• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Watchvintage

Cartier
När det gäller bandstiften är det ju liiiite att man får vad man betalar för.
Men man skall också mäta och lära sig vilken tjocklek på dom man gillar (behöver).
Tjockare blir såklart tåligare och stabilare, men för tjocka kan innebära att man endast får in smala Nato i nylon, och att andra band närmast är omöjliga att få på. (Vissa klockor tål tjockare bandstift; andra är med "känsliga" för tjocka).
Men igen: köper du 100st för 27kr från Kina inkl. frakt, får du en sorts kvalitet. Lägger du lite mer från ett företag du hört bra om, eller själv är nöjd med - kanske du blir lite nöjdare i slutändan.
Billigt är inte alltid bäst; även om jag levt efter den devisen i 57 år. Men även gamla hundar KAN läras sitta ...
Tips var man kan köpa?
Gillar de rubusta man ofta får med från Ukraina. Men gärna rostfitt.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jo, såhär, jag har råkat ut för detta ett par gånger:
1. Betala momsen till PostNord. Det är lönlöst att tjata och de kommer aldrig att ge med sig.
2. Spara kvitto på din betalning. (Skickas normalt till din epost)
3. Invänta leverans av paketet.
4. Ta kort på paketet, där man tydligt ser försändelse-ID:t
5. Kontakta eBay och meddela att du har fått betala dubbel moms och ange vilket ärende som avses hos eBay.
6. Du måste bifoga kvitto på din betalning samt bilden som bevis på att du har tagit emot paketet.
7. EBay kommer då att betala tillbaka det momsbelopp du har betalat till dem, oavsett vilken summa du betalade till PN.

Ja, typ så. 🙂
 

Utvisaren

Patek
Hade inte grosshandlarn dvs @Utvisaren köpt på sig en försvarlig mängd att sedan portionera ut till behövande mot lämplig betalning? Minns jag fel?

Rysk bandstiftsbonanza!

För en tid sedan ventilerades behovet av bandstift. I rätt längder och utan att behöva köpa en bridgeblandning av stift. Jag tog därför hem en massa stift. Stiften är 1,5 mm tjocka och bör vara bra för allt vintage. Nya, och tunga ur har ofta tjockare, 1,8 eller 2 mm. En del tom 2,5. Stiften har axlar och är fjädrande. Ändarna var svåra att mäta med skjutmått. Har provat ett dussin olika och de verkar inte överskrida 0,9 mm. De låg mellan 0,8 och 0,9. Det är alltså inte schweizisk precision i dessa som ni förstår.

De kommer i 20 pack.
Finns i 16, 18, 20 och 22 mm.
30 kr per 20-pack.
Skickas i vanligt brev då de är lätta och inte särskilt dyrbara, extra tejpat. Porto o pack är alltså 15 kr.

Vill man ha, messa mig så är det först till kvarn.
Lagret är alltså inte oändligt. Typ 10 eller 15st 20-pack av varje. 16 mm ett fåtal då det är en begränsad efterfrågan.

30 kr per pack, dvs 1,50 kr per stift.
Jag tänker att helst skall alla kunna få något paket. Så tänker man storbunkra så kanske man inte får hela sin order. Aningen solidaritet i rysstråden trots allt. Ja, jag ser hyckleriet när man har en avatar med "Kapitalistenschwein" 😁😁😁


20211113_074747.jpg
20211113_074756.jpg
@Delgada typ de här? Jo jag kan ju inte rimligen ha gjort av med 1000 bandstift själv... har liggandes några kvar här och var så finnes behov kan jag nog rota fram dem. Not jag vet alltså inte vart i huset jag har dem. Förmodligen där jag lagt mina ur i "varierande grad av nyservade" för dem hittar jag inte heller. fn tänk om exet fått med sig dem? Mamma mia... o_O
 

Watchvintage

Cartier
@Delgada typ de här? Jo jag kan ju inte rimligen ha gjort av med 1000 bandstift själv... har liggandes några kvar här och var så finnes behov kan jag nog rota fram dem. Not jag vet alltså inte vart i huset jag har dem. Förmodligen där jag lagt mina ur i "varierande grad av nyservade" för dem hittar jag inte heller. fn tänk om exet fått med sig dem? Mamma mia... o_O
Har du kvar tror du?

Alltid meckigt med ex....De har en förmåga att ha annan bild av "ditt" och "mitt"😅

Brukar få med sig saker i affekt...eller så skickar man med dem grejer själv i affekt, utan att tänka till😅

Själv har jag äktenskapsförord...
Problemet då är att få frun att bli ett ex. Inte lika intressant då🤣
Nä, egentligen för att skydda henne/familjen om jag har för vidlyftiga nya affärsidéer...
Family first!

Skämt åsido, köper gärna ett 20-pack 18 mm av dig.

PMa mig etc så swichar jag snabbare är blixten😉👍
 

Utvisaren

Patek
Har du kvar tror du?

Alltid meckigt med ex....De har en förmåga att ha annan bild av "ditt" och "mitt"😅

Brukar få med sig saker i affekt...eller så skickar man med dem grejer själv i affekt, utan att tänka till😅

Själv har jag äktenskapsförord...
Problemet då är att få frun att bli ett ex. Inte lika intressant då🤣
Nä, egentligen för att skydda henne/familjen om jag har för vidlyftiga nya affärsidéer...
Family first!

Skämt åsido, köper gärna ett 20-pack 18 mm av dig.

PMa mig etc så swichar jag snabbare är blixten😉👍
Skall leta upp dem. vet ju att de finns någonstans... 🤔
 

MAz_666

Rolex
Jo, såhär, jag har råkat ut för detta ett par gånger:
1. Betala momsen till PostNord. Det är lönlöst att tjata och de kommer aldrig att ge med sig.
2. Spara kvitto på din betalning. (Skickas normalt till din epost)
3. Invänta leverans av paketet.
4. Ta kort på paketet, där man tydligt ser försändelse-ID:t
5. Kontakta eBay och meddela att du har fått betala dubbel moms och ange vilket ärende som avses hos eBay.
6. Du måste bifoga kvitto på din betalning samt bilden som bevis på att du har tagit emot paketet.
7. EBay kommer då att betala tillbaka det momsbelopp du har betalat till dem, oavsett vilken summa du betalade till PN.

Ja, typ så. 🙂
ScreenShots, skolengelska, rejält tålamod - så funkar det där bra.
Har kört det ett par gånger - funkar!
Sedan ibland när PN-avgiften blev liten. Så. Orkar. Man. Inte.
Kommer jag ihåg rätt så visar väl PN-kvittot att inte allt är just moms, så då betalar eBay bara just moms-delen.
Men som sagt, orkar man, och har tålamod: KÖR!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Då var det torsdag och sista arbetsdagen för mig innan jul. Jag passar på och låter ett guldigt nytillskott i samlingen få premiär på armen. Man påminns om att tiden inte står stilla och att det i år har gått 30 år sedan OS i Barcelona. Klockan ser helt oanvänd ut, så vi kan nog utgå från att detta är första gången någonsin den bärs av någon. Läder from CNS.
1671691070884.png
 

MAz_666

Rolex
Då var det torsdag och sista arbetsdagen för mig innan jul. Jag passar på och låter ett guldigt nytillskott i samlingen få premiär på armen. Man påminns om att tiden inte står stilla och att det i år har gått 30 år sedan OS i Barcelona. Klockan ser helt oanvänd ut, så vi kan nog utgå från att detta är första gången någonsin den bärs av någon. Läder from CNS.
1671691070884.png
Älskar när det med stora bokstäver står just "CHRONOGRAPH" så man inte tror man köpt en Fitbit eller en kompass ...
🤣 🤣🤣🤣
 

Utvisaren

Patek
Då var det torsdag och sista arbetsdagen för mig innan jul. Jag passar på och låter ett guldigt nytillskott i samlingen få premiär på armen. Man påminns om att tiden inte står stilla och att det i år har gått 30 år sedan OS i Barcelona. Klockan ser helt oanvänd ut, så vi kan nog utgå från att detta är första gången någonsin den bärs av någon. Läder from CNS.
1671691070884.png
Snygga subdails för en gångs skull!
 
Topp