• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
FB_IMG_1543187051629.jpg

Tittar man bredvid luggen så tycker jag att det ser ut som att han har klockan på länk på den här bilden. Ser jag helt fel då?:wideyed:
Var lite coolt annars..!

Där har ni nåt att bita i och försöka efterskapa @Samlarn @Vostok @Beo :)
Om jag inte ser helt fel som sagt..
Hehe!jag får smacka på en länk på min och testa!:D
20180825_133931.jpg
 

Dondon

Cartier
Ja den ser ju onekligen vildare ut än min :)
Ska testa med rodico i veckan när jag får hem det och se om jag får bort det. Det syns lite mer i dagsljus men kanske är onödigt kinkig med. Om det inte vore för PostNord och leveranstiden hade jag tagit hem ett gäng tavlor och testat.
 

Beo

Patek
DSC03026.JPG

Roligt med dessa ryska vintageikoner! Har någon gett sig på att datera varianterna? ser att din svarta? har CCCP märkt tavla vs min blåa USSR tavla osv
När jag luskade runt och försökte greppa modellen för några år sedan så hittade jag inte mycket info angående årsmodeller/varianter.:pompus:

DSC03024.JPG
Jag håller helt med dig och jag älskar de äldre vostokarna,jag gissar att min svarta är från slutet 70 början 80 en vi kan kolla med @Samlarn och @Vostok om de vet närmare sanningen.
 

Samlarn

Rolex
Jag håller helt med dig och jag älskar de äldre vostokarna,jag gissar att min svarta är från slutet 70 början 80 en vi kan kolla med @Samlarn och @Vostok om de vet närmare sanningen.
Oj! Jag har nätt och jämnt fått lite blick för vad som är intressant att köpa. Ett senare projekt är att forska fram klockornas bakgrund.
Jag har inte tillgång till några böcker utan skriver bara ur minnet från det jag läst mig till - lite lösryckt - på internet. Beos Vostok med den kyrilliska loggan skulle jag vilja ha till tidigt, kanske mitten av, 70-talet. Den kyrilliska loggan på den där urtavlan är ovanlig. Jag vet inte riktigt bakgrunden för urtavlan men har för mig att den är speciell och att det kanske är därför som man ser dem sällan.
Vanligare är Wostok-loggan med USSR på urtavlan. Jag skulle gissa på att den är lite yngre än den med den kyrilliska loggan men inte mycket yngre. Båda är nog från första halvan av 70-talet, tror jag.
 

Beo

Patek
Oj! Jag har nätt och jämnt fått lite blick för vad som är intressant att köpa. Ett senare projekt är att forska fram klockornas bakgrund.
Jag har inte tillgång till några böcker utan skriver bara ur minnet från det jag läst mig till - lite lösryckt - på internet. Beos Vostok med den kyrilliska loggan skulle jag vilja ha till tidigt, kanske mitten av, 70-talet. Den kyrilliska loggan på den där urtavlan är ovanlig. Jag vet inte riktigt bakgrunden för urtavlan men har för mig att den är speciell och att det kanske är därför som man ser dem sällan.
Vanligare är Wostok-loggan med USSR på urtavlan. Jag skulle gissa på att den är lite yngre än den med den kyrilliska loggan men inte mycket yngre. Båda är nog från första halvan av 70-talet, tror jag.
Tackar för din info!uppskattat:)!när jag letade efter min "swinglug" så sökte jag efter en med den kyrilliska loggan just för då är den inhemskt såld efter vad jag förstår och ussr tavlan var för export eller?
 

Samlarn

Rolex
Tackar för din info!uppskattat:)!när jag letade efter min "swinglug" så sökte jag efter en med den kyrilliska loggan just för då är den inhemskt såld efter vad jag förstår och ussr tavlan var för export eller?
Det där är nog svårare än man tror att få grepp om. Det är inte säkert att en klocka är såld bara för att den finns idag. Det finns ju modeller som allmänheten i Sovjet inte hade möjlighet att köpa eller att det var väldigt svårt för dem att köpa. Tänker nu på militära upplagor. Undrar om den med den kyrilliska loggan är en så'n? Den med USSR i urtavlans nederkant kan ha varit den som en del av allmänheten i Sovjet kunde köpa?
Jag har inte satt mig in i det där riktigt, ska jag erkänna.
 

Beo

Patek
Det där är nog svårare än man tror att få grepp om. Det är inte säkert att en klocka är såld bara för att den finns idag. Det finns ju modeller som allmänheten i Sovjet inte hade möjlighet att köpa eller att det var väldigt svårt för dem att köpa. Tänker nu på militära upplagor. Undrar om den med den kyrilliska loggan är en så'n? Den med USSR i urtavlans nederkant kan ha varit den som en del av allmänheten i Sovjet kunde köpa?
Jag har inte satt mig in i det där riktigt, ska jag erkänna.
Hehe!finns lite att lära och forska om märker jag:D,men vi får väl hjälpas åt.:)
 

Olaa

Cartier
Tack för bra input, jag har tidigare också varit "svag" för ryska kameror och optik, där har det dykt upp riktigt mycket och bra och djup info på webben att gotta sig i.
Intressant att se om/hur ryska klockor och deras historia kommer att exploateras i framtiden:)
 

Samlarn

Rolex
Tack för bra input, jag har tidigare också varit "svag" för ryska kameror och optik, där har det dykt upp riktigt mycket och bra och djup info på webben att gotta sig i.
Intressant att se om/hur ryska klockor och deras historia kommer att exploateras i framtiden:)
Jag tror att jag ska anmäla Beo till en kvällskurs i ryska så att vi kan läsa mer om klockorna senare. ;)
 
Topp