• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Köp den här istället... "NICE HAND PAINTING DIAL,RARE" 😂


Själv väljer jag och kalla den "Not så najs hand paiting dial, ruined", men vi har olika olika syn på saker o ting!

Hade hellre köpt den här...

s-l400 (12).jpg
 
Senast ändrad:

Rooster91

Panerai
Gokväll, har ingen klockbild att bjuda på, men idag har jag hamnat i någon sorts identitetskris.
Kollar ner i klocklådan och allt känns fel.
Någon som vart med om liknande?
Minns när min sambo stod framför en hårt belastad garderob och utbrast "jag har inget att ha på mig!"
Jag förstår nu.

Vet inte om jag ska mass sälja av nätintill allt och börja om med en plan 🤔
Något jag dock är relativt säker på är att en blå vostok zissou kommer kännas helt rätt.
Nu vart det ju en bild endå (google).
30o1x0y3hbz11.jpg
 

Vostok

Audemars
Gokväll, har ingen klockbild att bjuda på, men idag har jag hamnat i någon sorts identitetskris.
Kollar ner i klocklådan och allt känns fel.
Någon som vart med om liknande?
Minns när min sambo stod framför en hårt belastad garderob och utbrast "jag har inget att ha på mig!"
Jag förstår nu.

Vet inte om jag ska mass sälja av nätintill allt och börja om med en plan 🤔
Något jag dock är relativt säker på är att en blå vostok zissou kommer kännas helt rätt.
Nu vart det ju en bild endå (google).
30o1x0y3hbz11.jpg
Det börjar med en liten Amphibia sen slutar man med klocklådor och har ett helt rum fullt med Vostok klockor istället 😂
Vi vet alla vad du går igenom, det är en jäkla drog att fastna för... 😅😂👍
 

Utvisaren

Patek
Gokväll, har ingen klockbild att bjuda på, men idag har jag hamnat i någon sorts identitetskris.
Kollar ner i klocklådan och allt känns fel.
Någon som vart med om liknande?
Minns när min sambo stod framför en hårt belastad garderob och utbrast "jag har inget att ha på mig!"
Jag förstår nu.
Det inte om jag ska mass sälja av nätintill allt och börja om med en plan
🤔

Något jag dock är relativt säker på är att en blå vostok zissou kommer kännas helt rätt.
Nu vart det ju en bild endå (google).
30o1x0y3hbz11.jpg
Tja du. Jag skulle säga att man är benägen att upprepa exakt samma sak fast med annat märke, annan typ av ur, etc etc. Så ha inte för mycket panik över vad du samlat på dig. Sitt lugnt i båten och titta runt lite. Det är inte så himla mycket grönare hos grannen

Tänk om din fru slängde ut alla sina kläder och började på en ny garderob. Lite bättre kanske den nya hade blivit men risken är att stå där igen efter ett tag med precis samma bekymmer. Och i princip likadan kläder. Bara andra.

Började själv med swiss, sedan japan och nu ryssland. Oavsett vilka jag tittar på i samlingen är ju stilarna återkommande i alla delar av världen. Trench, art deco, osv osv.

Så lura lite djupare på vad det är du vill.

-Är det så att det är roligt med nytt? Right - man kan tokflippa klockor. En in en ut principen.
-Är mekaniken cool - sälj de mediokra och läs på om urverk och handla sedan ur efter verk. (Sitter ju samma i gamla bretling som i gamla Strela osv).
-Är det estetiken? Sälj de som du tycker är tråkiga och leta upp några snyggingar.
-Är det funktionaliteten som brister? Kika på nyare ur med lite prestanda.

Bara lite tankar

Och glöm inte att samlandet är för din skull - ingen annans :)
 

Rooster91

Panerai
Tja du. Jag skulle säga att man är benägen att upprepa exakt samma sak fast med annat märke, annan typ av ur, etc etc. Så ha inte för mycket panik över vad du samlat på dig. Sitt lugnt i båten och titta runt lite. Det är inte så himla mycket grönare hos grannen

Tänk om din fru slängde ut alla sina kläder och började på en ny garderob. Lite bättre kanske den nya hade blivit men risken är att stå där igen efter ett tag med precis samma bekymmer. Och i princip likadan kläder. Bara andra.

Började själv med swiss, sedan japan och nu ryssland. Oavsett vilka jag tittar på i samlingen är ju stilarna återkommande i alla delar av världen. Trench, art deco, osv osv.

Så lura lite djupare på vad det är du vill.

-Är det så att det är roligt med nytt? Right - man kan tokflippa klockor. En in en ut principen.
-Är mekaniken cool - sälj de mediokra och läs på om urverk och handla sedan ur efter verk. (Sitter ju samma i gamla bretling som i gamla Strela osv).
-Är det estetiken? Sälj de som du tycker är tråkiga och leta upp några snyggingar.
-Är det funktionaliteten som brister? Kika på nyare ur med lite prestanda.

Bara lite tankar

Och glöm inte att samlandet är för din skull - ingen annans :)
Tidigare har jag bara ägt 2 ur som jag aldrig kommer släppa, ett nedärvt och ett jag köpte när jag tog körkort.
Jag har både fyllt 30 och köpt hus senaste året, samt blivit pappa något år tidigare.
Så vill ju gärna ha något fint man behåller och använder.
Nu har jag plötsligt köpt ett tiotal inom kort tid, väldigt spretigt.
Ett "problem" är att en klocka jag verkligen gillar i stil och märke, känns kanske inte som att den passar bäst på mig.

Känner att jag vill dra ner så min gamla duo kanske blir en stabil trio. Sedan kommer jag ha lite vostoks vid sidan av 😅👌
 

Utvisaren

Patek
Tidigare har jag bara ägt 2 ur som jag aldrig kommer släppa, ett nedärvt och ett jag köpte när jag tog körkort.
Jag har både fyllt 30 och köpt hus senaste året, samt blivit pappa något år tidigare.
Så vill ju gärna ha något fint man behåller och använder.
Nu har jag plötsligt köpt ett tiotal inom kort tid, väldigt spretigt.
Ett "problem" är att en klocka jag verkligen gillar i stil och märke, känns kanske inte som att den passar bäst på mig.

Känner att jag vill dra ner så min gamla duo kanske blir en stabil trio. Sedan kommer jag ha lite vostoks vid sidan av 😅👌
De med emotionellt värde säljer man ju aldrig.

Jag lurade en gång på att jag som minst skulle kunna 8 ur.

Baserat på jobbklockor, kostymklockor, finklockor och stryktåliga/casual. Vill ha 2 av varje för variation.

Jobbklocka = analog med datum.
Kostym = time only, analog.
Fin = fickur (vill ha fickur till frack. gärna även till kostym med väst).
Stryktåliga = dykare pilotur.

Det är något att fundera på kanske?
 

Rooster91

Panerai
De med emotionellt värde säljer man ju aldrig.

Jag lurade en gång på att jag som minst skulle kunna 8 ur.

Baserat på jobbklockor, kostymklockor, finklockor och stryktåliga/casual. Vill ha 2 av varje för variation.

Jobbklocka = analog med datum.
Kostym = time only, analog.
Fin = fickur (vill ha fickur till frack. gärna även till kostym med väst).
Stryktåliga = dykare pilotur.

Det är något att fundera på kanske?
Jag tror att en anledning att jag bondat så mycket med de andra två klockorna är att jag var owg med dom, när den andra kom tog den över och den andra hamna i lådan.
Nu uppskattar jag båda som har fått grym patina dessutom av all handledstid.

Jag snor din mall och kanske bantar ned den till 6st ur :) ryska klockorna räknas inte med
 
Hej någon som äger en vostock Europe energia rocket? Är lite nyfiken på en sådan men känns väldigt massiv. Gillar dock stora klockor och designen är ruskigt vacker med lite grova linjer osv. Lite industri känsla i den. Knappast en diskret klocka men skulle vilja höra lite input samt finns det någonstans man kan köpa den billigare än via svensk ÅF som ligger på runt 6500:- ish
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hej någon som äger en vostock Europe energia rocket? Är lite nyfiken på en sådan men känns väldigt massiv. Gillar dock stora klockor och designen är ruskigt vacker med lite grova linjer osv. Lite industri känsla i den. Knappast en diskret klocka men skulle vilja höra lite input samt finns det någonstans man kan köpa den billigare än via svensk ÅF som ligger på runt 6500:- ish

Har aldrig testat någon Vostok Europe och de nya har ju inget gemensamt med ryska klockor mer än första delen av namnet (bara så du vet att du planerar och köpa något som inte är ryskt 😉).
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nej bara en fördel att den inte är rysk. Var mer ute efter att göra om kvalitén i dom samt även hur den känns att bära på armen då det är en massiv klocka.

Ingen aning, skulle dock tro de är helt ok, men jag skulle nog försöka hitta någon i liknande storlek i butik och testa så du iallafall får en känsla.

Det här kallar jag massiv klocka, en liten pjäs på 250g


Edit:
Här är min, en äldre cccp.

20220326_221433.jpg
 

branting

Cartier
Ingen aning, skulle dock tro de är helt ok, men jag skulle nog försöka hitta någon i liknande storlek i butik och testa så du iallafall får en känsla.

Det här kallar jag massiv klocka, en liten pjäs på 250g


Edit:
Här är min, en äldre cccp.

20220326_221433.jpg
Ja, köp en zlatoust istället. Älskar mina två som gör mig sällskap i mörkret just nu. Nästan de enda klockorna jag bär. Mina andra ryska ligger fint i lådor och samlar mest damm
2BA45C61-E1C8-4F7D-AA61-1B5A16F5800E.jpeg
 

Utvisaren

Patek
Hej någon som äger en vostock Europe energia rocket? Är lite nyfiken på en sådan men känns väldigt massiv. Gillar dock stora klockor och designen är ruskigt vacker med lite grova linjer osv. Lite industri känsla i den. Knappast en diskret klocka men skulle vilja höra lite input samt finns det någonstans man kan köpa den billigare än via svensk ÅF som ligger på runt 6500:- ish
Just Vostok Europe är nog kunskapen lite mindre om då de så vitt jag vet görs i Baltikum. Eller monteras ihop där. Men Seikoverk brukar ju vara bra. Ryskinspirerarat brukar innebära robust och inget lull lull så jag tror nog du får en best. Men som andra skriver Zlathousten är annars ett riktigt as rent ut sagt. Ett monster.

Vad jag ser verkar Eneriga modellerna ligga mellan 7 och 9k. Så har du hittat den för 6,5 så är det nog inte ett dåligt pris.
 
Senast ändrad:
Topp