• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Jag trivs så bra med denna tunna att den får hänga med även idag. Nu dags för två dagars arbete innan det blir nyårshelg.
20221229_065005.jpg
Tänkte ett tag att jag skulle skaffa mig alla de ”kända” eller ”vanliga” tidiga tunnorna, men valde till slut bara den nästan första NVCh-liknande svarta (728) och den sunburst-blå med bara index (046). Men denna har jag länge tittat på. Tolvan och sexan är så fult målade, på originalen, med hemskt teckensnitt - men den ”växer” på mig som amerikanen säger.
Fulsnygg, och så cool!!!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tänkte ett tag att jag skulle skaffa mig alla de ”kända” eller ”vanliga” tidiga tunnorna, men valde till slut bara den nästan första NVCh-liknande svarta (728) och den sunburst-blå med bara index (046). Men denna har jag länge tittat på. Tolvan och sexan är så fult målade, på originalen, med hemskt teckensnitt - men den ”växer” på mig som amerikanen säger.
Fulsnygg, och så cool!!!
Jag har precis den relationen till den här tunnan. När jag precis hade köpt den var jag nog inte såld från första stund, men den har verkligen vuxit, som du skriver. De uppenbarligen handmålade (två!) siffrorna och lite knöliga indexmarkeringarna ger tavlan en fantastisk personlighet.
1672296559732.png
 

SUL

Omega
Vostoks första från slutet av 70-talet hade en lite kantig tunna-form; de hette 1190. Långt senare gjorde Vostok en uppdaterad och modernare tunna, som är mer rundad; 090-boetten.
Alla lite oversized i förhållande ”huvud vs. lugsize”, men så charmiga!
Aha! Ok, då har jag lärt mig ngt nytt idag - då har jag utan att jag visste det beställt, men ännu inte fått hem, en tunna om det inkluderar 090-modellen. :cool:
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja, förlåt, man inser ibland hur lätt det är att använda invanda begrepp som är förankrade inom en viss grupp, men du fick svaret, ovan, ser jag :)

Formen - "Barrel Shape" - är inte ovanlig i klockvärlden och syftar alltså på en boettform som utmanar det cirkelformade, lite som en i grunden rektangulär form som jäser på mitten. Jag tror att det var Cartier som introducerade den rent rektangulära boettformen när de släppte sin "Tank" mot slutet av första världskriget (inspirerad av den fyrkantiga formen på dåtidens stridsvagn). "Tunnan" fungerar alltså som ett mellanting mellan dessa former.

@MAz_666 har redan nämnt att den gamla tunnan 1190 har ersatts av den moderna 090:
1672310777543.png


Nedan båda boetterna på samma arm för jämförelsens skull i form av NVCh-30 gen 2 till vänster (1190) och egenhändigt byggd homage till höger (090):
1672310952118.png
 
Senast ändrad:

SUL

Omega
Ja, förlåt, man inser ibland hur lätt det är att använda invanda begrepp som är förankrade inom en viss grupp, men du fick svaret, ovan, ser jag :)

Formen - "Barrel Shape" - är inte ovanlig i klockvärlden och syftar alltså på en boettform som utmanar det cirkelformade, lite som en i grunden rektangulär form som jäser på mitten. Jag tror att det var Cartier som introducerade den rent rektangulära boettformen när de släppte sin "Tank" mot slutet av första världskriget (inspirerad av den fyrkantiga formen på dåtidens stridsvagn). "Tunnan" fungerar alltså som ett mellanting mellan dessa former.

@MAz_666 har redan nämnt att den gamla tunnan 1190 har ersatts av den moderna 090:
1672310777543.png


Nedan båda boetterna på samma arm för jämförelsens skull i form av NVCh-30 gen 2 till vänster (1190) och egenhändigt byggd homage till häger (090):
1672310952118.png
Det var det intressantaste jag läst på ett bra tag, tack för info och till och med en fantastisk bild med de två fina syskonen med både storebror(-syster?) och med sladdbarnet intill. Man kan inte missta sig på släktskapet. Vilka charmtroll! :)
 

branting

Cartier
Äh, nu släpper jag handbromsen. Köpt en ny klocklåda som behöver fyllas. Idag landade en ny klocka och fler ska det bli framöver 😎 Varit sugen på originalet länge men vill inte dra in något radioaktivt i hemmet med tanke på småbarn i samma hushåll. Den här får duga så länge 🙂
9488CE73-355F-409F-977D-874498E430B6.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor

Rikala

Patek
2-Faktor
Äh, nu släpper jag handbromsen. Köpt en ny klocklåda som behöver fyllas. Idag landade en ny klocka och fler ska det bli framöver 😎 Varit sugen på originalet länge men vill inte dra in något radioaktivt i hemmet med tanke på småbarn i samma hushåll. Den här får duga så länge 🙂
9488CE73-355F-409F-977D-874498E430B6.jpeg

Dagso plocka ner brandvarnen då? 😉
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Stora sekundvisaren startar, stoppar och nollställer som den ska, men lilla minutvisaren till höger rör sig inte alls (sub-dial).

"Serviced and checked by master watchmaker before delivery..." 🙄

Killgissar att den bara behöver justeras lite eller så har något lossnat på vägen. Någon som kan kronografer borde nog kunna fixa till det rätt snabbt.
 
Topp