• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jaha, ny balans och inte mindre än 4st (!!!) shims under samt ny uppdragsfjäder så går Zakazen.

Denna hade ju ingen bezel och jag hade ingen i rätt färg så passade på o modda den lite...

20221229_202955.jpg
Min säger hej och godnatt!
20221229_234341.jpg

Edit: Jag kan väl lika gärna slänga med en bild på hela innehållet i den aktuella lådan när jag ändå har tagit fram den ur garderoben. 🙂
20221229_234659.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Är det någon som vet vad nedanstående kan vara? Jag tror inte att jag har sett denna kombo tidigare. Tyvärr inga kanon-bilder men klockan tycks vara oanvänd.

Det hela känns som ett märkligt ihop-plock. Tavlan känns allmänt billig. Visarna stämmer inte på en Amphibian. Jag tror inte heller att jag har sett dessa adaptrar till standard 18-mm-band tidigare. Det finns nytillverkade, men de brukar väl vara i polerat stål?

1672382873161.png

Baksidan, som synes i väldigt bra skick:
1672384140522.png
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En Flanker. Sök i tråden, tror denna vart uppe tidigare.
Minnet är som det är. En sökning på "Flanker" i vår tråd ger ju tom träff på en diskussion i maj 2021 som jag själv deltog i. :rolleyes: Det var kamrat @Vostok som tipsade om denna modell när vi diskuterade Neptun-adaptrar.
Nåväl, nu blir det av allt att döma leverans av ett st Flanker om ett par veckor.

 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En rent nyfiken fråga så här. Har varit lite utanför den ryska klocksvängen ett tag nu. Men är det svårare/lättare upplever ni att köpa ryska klockor nu? Tänker borde finnas några stycken som vill göra sig av med dem.
Jag håller med @Beo om att den största skillnaden är att man inte kan handla från Ryssland, vilket av naturliga skäl gör att en stor del av utbuden är borttaget från marknaden.
Det går dock fortfarande bra att handla från Ukraina, vilket även kan kännas som ett bra stöd till ett land i en svår situation.
Jag har stött på något fall där en samlare/säljare i Tyskland uppenbarligen gjorde sig av med alla sina sovjetisk/ryska klockor i någon form av utförsäljning. Då gick det att fynda ganska bra. Över huvud taget finns det ganska gott om ryska klockor till salu inom EU, vilket som vanligt förenklar hanteringen med moms och ev tull.
Sök på eBay så kommer du att märka att det finns gott om objekt att håva in :)
 
Senast ändrad:

Ackee

Panerai
2-Faktor
Bör även tilläggas att det inte heller går att köpa från Vitryssland / Belarus längre. Tror dock att det initiala "sälja-bort-allt-raseriet" har lagt sig. Andra ryska föremål på auktionsmarknaden har finfina slutpriser...

Edit: upplever heller inget prisfall på ryska klockor, känns väldigt stabilt.
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Bör även tilläggas att det inte heller går att köpa från Vitryssland / Belarus längre. Tror dock att det initiala "sälja-bort-allt-raseriet" har lagt sig. Andra ryska föremål på auktionsmarknaden har finfina slutpriser...

Edit: upplever heller inget prisfall på ryska klockor, känns väldigt stabilt.
Jag upplever inte heller något allmänt prisfall på sovjetiska/ryska klockor. Tvärtom kan jag se en del sällsynta objekt som har gått upp kraftigt i pris under det senaste året, men det kan nog enkelt förklaras med att utbudet av vissa rariteter har minskat.
 
Senast ändrad:

Ackee

Panerai
2-Faktor
Jag upplever inte heller något allmänt prisfall på sovjetiska/ryska klockor. Tvärtom kan jag se en del sällsynta objekt som har gått upp kraftigt i pris under det senaste året, men det kan nog enkelt förklaras med att utbudet av vissa rariteter har minskat.

På 3017 och vissa 3133-modeller har priserna definitivt ökat, ovanliga ur som blir ännu färre kostar som du skriver 👍 Kan vara så rent krasst att även situationen i omvärlden ökat intresset för ryska ur.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hehe, emalj-färg.

Nymålad till höger, orginal (?) till vänster. Revell 330 är väldigt lik. Lite blankare, men hoppas den mattas något mer när den torkat helt.
Du kanske kunde låta @hepanter använda klockan någon dag under vanligt arbete i hans ladugård. Vi brukar ju kärleksfullt hävda att det ger viss patina åt även de tuffaste ryska klockorna. ;) 🤔 🤣
 
  • Like
Reactions: SUL

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jaha, då sitter man på tåget hem från sista arbetsdagen 2022 och reflekterar lite över hur detta märkliga år egentligen blev. Intresset för klockor har trots allt bestått och via diverse svackor har även livet i vår lilla klocktråd tagit ordentlig fart inkl inspel från flera nya trevliga medlemmar. Det får vi hoppas kan fortsätta på samma sätt även nästa år. Gott slut och vad det lider även ett Gott Nytt År på er alla! 🎉🍾🎼🎶🎻
20221230_165522.jpg
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Ibland blir det "sellers remorse"... 😅😍🥳 @Beo nu ska vi se till att det kommer fler Strela i tråden 😉

Screenshot_20221230_170429_Gallery.jpg


Annorlunda bygge än Beos Strela, annan tillverkare? Både Volmax och Maktime tillverkade dem fram till 2011-13. Poljot hann lansera och bygga några innan konkursen 2004.

Screenshot_20221230_170519_Gallery.jpg


Tror jag ska byta ut glaset som har texten "Стрела" över sig. Vill ju se 3133:an.
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
Ibland blir det "sellers remorse"... 😅😍🥳 @Beo nu ska vi se till att det kommer fler Strela i tråden 😉

Screenshot_20221230_170429_Gallery.jpg


Annorlunda bygge än Beos Strela, annan tillverkare? Både Volmax och Maktime tillverkade dem fram till 2011-13. Poljot hann lansera och bygga några innan konkursen 2004.

Screenshot_20221230_170519_Gallery.jpg


Tror jag ska byta ut glaset som har texten "Стрела" över sig. Vill ju se 3133:an.
Den var ju smutt den med😍!jag är ju toknöjd med min så jag tackar dig för adoptionen!👍😄
image.jpg
image.jpg

Mer Strela i tråden!!!🥳🥂👍
 

SUL

Omega
Senast ändrad:

SUL

Omega
En rent nyfiken fråga så här. Har varit lite utanför den ryska klocksvängen ett tag nu. Men är det svårare/lättare upplever ni att köpa ryska klockor nu? Tänker borde finnas några stycken som vill göra sig av med dem.
Bra fråga, det beror nog till viss del i alla fall hur känslig man är för att bli canceled. Själv tänker jag enligt samma princip som investerare som anlägger ett värdeperspektiv: ju färre som slåss om en viss vara desto bättre möjlighet att få mycket bang for the buck.
 
Topp