• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Historia
I slutet av 70-talet tillverkades den första ryska tunnan (tonneau), och 1979 syntes den för första gången i de ryska klockkatalogerna. Då hette boetten 119.
Ibland kallas denna Amphibian-modell för Amphibian Gen2, då boetten 350 ibland benämns Gen1. En anledning till att man lämnade den lite speciella 350-boetten var troligen att dykarvärlden under 70-talet nyttjade just tunnor i rätt stor utsträckning. Sovjetunionen ville helt enkelt vara lite moderna!
På 1990-talet var modellen inte lika het, men på 2000-talet nyintroducerades den nygamla tunnan - nu kallad 090. Lite rundare kanter, något större, och modern 22mm-öppning för armband, där 119-modellerna hade 18mm.
Den allra första civila 119-modellen lär ha varit den som nästan ser ut som de gamla militära NVCh-klockorna (svarta rena urtavlor med 12,3,6,9 i bulligt vitt, och med grova bulliga tim-index). Dessa är svåra att hitta. Se stulna bilden nederst, från vostokamphibiacccp.altervista.org

En av de första modellerna därefter, är denna min kära 1190728 No-Date. Som de flesta gamla Amphibians har den ett 2209-verk, d.v.s. de manuella verk som nyttjades fram till ca 1980, då de började ersättas av 2409.
Klockan har den klassiska "sovjetiska kvalitetsmärkningen" (pentagonen med CCCP) på baksidan, lite lätt sliten originalbezel, rundad kupolkrona, sekundvisaren blekt röd, och armbandet är som synes ett snyggt, enormt sladdrigt 18mm originalstål av typen "rysk jubilee".
Originalmodellen har dessa paddelvisare.
Min godbit lämnade Olegs skruvstäd och slägga 1979.

God lill-lördag klockomaner!

IMG_1634.jpg
DSC_0895picc.jpg

Historia
I slutet av 70-talet tillverkades den första ryska tunnan (tonneau), och 1979 syntes den för första gången i de ryska klockkatalogerna. Då hette boetten 119.
Ibland kallas denna Amphibian-modell för Amphibian Gen2, då boetten 350 ibland benämns Gen1. En anledning till att man lämnade den lite speciella 350-boetten var troligen att dykarvärlden under 70-talet nyttjade just tunnor i rätt stor utsträckning. Sovjetunionen ville helt enkelt vara lite moderna!
På 1990-talet var modellen inte lika het, men på 2000-talet nyintroducerades den nygamla tunnan - nu kallad 090. Lite rundare kanter, något större, och modern 22mm-öppning för armband, där 119-modellerna hade 18mm.
Den allra första civila 119-modellen lär ha varit den som nästan ser ut som de gamla militära NVCh-klockorna (svarta rena urtavlor med 12,3,6,9 i bulligt vitt, och med grova bulliga tim-index). Dessa är svåra att hitta. Se stulna bilden nederst, från vostokamphibiacccp.altervista.org

En av de första modellerna därefter, är denna min kära 1190728 No-Date. Som de flesta gamla Amphibians har den ett 2209-verk, d.v.s. de manuella verk som nyttjades fram till ca 1980, då de började ersättas av 2409.
Klockan har den klassiska "sovjetiska kvalitetsmärkningen" (pentagonen med CCCP) på baksidan, lite lätt sliten originalbezel, rundad kupolkrona, sekundvisaren blekt röd, och armbandet är som synes ett snyggt, enormt sladdrigt 18mm originalstål av typen "rysk jubilee".
Originalmodellen har dessa paddelvisare.
Min godbit lämnade Olegs skruvstäd och slägga 1979.

God lill-lördag klockomaner!

IMG_1634.jpg
DSC_0895picc.jpg
Djuplodande om dykarur!

Varför har den en tachymeter-skala? 🤔

Man kan även fråga sig varför någon klocka alls har det. Det måste vara mindre än 0,1 promille av alla kronografer med tachymeterskala som faktiskt används på det sättet.

A tachymeter on a dive watch will measure the speed of your dive over a set distance. You will need to know the exact distance of the dive to know your exact speed. The tachymeter scale typically begins at the 7-second mark with a unit measurement of 500; however, the scale may start before or after this point. It just depends on the style of the watch.

600 units = 6 seconds

500 units = 7 seconds

400 units = 9 seconds

To understand how to read a tachymeter, you need to know what the numbers represent and how the math works. The good news is that the tachymeter does all the calculations for you on the bezel. However, if you don’t know what you’re looking at, this feature can be rendered useless, which is why it is important to understand how a tachymeter works.

There are 3,600 seconds in an hour. To know the speed you went when traveling a mile, you will take 3,600 and divide it by the number of seconds it took to travel the distance. However, you will likely only be diving a fraction of this distance, so you will need to know how to adjust the tachymeter scale according to diving.

Let’s say a diver needs to measure his speed when swimming ⅛ of a mile. He begins the swim and enables the tachymeter when he crosses point A. The tachymeter stops when he crosses point B, giving him a tachymeter reading of 45 seconds, which is 80 units based on a one-mile distance.

You know that the swimmer did not 80mph, so you need to adjust the speed according to the distance you traveled.

To do this, you will need to adjust the number of seconds that are in ⅛ of an hour. ⅛ of 3,600 is 450 seconds. This will replace the 3,600 in the original one-mile equation.

Four hundred fifty seconds divided by 45 (the number of seconds it took to complete the dive) is 10. This means you swam at a rate of 10mph.

The tachymeter is designed by default to measure a one-mile or one-kilometer distance in one minute. Therefore, if your distance is shorter than one mile or one kilometer, you must adjust accordingly

A tachymeter on a dive watch will measure the speed of your dive over a set distance. You will need to know the exact distance of the dive to know your exact speed. The tachymeter scale typically begins at the 7-second mark with a unit measurement of 500; however, the scale may start before or after this point. It just depends on the style of the watch.

600 units = 6 seconds

500 units = 7 seconds

400 units = 9 seconds

To understand how to read a tachymeter, you need to know what the numbers represent and how the math works. The good news is that the tachymeter does all the calculations for you on the bezel. However, if you don’t know what you’re looking at, this feature can be rendered useless, which is why it is important to understand how a tachymeter works.

There are 3,600 seconds in an hour. To know the speed you went when traveling a mile, you will take 3,600 and divide it by the number of seconds it took to travel the distance. However, you will likely only be diving a fraction of this distance, so you will need to know how to adjust the tachymeter scale according to diving.

Let’s say a diver needs to measure his speed when swimming ⅛ of a mile. He begins the swim and enables the tachymeter when he crosses point A. The tachymeter stops when he crosses point B, giving him a tachymeter reading of 45 seconds, which is 80 units based on a one-mile distance.

You know that the swimmer did not 80mph, so you need to adjust the speed according to the distance you traveled.

To do this, you will need to adjust the number of seconds that are in ⅛ of an hour. ⅛ of 3,600 is 450 seconds. This will replace the 3,600 in the original one-mile equation.

Four hundred fifty seconds divided by 45 (the number of seconds it took to complete the dive) is 10. This means you swam at a rate of 10mph.

The tachymeter is designed by default to measure a one-mile or one-kilometer distance in one minute. Therefore, if your distance is shorter than one mile or one kilometer, you must adjust accordingly
Precis! Och en timme efter man läst detta, är det lika glasklart och lättanvänt som att använda analogklockan som kompass - och hur man där skall tänka när det gäller sommar- vs. normaltid ...
(Läs: ingen gör så!)
🤣 🤣 🤣 🤣 🤣

Precis! Och en timme efter man läst detta, är det lika glasklart och lättanvänt som att använda analogklockan som kompass - och hur man där skall tänka när det gäller sommar- vs. normaltid ...
🤣 🤣 🤣 🤣 🤣
Till klockan kan man ju skaffa en vridring med väderstrecken på. Sedan är det bara att limma fast den i rätt läge. Timvisaren mot solen, söder är 1.30. ELler hur var det?

Till klockan kan man ju skaffa en vridring med väderstrecken på. Sedan är det bara att limma fast den i rätt läge. Timvisaren mot solen, söder är 1.30. ELler hur var det?
Nej nej. Bezel-tolvan mot närmaste myrstack, timvisaren rakt uppåt och minut-visaren mot bezelens 6, och sedan pekar kronskruven mot nordväst.
Tror det var så ...
Så smart då detta även funkar i molnigt väder!
🤔 🤔

600 units = 6 seconds

500 units = 7 seconds

400 units = 9 seconds

Intressant... i exemplet simmar man alltså 10 mph vilket i runda slängar blir 16 km i timmen.
Världsrekord på 50 m fritt ligger väl på 20 sek och någonting ca..dvs 2.5 m/sekund, vilket är 9 km/timme.
Rimliga data i exemplet.... dåliga tachymeterskala...😉

• Like
Reactions: Beo
🤣 🤣 🤣 🤣 🤣
Nu vill jag gärna flika in att jag använde min analoga klocka för att peka ut åt vilket håll söder var så sent som i förra veckan i fjällen. Och det gick jättebra! Så det så! Ännu enklare vore det om man bara hade tänkt på att använda en 24-h-klocka.
(Inför nästa veckas vandring har jag dock införskaffat en hederlig Silva)

Nu vill jag gärna flika in att jag använde min analoga klocka för att peka ut åt vilket håll söder var så sent som i förra veckan i fjällen. Och det gick jättebra! Så det så! Ännu enklare vore det om man bara hade tänkt på att använda en 24-h-klocka.
(Inför nästa veckas vandring har jag dock införskaffat en hederlig Silva)
Om det endast är för att hitta "var är norr ungefär", tror jag mer på kartkunskaper i jämförelse med terrängen - eller möjligen: se var solen är i förhållande till vad klockan är på dagen (kl 12 = ca söder).
Så fort man skall orientera det minsta, går klockan fetbort.
Säger en som arbetat med detta sedan 1984 ...
Far man till fjällen och ämnar nyttja sin analoga för att hitta rätt, är man nog på fel plats med fel utrustning ...
;) 🤣🤣🤣

Här kommer ett gruppfoto modell ormgrop. Dessa åtta utgör min samling ryska klockor.
Somliga kan tycka att det endast utgör en början på en samling eller en någorlunda skaplig veckoranson.
Men jag är rätt nöjd. Och förnöjsamhet är en dydg. Och dygden är sin egen belöning.
20220810_142843.jpg

Jag vill poängtera att alla klockorna används, de ligger inte i bankfack och möglar. Jag är av uppfattningen att även så värdefulla ting som sommarmoddade Amphibior ska användas.
Det gäller att passa på medan det är sommar.
1 september börjar mocka-säsongen och 1 oktober börjar bund-säsongen och då blir det lite glesare i gummibandsleden även om nog något blir kvar på.

Senast ändrad:
Om det endast är för att hitta "var är norr ungefär", tror jag mer på kartkunskaper i jämförelse med terrängen - eller möjligen: se var solen är i förhållande till vad klockan är på dagen (kl 12 = ca söder).
Far man till fjällen och ämnar nyttja sin analoga för att hitta rätt, är man nog på fel plats med fel utrustning ...
;) 🤣🤣🤣
Hmm! Jag använder klockan ibland ute i skogen men jag vet oftast var jag är så det händer inte så ofta 😂
Vikingarna använde dock solkompass/solur och dom tog ju sig ganska långa sträckor så jag skulle nog inte kalla det helt förkastligt ändå då det är samma princip :)

🤣 🤣 🤣 🤣 🤣

Öh, nu är du bara negativ! Räcker o läsa en gång sedan sitter det som sten. Har inte alla fotografiskt minne? 😉

Intressant... i exemplet simmar man alltså 10 mph vilket i runda slängar blir 16 km i timmen.
Världsrekord på 50 m fritt ligger väl på 20 sek och någonting ca..dvs 2.5 m/sekund, vilket är 9 km/timme.
Rimliga data i exemplet.... dåliga tachymeterskala...😉

Alltså, man kan ju simma snabbare än världsrekordfart t.ex. i en fors, inte speciellt svårt 😀 tänk lite utanför 📦
Rätt vanligt att gemene man använder sin dykare med tachymeterskala i forsar 🦸‍♂️

Senast ändrad:
Här kommer ett gruppfoto modell ormgrop. Dessa åtta utgör min samling ryska klockor.
Somliga kan tycka att det endast utgör en början på en samling eller en någorlunda veckranson.
Men jag är rätt nöjd. Och förnöjsamhet är en dydg. Och dygden är sin egen belöning.
20220810_142843.jpg

Jag vill poängtera att alla klockorna används, de ligger inte i bankfack och möglar. Jag är av uppfattningen att även så värdefulla ting som sommarmoddade Amphibior ska användas.
1 september börjar mocka-säsongen och 1 oktober börjar bund-säsongen och då blir det lite glesare i gummibandsleden även om nog något blir kvar på.

En riktigt bra blandning!

Själv orkar jag inte sommarmodda mina klockor, skulle nog bli lite dyrt o göra det 😅

Det finns en del som tror kvanititet är bättre, hmm, undrar och jag kan vara del av dem?

Nåja, jag använder alla mina klockor, och ingen nos ligger och samlar damm.

Dock är en del i bankvalv samt att tomten är skyddad av två dobermann som äter inbrottstjuvar till kvällsmat.

Dessutom patrullerar flertalet inhyrda spetznazsoldater perimetern till fastigheten (behöver flera då en och annan råkar blir middag till hundarna).

Ha en trevlig kväll!

0007FD52-CA32-4B84-A067-6B13CE896F64.jpeg

Här är min lilla zlatoust-ormgrop. Klockan som jag klickade hem i helgen ligger i mitten. Tyvärr passade inte det helsvarta zulunatobandet som jag köpte till den. Det var för kort. Nu kan jag inte bestämma mig för vad jag ska ha för band till den. Svårt med brons. Inget av 24 mm-banden som jag har hemma känns rätt på klockan 😢 ”Dagens i-landsproblem”. Tips mottages tacksamt!

Här är min lilla zlatoust-ormgrop. Klockan som jag klickade hem i helgen ligger i mitten. Tyvärr passade inte det helsvarta zulunatobandet som jag köpte till den. Det var för kort. Nu kan jag inte bestämma mig för vad jag ska ha för band till den. Svårt med brons. Inget av 24 mm-banden som jag har hemma känns rätt på klockan 😢 ”Dagens i-landsproblem”. Tips mottages tacksamt!
Ett rejält bund, mörkbrunt med ljus söm tror jag blir snyggt till brons.
Om du överdriver med själva klockan så skadar det ju inte att överdriva lite med bandet också.
Vad tror du om detta?

Ett rejält bund, mörkbrunt med ljus söm tror jag blir snyggt till brons.
Om du överdriver med själva klockan så skadar det ju inte att överdriva lite med bandet också.
Vad tror du om detta?
Nice! Det ser ut att vara något som helt klart är värt att titta vidare på och ev köpa 🙂👍

OBS! Fotobomb

Testade lite olika band. Ett ljust band var nog det minst fula av de som jag hade hemma.
FF5AC94F-4A9E-4FE0-A7AF-0827CF26C6A8.jpeg

0F60C967-EC8C-4F82-8BFD-15881E3EC623.jpeg

583C3582-60B2-4EA4-9C82-E47733DE1416.jpeg

E9A904CB-176F-42EB-84B9-A5451AF12B15.jpeg

D626D311-8334-4201-98F1-4C48F31BBB7D.jpeg

Grattis! Vilken klocka och snabbt hemma med!!!

Firar med ett sent klockbyte! Gtönt är skönt!

20220810_204134.jpg

Brons och guldtoner går mot det mesta. Djupt kunglig blå, röd, grön, lila. Tänk de där kulörerna som gardinerna har på tveksamma klubbar för gentlemen. Tänk tung brittisk inredning. Tänk mocca. Tänk Hugh Hefner, så kommer det att bli galet stiligt.

Edit: Eh, ja. Helt normala referensramar.

Brons och guldtoner går mot det mesta. Djupt kunglig blå, röd, grön, lila. Tänk de där kulörerna som gardinerna har på tveksamma klubbar för gentlemen. Tänk tung brittisk inredning. Tänk mocca. Tänk Hugh Hefner, så kommer det att bli galet stiligt.

Edit: Eh, ja. Helt normala referensramar.
Tack, det hjälpte nog mer än du anar 😂👍 Är bara ovan vid att matcha saker med guld- och kopparnyanser. Ska leta runt lite på nätet. Blir kanske det som @Delgada tipsade om 🙂 Även om jag inte riktigt köpte hans resonemang om att man överdriver med klockan 🤔😂

OBS! Fotobomb

Testade lite olika band. Ett ljust band var nog det minst fula av de som jag hade hemma.
FF5AC94F-4A9E-4FE0-A7AF-0827CF26C6A8.jpeg

0F60C967-EC8C-4F82-8BFD-15881E3EC623.jpeg

583C3582-60B2-4EA4-9C82-E47733DE1416.jpeg

E9A904CB-176F-42EB-84B9-A5451AF12B15.jpeg

D626D311-8334-4201-98F1-4C48F31BBB7D.jpeg
Vilken vacker klocka!
När jag ser närbilderna fick jag en tanke som även delades av @Utvisaren nämligen grönt.
Kolla in detta på CNS. Rea dessutom, nästan gratis. Det är aldrig fel att ha flera att byta om med. Ett minus är ju att spännet inte är brons... Men det kanske blir svårt att hitta till rimligt pris?
https://www.cheapestnatostraps.com/products/nya-kvarnsjo-british-racing-green

1 tim utan aktivitet här. Blev ni golvade av zlatoustskönheten? 🤔
Vilken vacker klocka!
När jag ser närbilderna fick jag en tanke som även delades av @Utvisaren nämligen grönt.
Kolla in detta på CNS. Rea dessutom, nästan gratis. Det är aldrig fel att ha flera att byta om med. Ett minus är ju att spännet inte är brons... Men det kanske blir svårt att hitta till rimligt pris?
https://www.cheapestnatostraps.com/products/nya-kvarnsjo-british-racing-green
Tack! Shit vad snyggt! Tack för tipset 🙂 Retligt att jag beställde därifrån i förrgår och missade det.

Trodde först att det skulle störa när spännet inte var i brons. Men klockan har ju detaljer i stål, så det fungerar faktiskt bättre än vad jag trodde med stålspännet som jag har på det tillfälliga bandet.

;) 🤣🤣🤣
Du har naturligtvis helt rätt när det handlar om att orientera och förflytta sig med precision. Slarvar man och leker med en analog klockas visare i ett sådant läge är risken stor att man av olika anledningar hamnar i en riktigt farlig situation.
I mitt fall var det faktiskt så att jag satt vid en oformlig fjällsjö och bara helt enkelt inte kunde identifiera de olika fjällen jag såg runt omkring mig och jag fattade alltså inte hur jag skulle vrida kartan (ja, jag är en gammal orienterare). Klockan var ca 15, så det var inte helt enkelt att beräkna solens position i förhållande till kl 12.
Tack vare klock-soltricket kunde jag hitta tillräckligt rätt läge som kartan skulle vara vriden på och därmed få klarhet i vad som var vad runt omkring mig.
Ett problem i fjällvärlden jag har noterat är att det kan vara svårt att bedöma avstånd. Man kan ana att ett fjäll ligger bakom ett annat eftersom luften färgas av dis, men hur långt bort? Ett jättehögt fjäll femtio km bort kan vara svårt att skilja från ett ganska högt tio km bort.
Hur som helst blir det Silva som får stötta mig när jag skall vandra Jämtlandstriangeln nästa vecka.
De arma Karolinerna kommer att vara med mig i tanken.

Somliga kan tycka att det endast utgör en början på en samling eller en någorlunda skaplig veckoranson.
20220810_142843.jpg

Kul idé med ormgropsfoto! (och fin samling!)

Tillbaka
Topp