• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

1 tim utan aktivitet här. Blev ni golvade av zlatoustskönheten? 🤔

Tack! Shit vad snyggt! Tack för tipset 🙂 Retligt att jag beställde därifrån i förrgår och missade det.

Trodde först att det skulle störa när spännet inte var i brons. Men klockan har ju detaljer i stål, så det fungerar faktiskt bättre än vad jag trodde med stålspännet som jag har på det tillfälliga bandet.
Här är ju en jag kärat ner mig lite i som jag tycker har lyckats bra med brons, guld, vitt, grönt och brunt. Notera tonen i bandet och att det gula (blaskig konjak) däri går fint med bronset. Det är liksom det som är grejen. Inte bara brunt, utan rätt brun ton med gult inslag. Subtilt, och lite yrkesskadat.

1660162768534.png

1 tim utan aktivitet här. Blev ni golvade av zlatoustskönheten? 🤔

Tack! Shit vad snyggt! Tack för tipset 🙂 Retligt att jag beställde därifrån i förrgår och missade det.

Trodde först att det skulle störa när spännet inte var i brons. Men klockan har ju detaljer i stål, så det fungerar faktiskt bättre än vad jag trodde med stålspännet som jag har på det tillfälliga bandet.
Men då har du ju en anledning att beställa en gång till. 5 st till så får du ju rabatt... 😅

Denna på bukten gillar jag lite. Men kom den i den boetten?
Visarna är ju uppenbarligen fel med det går ju att hitta.

Lagom bombad och sliten om du frågar mig. 😍

Svart datum? Skall det inte vara rött? Kom kanske svarta lite senare?

Kronan? Verkligen? Var det en rundad på dem?

1660163187640.png

Denna på bukten gillar jag lite. Men kom den i den boetten?
Visarna är ju uppenbarligen fel med det går ju att hitta.

Lagom bombad och sliten om du frågar mig. 😍

Svart datum? Skall det inte vara rött? Kom kanske svarta lite senare?

1660163187640.png

Till den ska det vara slipsvisare och dom är nog lite luriga att hitta :)
Det är fel boett (och troligen urverk med)

1660163463843.png

Du har naturligtvis helt rätt när det handlar om att orientera och förflytta sig med precision. Slarvar man och leker med en analog klockas visare i ett sådant läge är risken stor att man av olika anledningar hamnar i en riktigt farlig situation.
I mitt fall var det faktiskt så att jag satt vid en oformlig fjällsjö och bara helt enkelt inte kunde identifiera de olika fjällen jag såg runt omkring mig och jag fattade alltså inte hur jag skulle vrida kartan (ja, jag är en gammal orienterare). Klockan var ca 15, så det var inte helt enkelt att beräkna solens position i förhållande till kl 12.
Tack vare klock-soltricket kunde jag hitta tillräckligt rätt läge som kartan skulle vara vriden på och därmed få klarhet i vad som var vad runt omkring mig.
Ett problem i fjällvärlden jag har noterat är att det kan vara svårt att bedöma avstånd. Man kan ana att ett fjäll ligger bakom ett annat eftersom luften färgas av dis, men hur långt bort? Ett jättehögt fjäll femtio km bort kan vara svårt att skilja från ett ganska högt tio km bort.
Hur som helst blir det Silva som får stötta mig när jag skall vandra Jämtlandstriangeln nästa vecka.
De arma Karolinerna kommer att vara med mig i tanken.
En sån här kan vara bra om du skall ut och vandra. Inbyggd mulltoa och allt.

1660163871747.png

Såg en med B placerat under besticken. Må väl vara en Oleg i alla fall?
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Tittar man noga hittar man faktiskt flera i ormgropen som har Vostok-loggan på plats.
Jag skriver på ett lite längre (ganska långt...) inlägg där jag försöker penetrerar Desert Shield ganska ordentligt från grunden och även försöker reda ut vilka olika modeller som finns och som man kan kalla för "äkta" beroende på vad man menar med det...

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Tittar man noga hittar man faktiskt flera i ormgropen som har Vostok-loggan på plats.
Jag skriver på ett lite längre (ganska långt...) inlägg där jag försöker penetrerar Desert Shield ganska ordentligt från grunden och även försöker reda ut vilka olika modeller som finns och som man kan kalla för "äkta" beroende på vad man menar med det...
Jo alltså att det finns flera versioner är bekant men de jag sett med B har det lite till höger om besticken. Har inte sett rakt under. Men det behöver ju inte betyda att de inte gjort en sådan variant så klart.

Jo alltså att det finns flera versioner är bekant men de jag sett med B har det lite till höger om besticken. Har inte sett rakt under. Men det behöver ju inte betyda att de inte gjort en sådan variant så klart.
Aha, nu fattar även farbrorn vad du menar med "besticken". Själv äter jag sällan med korslagda sablar, även om jag har lärt mig att aldrig säga aldrig.
Nedanstående är ett exempel på en sådan placering av Vostok-loggan. Detta är en nyproducerad modell, som jag tror är baserad på den lilla Cadet-boetten. Äkta om man med detta menar att den inte nödvändigtvis måste vara franken. Om den sedan är intressant för dig personligen är en helt annan fråga.
1660198559000.png

Aha, nu fattar även farbrorn vad du menar med "besticken". Själv äter jag sällan med korslagda sablar, även om jag har lärt mig att aldrig säga aldrig.
Nedanstående är ett exempel på en sådan placering av Vostok-loggan. Detta är en nyproducerad modell, som jag tror är baserad på den lilla Cadet-boetten. Äkta om man med detta menar att den inte nödvändigtvis måste vara franken. Om den sedan är intressant för dig personligen är en helt annan fråga.
1660198559000.png
Förlåt min otydlighet. Mea culpa.

B under champagne-öppnarna menar jag ju!

Tillbaka
Topp