• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Vostok Europe verkar dessutom enbart göra relativt stora klockor? Perfekt om man är på jakt efter just detta, men annars kanske det är en nackdel.

Jag skulle aldrig få för mig att köpa något annat än originalet, med fördel som är tillverkat före murens fall.
Ja deras nyare i alla fall ligger ju på 45-49. Många har typ 300 meters prestande med. Verkar ha ha Seikos NH35 verk i flera och det har ju varit en arbetshäst för Seiko till SKX dykare tidigare. Vanligt verk att modda med. De har ju ett nyare NH36 verk nu men jag tror inte att någon gråter över ett NH35. Går det sönder finns ju kompletta verk för ett par hundringar. Bara att byta. Och begagnat finns ju hur många som helst. Så ur underhållsperspektiv och långsiktigt ägande verkar de vara billiga i drift.
 

Utvisaren

Patek
Go morrn!😊
image.jpg
Porrtomte!!! :hungry: :hungry:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag tror att en anledning att jag bondat så mycket med de andra två klockorna är att jag var owg med dom, när den andra kom tog den över och den andra hamna i lådan.
Nu uppskattar jag båda som har fått grym patina dessutom av all handledstid.

Jag snor din mall och kanske bantar ned den till 6st ur :) ryska klockorna räknas inte med

Hmm. Ryska ur räknas inte?

Det skall jag säga till min fru, då kan jag med gott samvete köpa några till!!!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Du har väl mest sovjetiska ur? De är ju inte officiellt "ryska". ;)

Tja, får ta och inventera lite. Har ju även belarusiska!

Har inte koll på hur många av varje, men kan nog bli mest sovjetiska gissningsvis då jag gillar mögel.

Det jag inte har är ryska ur från innan 1922, det måste jag skaffa mig. Har ju dock ett Hampden från ~1912, det är ju nästan ryskt 😇
 

Utvisaren

Patek
Nytt in. Fn vet vad översta texten säger men den undre är Dniepropetrovsk.
Urverket kass. Timvisaren fastnar när datumet skall ändras.
Tavlan verkar inte printad men farbror är ju både döv och stum. Men eh... hm... kan verkligen ha fel här.
Fetemås där bak.
Vridring och boett lite roliga. Boetten i princip som en 120 fast andra facetterade bandhorn. Rätt trevlig skapelse. Kan väl sno en fjäderholk i denna kanske. 🤔🤪
20220726_124023.jpg
20220726_124015.jpg
20220726_124054.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Nytt in. Fn vet vad översta texten säger men den undre är Dniepropetrovsk.
Urverket kass. Timvisaren fastnar när datumet skall ändras.
Tavlan verkar inte printad men farbror är ju både döv och stum. Men eh... hm... kan verkligen ha fel här.
Fetemås där bak.
Vridring och boett lite roliga. Boetten i princip som en 120 fast andra facetterade bandhorn. Rätt trevlig skapelse. Kan väl sno en fjäderholk i denna kanske. 🤔🤪
20220726_124023.jpg
20220726_124015.jpg
20220726_124054.jpg

Snygg!

Låter som urverket bara behöver service, verkar vara för svagt för att driva över datumet. Dags o lära sig skruva ihop?
 
Topp