enough. Man lär sig ett par bokstäver efterhand. En del av tecknen ser ju ut som gamla runor, och besläktningen är nog där med tanke på alla svenska vikingafärder i österled. Andra tecken är samma och vissa är samma men betyder något annat. Vi har språkmässigt även en hel del ord gemensamt. Flotta kontra flota tex.
Och ja, livet som industritjänsteman suger rätt hårt när man inser att man borde satsat på ett få jobba med språk - typ etymologi. Det är ju hur roligt och intressant som helst. Men vart gör man det? På universitet eller vem har annars användning för det? 🤔
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hårda passningar straxt under navelhöjd. Men på ett glatt och trevligt sätt 😂😂
Jag bara väntar på att bli träffad. Igen. 😬😬

Btw har fått 2 mess från Postmord att jag har paket på vag från Ukraina. Om jag betalat för mycket? Självklart. Annars är det ju inte kvalite. 🤔

Ingen kommer undan!!! 😇

Haha! Jag förstod inte då att det var översättningen. Jag trodde bara du hänvisade till bilden på Peter och beskrev kort vem han var o_O

Nej, jag var inte helt tydlig. Jag skall försöka bättra mig, men det är inte säkert att jag kommer ihåg eller ens vill 😉
 
Topp