• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Dagens relativt moderna ryssklocka (köpt 2005) Poljot aviator
20181124_111516.jpg
3133.

Min 9 årige son är väldigt fascinerad av Sovjet Unionens historia. Så jag tänkte att denna var en perfekt julklapp. Nu finns det ju ett otal Sturmanskie kopior på marknaden... kan kanske en kännare se vilken version detta är? Står 104806 på baksidan.
20181124_112715.jpg
Är inte det en sturmanskie Gagarin kopia?men någon får gärna rätta mig om jag har fel.:)

FB_IMG_1543187051629.jpg

Tittar man bredvid luggen så tycker jag att det ser ut som att han har klockan på länk på den här bilden. Ser jag helt fel då?:wideyed:
Var lite coolt annars..!

Där har ni nåt att bita i och försöka efterskapa @Samlarn @Vostok @Beo :)
Om jag inte ser helt fel som sagt..
Jag är alldeles för lång för att kunna kvalificera mig för en flygresa ut i rymden. I övrigt skulle jag nog klara alla andra krav. *host host* *skrattar*

FB_IMG_1543187051629.jpg

Tittar man bredvid luggen så tycker jag att det ser ut som att han har klockan på länk på den här bilden. Ser jag helt fel då?:wideyed:
Var lite coolt annars..!

Kosmonauterna hade oftast Strela på armen vid sina rymdfärder. Det här är ett av undantagen. Han har en Vostok 2209 i 350-boetten. En del brukar kalla det "tårtbitstavlan". Fruktansvärt snygg klocka.
Urverket - 2209 - är inget tekniskt mästerverk men väldigt pålitligt och när en kosmonaut valde den som en del av utrustningen till sin rymdfärd så fattar man ju.
Jag har redan en liknande. Den var bland de första sovjetiska klockorna som jag köpte. Försöker undvika att köpa dubletter.
Eftersom min kassa är begränsad bestämde jag mig för att försöka hålla en snäv linje när jag byggde min samling. Det finns så många intressanta sovjetiska klockor att jag inte kan köpa upp en komplett samling. Jag valde att fokusera på marina klockor eftersom jag tyckte att de var det mest sovjetiska. Rymdtema var ett alternativ och det hade varit en jäkligt intressant "linje" i en samling.
Vinner jag på lotteri eller liknande kanske jag bygger en samling med sovjetiskt rymdtema.

Senast ändrad:
Kosmonauterna hade oftast Strela på armen vid sina rymdfärder. Det här är ett av undantagen. Han har en Vostok 2209 i 350-boetten. En del brukar kalla det "tårtbitstavlan". Fruktansvärt snygg klocka.
Urverket - 2209 - är inget tekniskt mästerverk men väldigt pålitligt och när en kosmonaut valde den som en del av utrustningen till sin rymdfärd så fattar man ju.
Jag har redan en liknande. Den var bland de första sovjetiska klockorna som jag köpte. Försöker undvika att köpa dubletter.
Eftersom min kassa är begränsad bestämde jag mig för att försöka hålla en snäv linje när jag byggde min samling. Det finns så många intressanta sovjetiska klockor att jag inte kan köpa upp en komplett samling. Jag valde att fokusera på marina klockor eftersom jag tyckte att de var de mest sovjetiska. Rymdtema var ett alternativ och det hade varit en jäkligt intressant "linje" i en samling.
Vinner jag på lotteri eller liknande kanske jag bygger en samling med sovjetiskt rymdtema.

Ja jag vet att jag har sett en liknande här på forumet som nån av er visat. Grymt häftig! Men frågan kvarstår, är det länk han bär den på? Har du testat din på länk? Skulle kanske se coolt ut även om man inte tror det när man tänker på det.

Strela-kronograferna är riktigt snygga men jag är nog också mer för dykarstilen. Vostok är ju trots allt de häftigaste klockorna som finns!

Ja jag vet att jag har sett en liknande här på forumet som nån av er visat. Grymt häftig! Men frågan kvarstår, är det länk han bär den på? Har du testat din på länk? Skulle kanske se coolt ut även om man inte tror det när man tänker på det.

Strela-kronograferna är riktigt snygga men jag är nog också mer för dykarstilen. Vostok är ju trots allt de häftigaste klockorna som finns!
Jag vet inte om det är länk till hans klocka. Vet att det finns de som bestämt hävdar att man inte har läderarmband på en dykarklocka och det talar väl för att han har länk.
Jag har aldrig testat en stållänk på mina 2209. Det skulle nog bli snyggt.
Kronograferna är skitsnygga och jag köper nog en senare. Då vill jag helst ha en med kyrillisk logga och 3017-urverket. Det är säkert inget fel på de andra modellerna men det är den jag spontant gillar bäst.
Vostok är häftiga. De har en speciell konstruktion och de har en intressant bakgrund.

Senast ändrad:
Eftersom min kassa är begränsad bestämde jag mig för att försöka hålla en snäv linje när jag byggde min samling. Det finns så många intressanta sovjetiska klockor att jag inte kan köpa upp en komplett samling. Jag valde att fokusera på marina klockor eftersom jag tyckte att de var de mest sovjetiska. Rymdtema var ett alternativ och det hade varit en jäkligt intressant "linje" i en samling.
Vad heter klockan? Vostock 350?

Vad heter klockan? Vostock 350?
Vostok 2209 in 350 case brukar jag kalla den. Den ser ut ungefär så här:
20181031_tartan-jpg.952186

På eBay ligger ett ganska fint ex. ute nu. Priset är ganska högt. Det finns billigare. Skicket på den här var ganska fin men urtavlan tror jag är utbytt.
https://www.ebay.com/itm/RARE-VOSTOK-AMPHIBIAN-MILITARY-SOVIET-ERA-MENS-WATCH-Cal-2209/163355137081?hash=item2608b99439:g:~dAAAOSwALBb31mm:rk:10:pf:0
Här är ytterligare en i väldigt fint skick.
https://www.ebay.com/itm/TAUCHER-DIVER-VOSTOK-BOCTOK-WOSTOK-AMPHIBIAN-CAL-2209-803-TOP/273534528323?hash=item3fafedab43:g:vxwAAOSws29b2NOz:rk:13:pf:0
Här är en till med ganska bra pris men lite slitnare. Klockorna är gamla nu.
s-l1600.jpg

https://www.ebay.com/itm/VOSTOK-WOS...=item33faa5fddf:g:BUMAAOSwORxb0Mxt:rk:19:pf:0
Visarna är fel på den. Urtavlan är nyare och kronan är inte orginal. Klockan är servad.

Senast ändrad:
FB_IMG_1543187051629.jpg

Var lite coolt annars..!

Jag har kört lite olika länkar på mina... Shark Mesh tycker jag är en höjdare på 350 men ska fanken pröva med en "plåt dykarlänk" nu för det kan nog bli häftigt det med :D

Tillbaka
Topp