• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Tips (räcker ett tag):

20220727_225715.jpg
Jodå jag är inne på andra burken av det där nu... Hon började använda något skit med olja i som luktar citron så jag fick skaffa eget 😂
 

Utvisaren

Patek
Satt med det, första försöket att luma en hel bezel, blev skit, men...

Alldeles för tjock lume, baserad på pulver och trälim. Skall testa blanda med klarlack istället!

20220727_224121.jpg


20220727_224238.jpg
Finns ju sån air brush utrustning man kan prova om man nu kan göra lumen tunn. Typ hobbyaffärer gissar jag. Används till modellbyggen etc. Kanske en ide?


Är ju kanske en investeringsfråga, men goa pastorn får väl ta in en runda kollekt till så löser det sig nog? 🤔 :hungry:
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Finns ju sån air brush utrustning man kan prova om man nu kan göra lumen tunn. Typ hobbyaffärer gissar jag. Används till modellbyggen etc. Kanske en ide?


Är ju kanske en investeringsfråga, men goa pastorn får väl ta in en runda kollekt till så löser det sig nog? 🤔 :hungry:

Har vart inne på och köpa airbrush! Inte kunnat motivera kostnaden för mig själv än dock!

Köper nog hellre en cnc eller lasergraverare 😀
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jo jag har en polare som har en liten CNC. Tanken att göra tavlor i stål är ju fullt möjlig. Handlar mest om att mäta in och få tavelpiggar på rätt ställe. Man kan få hur många måsar som helst. 😂

Jo, men man kan fuska och köra med dial dots 😀

Ah, en riktig måstavla, det vore nått!!! 🤤🤤🤤

7d38c181bcaeef2001327e597aff5a3b.jpg


Edit: alimunium eller något annat mjukt material är nog bättre än stål. Fasen, hade vart kul o gjort en tavla i trä!!!
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Jo, men man kan fuska och köra med dial dots 😀

Ah, en riktig måstavla, det vore nått!!! 🤤🤤🤤

7d38c181bcaeef2001327e597aff5a3b.jpg


Edit: alimunium eller något annat mjukt material är nog bättre än stål. Fasen, hade vart kul o gjort en tavla i trä!!!
Mässing är nog bäst då du kan löda på fötter och index om du vill då och även göra ett pressverktyg och pressa tavlorna så dom får en konvex kant.. Sen en lasergravyrmaskin är ju fantastiskt användbart till allt möjligt kul :D En polare gör skyltar och kretskort och skär och graverar läder med sin :)
 

Utvisaren

Patek
Jo, men man kan fuska och köra med dial dots 😀

Ah, en riktig måstavla, det vore nått!!! 🤤🤤🤤

7d38c181bcaeef2001327e597aff5a3b.jpg


Edit: alimunium eller något annat mjukt material är nog bättre än stål. Fasen, hade vart kul o gjort en tavla i trä!!!
DE måsarna är verkligen min kopp med te. Dostojevskij, Tjechov, Tjajkovskij & Oleg. 😂
 

Utvisaren

Patek
Mässing är nog bäst då du kan löda på fötter och index om du vill då och även göra ett pressverktyg och pressa tavlorna så dom får en konvex kant.. Sen en lasergravyrmaskin är ju fantastiskt användbart till allt möjligt kul :D En polare gör skyltar och kretskort och skär och graverar läder med sin :)
Tänker nog att man har ett 2-3 mm tjockt ämne och fräser ut index med. Kan aldrig lossna ;) Har ju en salig massa olika stål i källaren sedan min period med "vassa föremål".
 

Vostok

Audemars
Tänker nog att man har ett 2-3 mm tjockt ämne och fräser ut index med. Kan aldrig lossna ;) Har ju en salig massa olika stål i källaren sedan min period med "vassa föremål".
Löder du ett index kan det aldrig lossna heller... Med fötter är det lite annorlunda då dom utsätts för lite större kraft :) Det finns en anledning till att de flesta urtavlor är gjorda i just mässing och det är att det är mycket enklare att bearbeta än stål :)
Jag har lött en del fötter men har ej en maskin för just det så jag har gjort det "old school" med ett kryss på urtavlan och lött med tenn... Skall dock ta och fixa en hållare för urtavlan och en trådhållare för att underlätta det hela :) Dom fötterna sitter som berget :)
Sen kan man ju även pressa index i en tavla gjord av mässing.
 

Utvisaren

Patek
Löder du ett index kan det aldrig lossna heller... Med fötter är det lite annorlunda då dom utsätts för lite större kraft :) Det finns en anledning till att de flesta urtavlor är gjorda i just mässing och det är att det är mycket enklare att bearbeta än stål :)
Jag har lött en del fötter men har ej en maskin för just det så jag har gjort det "old school" med ett kryss på urtavlan och lött med tenn... Skall dock ta och fixa en hållare för urtavlan och en trådhållare för att underlätta det hela :) Dom fötterna sitter som berget :)
Jo det mesta i uret är ju mässing... nu råkade jag ha stål liggandes men kan kanske sälja det och köra mässing. Men utbehandlingen sedan. Mässing ärgar väl med? Och det vill man ju inte skall slå igenom. Elementfärg klarar ju ärgning från koppar. Hm. Bara klarlacka och vara glad?
 

Vostok

Audemars
Jo det mesta i uret är ju mässing... nu råkade jag ha stål liggandes men kan kanske sälja det och köra mässing. Men utbehandlingen sedan. Mässing ärgar väl med? Och det vill man ju inte skall slå igenom. Elementfärg klarar ju ärgning från koppar. Hm. Bara klarlacka och vara glad?
Jo men det ärgar ju inte om det inte blir fuktigt så den risken är nog väldigt liten inne i en klocka.. Om din tavla har börjat ärga är det nog värre ställt med urverket än själva urtavlan skulle jag tro? :)
 

Utvisaren

Patek
Jo men det ärgar ju inte om det inte blir fuktigt så den risken är nog väldigt liten inne i en klocka.. Om din tavla har börjat ärga är det nog värre ställt med urverket än själva urtavlan skulle jag tro? :)
Tja, jag är rätt säker på att 99% av mina ur har originalpackningen... så tätheten kan diskuteras. Kankse kan göra egan packningar av TENA skydd? Kan man ju får gratis hos vilken bedagad släktning som helst som sitter på hemmet. Billigt! 😂
 

Vostok

Audemars
Tja, jag är rätt säker på att 99% av mina ur har originalpackningen... så tätheten kan diskuteras. 😂
Vaselin på en gammal packning gör underverk :)
Jag har några Amphibia som har varit rejält vattenskadade med ihop rostade urverk men helt ok urtavlor som är gjorda av mässing rosten tar dom före då det troligen blir en elektrolytiskreaktion inne i klockan och järnet blir som en offerkatod och oxiderar istället för mässingen...

Här ser man rost på stålytorna medans mässingen ser ganska fin ut:

1658999295970.png
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Vaselin på en gammal packning gör underverk :)
Jag har några Amphibia som har varit rejält vattenskadade med ihop rostade urverk men helt ok urtavlor som är gjorda av mässing rosten tar dom före då det troligen blir en elektrolytiskreaktion inne i klockan och järnet blir som en offerkatod och oxiderar istället för mässingen...

Här ser man rost på stålytorna medans mässingen ser ganska fin ut:

1658999295970.png
BRA ATT VETA!!!

Är liknande problem Volkswagen/Skkoda/Audi har men sina vindrutetorkare. (men tror du har aluminium och nån annan metall mot varandra). Helt plötslit efter några år nyper de fast och rör sig icke en centimeter. Insisterar man på att köra torkarna så bränner man torkarmotorn också... brukar hända efter ca 7 år.
 

Utvisaren

Patek
Behöver jag denna? Ja!

Kommunister äga ej tillträde. Not att zakaz verkligen inte betyder detsamma på tjeckiska = förbjudet , ryska = beställa

1658999897277.png
 

Vostok

Audemars
BRA ATT VETA!!!

Är liknande problem Volkswagen/Skkoda/Audi har men sina vindrutetorkare. (men tror du har aluminium och nån annan metall mot varandra). Helt plötslit efter några år nyper de fast och rör sig icke en centimeter. Insisterar man på att köra torkarna så bränner man torkarmotorn också... brukar hända efter ca 7 år.
Exakt! Troligen aluminium i själva torkarhuset och stål i själva torkarpinnen..
Jag brukar ta bort rost och gravera järn med elektrolytbad med en offer järnbit i elektrolyt badet så rosten förs över från den rostiga biten till offerbiten.

Före:
1659000272209.png


Efter:

1659000322178.png
 
Topp