• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Jag brukar vrida in hela fjädern på plats förutom sista få centrimetrarna och hålla fjädern på plats hårt med vänster hand (tumme kanske?) och sedan trycka dit mojjen innan jag för in fjädern helt på plats.

Har funderat på och skaffa en set med fjädervindor, har försökt på tratten någon gång men de har dragit iväg. Kanske blir något kinesiskt.
Jag har kikat med men dom kostar ju en halv årslön... Är det någon kvalité på de från Kina tror du eller??
 

Utvisaren

Patek
Jag brukar vrida in hela fjädern på plats förutom sista få centrimetrarna och hålla fjädern på plats hårt med vänster hand (tumme kanske?) och sedan trycka dit mojjen innan jag för in fjädern helt på plats.

Har funderat på och skaffa en sett med fjädervindor, har försökt på tratten någon gång men de har dragit iväg. Kanske blir något kinesiskt.
Jo hade varit ett bra verktyg. Känns som man hela tiden är en hand kort.
Sätter i den innan jag ens har fjädern på plats nu. Vi får se hur det går. Om jag hittar trumman då. Kanske en kopp stärkande örtte först? 🤪😵🤢
 

Vostok

Audemars
Finns blandat tror jag, om de är i helt metall som håller kan de nog vara ok, det bästa är väl o hitta något gammalt set som inte ligger på auktion, men inte så lätt!
Jo jag har varit med på något gammalt set med men dom sticker ju i väg dom med i pris..
Hittar du något bra Kina set så kan du väl hålla mig uppdaterad så håller jag lite koll med om jag hittar något och berättar för dig isf.. :)
 

Utvisaren

Patek
Stek på lite ägg och bacon ska du se att handen blir stadig 😉
Flytande jord som är så gott... fy fn.
Konstigt nog inte hungrig alls. Lever på jos, buljong och te i princip. Nedan frukosten.
 

Bilagor

  • 20220723_100906.jpg
    20220723_100906.jpg
    462.5 KB · Visningar: 2

Vostok

Audemars
Flytande jord som är så gott... fy fn.
Konstigt nog inte hungrig alls. Lever på jos, buljong och te i princip. Nedan frukosten.
Sjukt!! Fast jag klarar mig utan frukost jag med faktiskt fast idag blev det två muggar kaffe och en stor havregrynsgröt :)
Nu ska jag stjäla några sambons blyertspennor och göra grafitpasta av dem 😅 Få se om jag kan bortförklara att pennorna försvann på något vis? Skylla på katten?? 😂
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Flytande jord som är så gott... fy fn.
Konstigt nog inte hungrig alls. Lever på jos, buljong och te i princip. Nedan frukosten.

Är det rödbetsjuice så är det ju lite speciellt.

Brukar vara godare och koka rödbetan innan mosning, men man förlorar en del nyttigheter på det (men kan säkert lättare ta upp andra nyttigheter efter kokning).

Kört en del rödbetsjuice inför triathlon, köpte färdig juice som var godare. Rå superkraft eller vad de nu hette...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag letade 10 minuter sen räckte inte tålamodet till för fler missöden. Tar ett varv till i eftermiddag. Så jdra litet är ju inte fjäderhuset. Kan slänga upp nån bild på nästa ur som anlänt istället.

Jo, ibland hittar man direkt, ibland efter ett år eller aldrig! Fjäderhus kan flyga rätt bra!

Min fru har försökt få mig flytta in i hobbyrummet med min klockverkstad, men jag är inte helt övertygad. Fullt med prylar, verktyg, väskor och annat lös bös som gör det klart svårare och hitta saker...
 

Utvisaren

Patek
Denna såg för märklig ut för att i te trigga undertecknad. 2416 automatiskt verk.
Komandirski artilkeriet o h gjord i Ryssland. Ie efter upplösningen så gissar mitten 90tal.
Udda tavla med 2 stärnor? Men de kanske körde så då.
Vridringen heller inget jag sett ofta. Men inte precis letat efter heller.
Och boetten? Väldigt udds utformade bandhorn.
Den har onekligen en generalskie känsla över sig.
Men jag får se om jag kan leta upp ref.
20220723_170702.jpg
20220723_170934.jpg
20220723_170944.jpg
20220723_171004.jpg
 

Vostok

Audemars
Denna såg för märklig ut för att i te trigga undertecknad. 2416 automatiskt verk.
Komandirski artilkeriet o h gjord i Ryssland. Ie efter upplösningen så gissar mitten 90tal.
Udda tavla med 2 stärnor? Men de kanske körde så då.
Vridringen heller inget jag sett ofta. Men inte precis letat efter heller.
Och boetten? Väldigt udds utformade bandhorn.
Den har onekligen en generalskie känsla över sig.
Men jag får se om jag kan leta upp ref.
20220723_170702.jpg
20220723_170934.jpg
20220723_170944.jpg
20220723_171004.jpg
Med det där boettlocket "stora måsen" har den ej 2416 automat i sig utan ett manuellt verk. (Boettlock "stora måsen" = ca 1994)
Skum boett som sagt och även bezel? Jag får Partner eller century time vibbar...
Glaset ser även det skumt ut? Ser ej ut som det vanliga plastglaset som brukar användas!!
Ingen urverksbild antar jag eftersom dom hävdar att det sitter automatverk i? :)
 

Utvisaren

Patek
Med det där boettlocket "stora måsen" har den ej 2416 automat i sig utan ett manuellt verk. (Boettlock "stora måsen" = ca 1994)
Skum boett som sagt och även bezel? Jag får Partner eller century time vibbar...
Glaset ser även det skumt ut? Ser ej ut som det vanliga plastglaset som brukar användas!!
Ingen urverksbild antar jag eftersom dom hävdar att det sitter automatverk i? :)
Alltså jag har den på armen... den gick igång när jag skakade den och den är extra tjock så... jag killgissade 😁 skall öppna
 
Topp