• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Rysk klocka och amerikanskt rödvin.
20220723_185445.jpg

20220723_185454.jpg
 

Rooster91

Panerai
Gokväll kamrater.
Idag har jag läst en bok om zen, och att leva enkelt.
Sedan gick jag och stirra ner i klocklådan och insåg att det vore rätt skönt att minimera antalet klockor.
Samtidigt har jag suttit och letat nästa ur hela dan, trots att jag fick hem ett tidigare i veckan..
Vet någon vilken diagnoskod vi "samlare" har?
Epic-Winning.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Denna såg för märklig ut för att i te trigga undertecknad. 2416 automatiskt verk.
Komandirski artilkeriet o h gjord i Ryssland. Ie efter upplösningen så gissar mitten 90tal.
Udda tavla med 2 stärnor? Men de kanske körde så då.
Vridringen heller inget jag sett ofta. Men inte precis letat efter heller.
Och boetten? Väldigt udds utformade bandhorn.
Den har onekligen en generalskie känsla över sig.
Men jag får se om jag kan leta upp ref.
20220723_170702.jpg
20220723_170934.jpg
20220723_170944.jpg
20220723_171004.jpg

Cool! Aldrig sett bezeln förr, tror inte jatt sett tavlan heller (eller så är jag glömsk). Bra fångat.

Tror det är mineralglas på den där!

Ev har jag en likadan boett! 😀
 

Utvisaren

Patek
Med det där boettlocket "stora måsen" har den ej 2416 automat i sig utan ett manuellt verk. (Boettlock "stora måsen" = ca 1994)
Skum boett som sagt och även bezel? Jag får Partner eller century time vibbar...
Glaset ser även det skumt ut? Ser ej ut som det vanliga plastglaset som brukar användas!!
Ingen urverksbild antar jag eftersom dom hävdar att det sitter automatverk i? :)
Century times ringar har ju mer den stilen och även imitera Breitling. Så var jag tvungen att gissa hade jag nog hållit på dem. Men jag hittar varken boett eller vridring. Kanske är ett sådant där kit man kan hitta på Avito/Meshok? 🤔
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Cool! Aldrig sett bezeln förr, tror inte jatt sett tavlan heller (eller så är jag glömsk). Bra fångat.

Tror det är mineralglas på den där!

Ev har jag en likadan boett! 😀
Denna såg för märklig ut för att i te trigga undertecknad. 2416 automatiskt verk.
Komandirski artilkeriet o h gjord i Ryssland. Ie efter upplösningen så gissar mitten 90tal.
Udda tavla med 2 stärnor? Men de kanske körde så då.
Vridringen heller inget jag sett ofta. Men inte precis letat efter heller.
Och boetten? Väldigt udds utformade bandhorn.
Den har onekligen en generalskie känsla över sig.
Men jag får se om jag kan leta upp ref.
20220723_170702.jpg
20220723_170934.jpg
20220723_170944.jpg
20220723_171004.jpg

Ser ut o vara samma boett?

20220723_205715.jpg

Lilla måsen på denna, kommer dock inte ihåg om boetten kom med något baklock.

20220723_205718.jpg


Sedan har ju jag slängt i ett urverk och rostat en tavla 😀
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Denna såg för märklig ut för att i te trigga undertecknad. 2416 automatiskt verk.
Komandirski artilkeriet o h gjord i Ryssland. Ie efter upplösningen så gissar mitten 90tal.
Udda tavla med 2 stärnor? Men de kanske körde så då.
Vridringen heller inget jag sett ofta. Men inte precis letat efter heller.
Och boetten? Väldigt udds utformade bandhorn.
Den har onekligen en generalskie känsla över sig.
Men jag får se om jag kan leta upp ref.
20220723_170702.jpg
20220723_170934.jpg
20220723_170944.jpg
20220723_171004.jpg
Liiite skum ser den nog ut. Och automatiskt verk har den som sagt knappast.
 

Utvisaren

Patek
Det är ju oavsett en ganska bra idé att börja med att kolla ev magnetism och i förekommande fall avmagnetisera.
Alltså, vi pratar om en klocka jag har nere i molekyler... det inte något tal om att rucka något. 🤪 Den andra som gick för snabbt fortar sig 18 sekunder i minuten. Den avmagnetiserade jag men då stannade den helt. Ja ja vi tittar på den senare... ;)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nej ett 2414A. Jag killgissade lite.. hrmm....

Jo hade varit ett bra verktyg. Känns som man hela tiden är en hand kort.
Sätter i den innan jag ens har fjädern på plats nu. Vi får se hur det går. Om jag hittar trumman då. Kanske en kopp stärkande örtte först? 🤪😵🤢
Jag har skrivit om det innan, men jag lyckades få hela fjädern att flyga iväg en gång. Det liksom bara smal till och jag "visste" att den flög iväg bakom mig till vänster. Efter en halvtimmes letande (jag överdriver inte) satte jag mig igen på stolen, genomsvettig och röd i ansiktet. Fjädern är typ största delen i hela urverket och OMÖJLIG att tappa bort, PINSAMT!
Jag lyfte blicken en aning och insåg att fjäder i själva verket hade flugit ganska exakt 34 cm rakt framåt och låg och flinade åt mig rakt framför mig. 🙄
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En lyckad semester är alltid trevligt och att vandra i fjällen är över huvud taget nyttigt för både kropp och själ. Ännu roligare blir det om tre paket innehållandes sammanlagt fem klockor väntar när man kommer hem från semestern. Nedan en första bildpresentation efter uppackning. Ett par av dem tillkom efter bra tips från min danske klockkompis. Resten har jag rotat fram på egen hand. Hyfsat skick på alla fem...
20220724_001001.jpg
 
Topp