• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
God morgon! Jag njuter av två dagars ledighet i mellandagarna. Raketa på minner mig om att dygnet har 24 timmar.
20221227_085321.jpg
Mitt intellekt förstår hur klockan är uppbyggd, men blir det ”helt normalt” att snabbkika på klockan och se vad det är för tid, eller är det alltid en tanke-sak att ”räkna ut” vad klockan är?
 
  • Like
Reactions: SUL

Samlarn

Rolex
Mitt intellekt förstår hur klockan är uppbyggd, men blir det ”helt normalt” att snabbkika på klockan och se vad det är för tid, eller är det alltid en tanke-sak att ”räkna ut” vad klockan är?
Det tar ett tag att vänja sig, men man vänjer sig.
Innan man vänjer sig så kan det bli en del skakande av klockan i tron att den har stannat m.m. :woot:
 
  • Like
Reactions: SUL

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Mitt intellekt förstår hur klockan är uppbyggd, men blir det ”helt normalt” att snabbkika på klockan och se vad det är för tid, eller är det alltid en tanke-sak att ”räkna ut” vad klockan är?
Jag måste erkänna att jag har svårt att vänja mig. Nu tror jag kanske mest att det beror på att jag sällan har på mig samma klocka mer än ett dygn i ett sträck. Om man tex vaknar mitt i natten och försöker bilda sig en sömndrucken bild av hur mycket klockan är kan det lätt bli lite knasigt. 😁
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Gammal trevlig 1190-kompis hamnade på handleden idag tillsammans med matchande samtida stållänk.
Vacker kupolform på både glas och krona!

Edit: Jag (telefonhelveten) skrev tydligen "glad", men jag menade självfallet "glas". Glad att det blev rätt till slut är jag iafall.

20221228_104611.jpg
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Klockköparfråga; Chrono24-fråga.
Var otrogen för någon vecka sedan och tänkte att jag testar Chrono24 - och valde en Seiko fältklocka jag tittat länge på. Vettigt pris - 1600 för allt (fri frakt).
Säljaren fanns i Singapore.
Infon duggade tätt och vips var den i ngn sorts "vill du utse DHL som ditt Fullmakt-ombud" (och ordernumret stämde).
Jag svarade ja.
Klocka gick från stillastående till att närma sig ombudet.
Igår bekräftelse att klockan fanns att hämta hos ombudet.
Hämtade den, fin, i box - allt toppen.
Chrono24 sade snabbt "den har levererats - vill du skriva ut info om klockan så finns det på denna länk ..." Jag har ej ännu gjort det.
Idag får jag ett SMS från samma DHL-adress (del.dhl.com ...) om att paketet är införtullat och att jag skall betala mina importavgifter på 539kr på "denna säkra länk" och att länken är giltig i två dagar.
Känner ni igen detta från Chrono24 och/eller DHL express?
Måste jag betala (trots jag redan fått klockan!) ???
Vad händer om jag ej betalar importavgiften?
Betalar säljaren eller Chrono24 mina avgifter om jag kontaktar dom?
Eller är det bara att bita i kudden och betala - för annars kanske jag får straffavgifter?
Tack på förhand!
#aldrigmerSeiko! ;) 🤣 🤣 🤣
 
  • Wow
Reactions: Beo

SUL

Omega
Klockköparfråga; Chrono24-fråga.
Var otrogen för någon vecka sedan och tänkte att jag testar Chrono24 - och valde en Seiko fältklocka jag tittat länge på. Vettigt pris - 1600 för allt (fri frakt).
Säljaren fanns i Singapore.
Infon duggade tätt och vips var den i ngn sorts "vill du utse DHL som ditt Fullmakt-ombud" (och ordernumret stämde).
Jag svarade ja.
Klocka gick från stillastående till att närma sig ombudet.
Igår bekräftelse att klockan fanns att hämta hos ombudet.
Hämtade den, fin, i box - allt toppen.
Chrono24 sade snabbt "den har levererats - vill du skriva ut info om klockan så finns det på denna länk ..." Jag har ej ännu gjort det.
Idag får jag ett SMS från samma DHL-adress (del.dhl.com ...) om att paketet är införtullat och att jag skall betala mina importavgifter på 539kr på "denna säkra länk" och att länken är giltig i två dagar.
Känner ni igen detta från Chrono24 och/eller DHL express?
Måste jag betala (trots jag redan fått klockan!) ???
Vad händer om jag ej betalar importavgiften?
Betalar säljaren eller Chrono24 mina avgifter om jag kontaktar dom?
Eller är det bara att bita i kudden och betala - för annars kanske jag får straffavgifter?
Tack på förhand!
#aldrigmerSeiko! ;) 🤣 🤣 🤣
Vågar inte ta gift på detta men om man tar 1600+539=2139 och sedan tar 539/2139 så får jag 25 - jag antar att det är den svenska momsen som du fått räkning på och den tror jag inte du kommer undan. Detta är inte baserat på egna erfarenheter utan är en vild gissning...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Klockköparfråga; Chrono24-fråga.
Var otrogen för någon vecka sedan och tänkte att jag testar Chrono24 - och valde en Seiko fältklocka jag tittat länge på. Vettigt pris - 1600 för allt (fri frakt).
Säljaren fanns i Singapore.
Infon duggade tätt och vips var den i ngn sorts "vill du utse DHL som ditt Fullmakt-ombud" (och ordernumret stämde).
Jag svarade ja.
Klocka gick från stillastående till att närma sig ombudet.
Igår bekräftelse att klockan fanns att hämta hos ombudet.
Hämtade den, fin, i box - allt toppen.
Chrono24 sade snabbt "den har levererats - vill du skriva ut info om klockan så finns det på denna länk ..." Jag har ej ännu gjort det.
Idag får jag ett SMS från samma DHL-adress (del.dhl.com ...) om att paketet är införtullat och att jag skall betala mina importavgifter på 539kr på "denna säkra länk" och att länken är giltig i två dagar.
Känner ni igen detta från Chrono24 och/eller DHL express?
Måste jag betala (trots jag redan fått klockan!) ???
Vad händer om jag ej betalar importavgiften?
Betalar säljaren eller Chrono24 mina avgifter om jag kontaktar dom?
Eller är det bara att bita i kudden och betala - för annars kanske jag får straffavgifter?
Tack på förhand!
#aldrigmerSeiko! ;) 🤣 🤣 🤣
Spontant känns det som en konstig hantering, men då jämför jag endast med PostNord, som väl inte släpper paketet vidare innan det är tullar och/eller "momsat".
Kan du kolla vart länken leder? Det KAN ju vara en fejklänk

Edit: Jag ser ju nu att du skrev att länken är från DHL. Lite märkligt är det ändå att du skall betala i efterskott. Du kan ju ev vänta på en ev påminnelse.
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Spontant känns det som en konstig hantering, men då jämför jag endast med PostNord, som väl inte släpper paketet vidare innan det är tullar och/eller "momsat".
Kan du kolla vart länken leder? Det KAN ju vara en fejklänk

Edit: Jag ser ju nu att du skrev att länken är från DHL. Lite märkligt är det ändå att du skall betala i efterskott. Du kan ju ev vänta på en ev påminnelse.
Tänkte precis detsamma först, men just DHL:s "tullhanterings-länkar" heter just del.dhl.com (som denna) och att lyckas skicka mig en fake när jag FÅR en klocka från DHL känns extremt långsökt.
Men ja, PN håller ju på klockan satan - och skickar gärna tillbaka den om inget inkommer.
Att be om pengar när man redan levererat känns lite ... eljest.
Men låter klokt: jag vilar mig i form, och om jag är borta från etern om ett tag - så sitter jag inne!!! 🤣 🤣 🤣 :cool:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Spontant känns det som en konstig hantering, men då jämför jag endast med PostNord, som väl inte släpper paketet vidare innan det är tullar och/eller "momsat".
Kan du kolla vart länken leder? Det KAN ju vara en fejklänk

Edit: Jag ser ju nu att du skrev att länken är från DHL. Lite märkligt är det ändå att du skall betala i efterskott. Du kan ju ev vänta på en ev påminnelse.

Tänkte precis detsamma först, men just DHL:s "tullhanterings-länkar" heter just del.dhl.com (som denna) och att lyckas skicka mig en fake när jag FÅR en klocka från DHL känns extremt långsökt.
Men ja, PN håller ju på klockan satan - och skickar gärna tillbaka den om inget inkommer.
Att be om pengar när man redan levererat känns lite ... eljest.
Men låter klokt: jag vilar mig i form, och om jag är borta från etern om ett tag - så sitter jag inne!!! 🤣 🤣 🤣 :cool:

Har fått inbetalningsavi samtidigt som hämtningsavi en gång för postnord, där gick det alldeles utmärkt att skippa betala, fick aldrig någon påminnelse.

Har för mig att jag fått liknande för även DHL, men där fick man påminnelse om man inte betalade...
 

Delgada

Patek
Okej, skulle ladda o handla men laddarna utanför köpcentret fungerade såklart inte, så dumpade frugan o dottern och letade upp en snabbladdare istället. Får roa mig med att sitta i bilen och ta klockbilder istället...

20221228_120946.jpg

Spammar lite.
20221228_150359.jpg


Snart är förhoppningsvis denna affär i hamn... Japp, det är en sovjetisk tändare
image - 2022-12-28T143757.343.jpeg
Den där kompositionen tavla-bezel-bund är magnifik! Ja, i det närmaste oslagbar!👍
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Den där kompositionen tavla-bezel-bund är magnifik! Ja, i det närmaste oslagbar!👍

Tack! Jo, den blev rätt bra!

Tavlan satt inte i boetten från början men ville ha en sådan tavla i denna boett. Boetten är inte supersnygg på vanligt band, blev klart bättre på bund!

Bundet är superbekvämt och snyggt, önskar jag köpte fler (köpte två två från Ryssland och numera är det ju kört med köp därifrån).
 
Topp