• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Lyckats spåra upp en rysk skönhet som står med på min top 5-lista. Privat säljare i Centraleuropa. Har så här långt hållit mig till ett fåtal säljare som jag litar på och gjort affärer med i många år efter att ha blivit rejält blåst av några privata säljare för några år sedan. Men ha-begäret vad gäller denna klocka är stort och prislappen på en nivå som gör att det skulle svida att bli blåst. Har gjort min research av säljaren och han verkar köpt och sålt liknande klockor på div internationella klocksidor tidigare. Är många här som köper och säljer klockor oftare än vad jag byter underkläder. Vad har ni för tips för att minska risken för att bli blåsta? Kan man lita på Paypal i dessa sammanhang? Har bara använt det ett fåtal gånger och aldrig när det strulat vid köp.
Personligen har jag "bara" köpt från Meshok, eBay, Etsy och Amazon.
Strul har uppstått på Meshok - men då för att PN skickade tillbaka massa paket för att de var "för dåligt märkta". Aldrig blivit lurad där, utan paketet kom fram till Novosibirsk efter ett par veckor, och de skickade igen.
Amazon har strulat nån gång - Amazon själva betalade tillbaka det som ej kommit fram.
eBay har alltid funkat, och de har iaf. alltid fixat om tullen betalats två ggr.
PayPal och andra betaltjänster har jag bara nyttjat med Meshok, och aldrig behövt "få hjälp av". Men gissar att de är vana att hjälpa till?
Kort sagt, så har jag köpt saker utomlands ifrån sedan typ 2000 och blivit "lurad" EN gång (ta i trä). Då var det en spritfirma som precis lagt ned, och det gick att köpa/betala - men företaget fanns inte. Fick tillbaka frakten, men förlorade 2500kr "sprit".
Tänkte då inte på att engagera försäkringsbolag eller kortföretaget jag betalade med. Där får man säkert hjälp ibland.
Därmed känner jag att det är liiiite av att chansa. Vill man vara trygghetsknarkare skall man tänka en gång extra. Tänker man att man blivit lurad väldigt få gånger är det bara att blåsa på!
Så tänker jag!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Personligen har jag "bara" köpt från Meshok, eBay, Etsy och Amazon.
Strul har uppstått på Meshok - men då för att PN skickade tillbaka massa paket för att de var "för dåligt märkta". Aldrig blivit lurad där, utan paketet kom fram till Novosibirsk efter ett par veckor, och de skickade igen.
Amazon har strulat nån gång - Amazon själva betalade tillbaka det som ej kommit fram.
eBay har alltid funkat, och de har iaf. alltid fixat om tullen betalats två ggr.
PayPal och andra betaltjänster har jag bara nyttjat med Meshok, och aldrig behövt "få hjälp av". Men gissar att de är vana att hjälpa till?
Kort sagt, så har jag köpt saker utomlands ifrån sedan typ 2000 och blivit "lurad" EN gång (ta i trä). Då var det en spritfirma som precis lagt ned, och det gick att köpa/betala - men företaget fanns inte. Fick tillbaka frakten, men förlorade 2500kr "sprit".
Tänkte då inte på att engagera försäkringsbolag eller kortföretaget jag betalade med. Där får man säkert hjälp ibland.
Därmed känner jag att det är liiiite av att chansa. Vill man vara trygghetsknarkare skall man tänka en gång extra. Tänker man att man blivit lurad väldigt få gånger är det bara att blåsa på!
Så tänker jag!
Jag håller med. Själv handlar jag i stort sett uteslutande från eBay. De få gånger jag har blivit blåst där har jag fått full ersättning. Med undantag från de 100% schyssta köp som har gjorts via kamrater i denna tråd handlar jag direkt från en privatperson i utlandet bara i ett enda undantagsfall. Det är via en person där vi har ett flerårigt ömsesidigt förtroende och där jag gör direkta banköverföringar konto-konto. Det sistnämnda har fö min egen bank haft åsikter om och har ställt frågor som antyder att de misstänker penningtvätt... 😁

Får man fråga vad det är för helig graal som kamraten trånar efter?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ny paketöppning idag.
20230104_122508.jpg
 

Delgada

Patek
En strax 58-åring jag känner extremt väl har ett stort antal DocMartens i gömmorna. Sköna satan, och lite kul att vara en "kärring mot strömmen" i detta Instagram-samhälle!

Tror nog denne "okände vän" får galet med "likes" för bilder på Dr Martins. Finns många som är lite lätt nostalgiska över både det ena och det andra.
Gamla klockor tex ;)

Gillar dem också, även om jag kan tycka de är aningen tunga. Men lite får man lov att stå ut med.
Doc Martens är obligatoriskt. Ett par kängor och ett par lågskor av nämnda sort ska alltid finnas. Och eftersom de håller länge blir det glest mellan inköp.
20230104_110226.jpg
 

branting

Cartier
Jag håller med. Själv handlar jag i stort sett uteslutande från eBay. De få gånger jag har blivit blåst där har jag fått full ersättning. Med undantag från de 100% schyssta köp som har gjorts via kamrater i denna tråd handlar jag direkt från en privatperson i utlandet bara i ett enda undantagsfall. Det är via en person där vi har ett flerårigt ömsesidigt förtroende och där jag gör direkta banköverföringar konto-konto. Det sistnämnda har fö min egen bank haft åsikter om och har ställt frågor som antyder att de misstänker penningtvätt... 😁

Får man fråga vad det är för helig graal som kamraten trånar efter?
Är kanske inte så speciell klocka på det här forumet. Zlatoust har gjort några klockor med urtavla från meteoriter. Några av dem tillverkade av en meteorit som slog ner i och hittades i norra Sverige. Delar av den sålde 2017 och fabriken köpte bitar. Klockorna dyker upp på nätet ibland, men inte särskilt ofta. Ofta i det mindre utförandet och av fel meteorit (de har gjort några av meteoriter från Kina och Ryssland med). Blev kontaktad av en kille i ett annat forum på nätet som hade en sådan som jag är ute efter och som kunde tänka sig att sälja. Förhandlar om priset nu och velar med mig själv om jag ska våga slå till med risk för att bli blåst. Köper man från tradera, eBay etc. så känns det tryggare. Där kan man läsa omdömen etc. Känns inte alls lika tryggt att göra affärer med folk på det här sättet. Och ja, jag är trygghetsknarkare 🙄
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Är kanske inte så speciell klocka på det här forumet. Zlatoust har gjort några klockor med urtavla från meteoriter. Några av dem tillverkade av en meteorit som slog ner i och hittades i norra Sverige. Delar av den sålde 2017 och fabriken köpte bitar. Klockorna dyker upp på nätet ibland, men inte särskilt ofta. Ofta i det mindre utförandet och av fel meteorit (de har gjort några av meteoriter från Kina och Ryssland med). Blev kontaktad av en kille i ett annat forum på nätet som hade en sådan som jag är ute efter och som kunde tänka sig att sälja. Förhandlar om priset nu och velar med mig själv om jag ska våga slå till med risk för att bli blåst. Köper man från tradera, eBay etc. så känns det tryggare. Där kan man läsa omdömen etc. Känns inte alls lika tryggt att göra affärer med folk på det här sättet. Och ja, jag är trygghetsknarkare 🙄

Med Paypal-betalning har man ju iallafall lite skydd, använd det. Jag har dock aldrig själv behövt nyttja det.

Jag har bara blivit lurad två gånger och det är av svenska försäljare 🤨 på blocket.

Har använt ebay en gång då jag inte fick någon klocka efter lång tid och då fick jag pengarna tillbaka. Efter en liten tid efter kom dock klockan.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Är kanske inte så speciell klocka på det här forumet. Zlatoust har gjort några klockor med urtavla från meteoriter. Några av dem tillverkade av en meteorit som slog ner i och hittades i norra Sverige. Delar av den sålde 2017 och fabriken köpte bitar. Klockorna dyker upp på nätet ibland, men inte särskilt ofta. Ofta i det mindre utförandet och av fel meteorit (de har gjort några av meteoriter från Kina och Ryssland med). Blev kontaktad av en kille i ett annat forum på nätet som hade en sådan som jag är ute efter och som kunde tänka sig att sälja. Förhandlar om priset nu och velar med mig själv om jag ska våga slå till med risk för att bli blåst. Köper man från tradera, eBay etc. så känns det tryggare. Där kan man läsa omdömen etc. Känns inte alls lika tryggt att göra affärer med folk på det här sättet. Och ja, jag är trygghetsknarkare 🙄
Svårt att veta vad som är rätt här. Först och främst är det nog viktigt att försäkra sig om att säljaren faktiskt har klockan i fråga. Jag har råkat ut för att en säljare använde en annan persons bilder. När jag spelade ut dessa mot varandra blev det tydligt vem som var the bad guy.
Sedan kan man aldrig riktigt veta, det där med om man kan lita på en person. Kan man inte hitta referenser eller omdömen av något slag på nätet kan man ju faktiskt aldrig vara riktigt säker.
Jag vet inte hur PayPal fungerar, men ges man inte viss säkerhet där?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Med Paypal-betalning har man ju iallafall lite skydd, använd det. Jag har dock aldrig själv behövt nyttja det.

Jag har bara blivit lurad två gånger och det är av svenska försäljare 🤨 på blocket.

Har använt ebay en gång då jag inte fick någon klocka efter lång tid och då fick jag pengarna tillbaka. Efter en liten tid efter kom dock klockan.
Svenska försäljare som luras ang ryska klockor måste vara den absolut lägsta sorten, ja ev då kanske näst efter de som lurar gamla människor och personer med olika funktionsnedsättningar. :rage:
 

branting

Cartier
Svårt att veta vad som är rätt här. Först och främst är det nog viktigt att försäkra sig om att säljaren faktiskt har klockan i fråga. Jag har råkat ut för att en säljare använde en annan persons bilder. När jag spelade ut dessa mot varandra blev det tydligt vem som var the bad guy.
Sedan kan man aldrig riktigt veta, det där med om man kan lita på en person. Kan man inte hitta referenser eller omdömen av något slag på nätet kan man ju faktiskt aldrig vara riktigt säker.
Jag vet inte hur PayPal fungerar, men ges man inte viss säkerhet där?
Jo, det handlar väl om att våga göra ett leap of faith. Han ska återkomma med fler foton av klocka. Bad om specifika vinklar i dagsljus. Så snart vet jag om han åtminstone har klockan på riktigt eller ”lånat” foton från nätet.

Vet inte heller hur mycket man kan lita på Paypals säkerhet. Aldrig behövt använda mig av den. Förhoppningsvis slipper jag ta reda på det 🙂

Har bestämt mig för att chansa. Så länge han kan presentera foton av klockan efter mina önskemål. Förhoppningsvis har jag den hos mig om några veckor (räknar kallt med poststrul).
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jo, det handlar väl om att våga göra ett leap of faith. Han ska återkomma med fler foton av klocka. Bad om specifika vinklar i dagsljus. Så snart vet jag om han åtminstone har klockan på riktigt eller ”lånat” foton från nätet.

Vet inte heller hur mycket man kan lita på Paypals säkerhet. Aldrig behövt använda mig av den. Förhoppningsvis slipper jag ta reda på det 🙂

Har bestämt mig för att chansa. Så länge han kan presentera foton av klockan efter mina önskemål. Förhoppningsvis har jag den hos mig om några veckor (räknar kallt med poststrul).
Jag tycker att du resonerar klokt. Det låter som att du åtminstone kommer att kunna säkerställa att säljaren har klockan och då är du betydligt närmare en lyckad affär.
 

Utvisaren

Patek
Jo, det handlar väl om att våga göra ett leap of faith. Han ska återkomma med fler foton av klocka. Bad om specifika vinklar i dagsljus. Så snart vet jag om han åtminstone har klockan på riktigt eller ”lånat” foton från nätet.

Vet inte heller hur mycket man kan lita på Paypals säkerhet. Aldrig behövt använda mig av den. Förhoppningsvis slipper jag ta reda på det 🙂

Har bestämt mig för att chansa. Så länge han kan presentera foton av klockan efter mina önskemål. Förhoppningsvis har jag den hos mig om några veckor (räknar kallt med poststrul).
Har bara blivit blåst på Tradera och Chrono 24. Den på tradera åkte till Tingsrätten och fick den utmätt av kronofogden, den på C24 kom jag på så sent att den var felaktig att jag eg inte kunde klaga så mycket. Men tavlan var fel. En Omega så lite surt. Men jag kunde för lite om klockor då.

Oavsett känns det ju tryggar om det är en person som handlar med lite klockor konstant, så man vet att personen bryr sig lite om sitt rykte som handelspartner. Gärna från något forum där de är aktiva.

Med det sagt har jag handlat av diverse tomtar från VK i Rysslands alla olika hörn. Meshok osv. Har gått bra. Fick en fin Raketa på det viset tex. ;) :hungry:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Har bara blivit blåst på Tradera och Chrono 24. Den på tradera åkte till Tingsrätten och fick den utmätt av kronofogden, den på C24 kom jag på så sent att den var felaktig att jag eg inte kunde klaga så mycket. Men tavlan var fel. En Omega så lite surt. Men jag kunde för lite om klockor då.

Oavsett känns det ju tryggar om det är en person som handlar med lite klockor konstant, så man vet att personen bryr sig lite om sitt rykte som handelspartner. Gärna från något forum där de är aktiva.

Med det sagt har jag handlat av diverse tomtar från VK i Rysslands alla olika hörn. Meshok osv. Har gått bra. Fick en fin Raketa på det viset tex. ;) :hungry:

Dock har det hänt att säljaren inte har klockan de skall sälja (men ändå är ok), senast igår då säljaren inte hittade klockan hon sålt (Chaika Stadion), men hon verkar ha hittat en likadan fast förgylld istf kromad i liknande skick så det blir den istället.
Hänt någon gång till ifrån Ukraina, men säljarna har alltid vart justa och rättat till det 😃
 

branting

Cartier
Tack för alla erfarenheter och tips. Det underlättade att ta beslutet. Har överlag inte så hög tilltro till att folk är ärliga. Särskilt inte på nätet. Men jag tar till de försiktighetsåtgärd jag kan och chansar. Säljaren har covid nu. Så köper blir nog om en vecka när han kan posta klockan. Skulle kännas coolt att ha en zlatoust med lite svensk meteorit i 🤘
 

MAz_666

Rolex
Tack för alla erfarenheter och tips. Det underlättade att ta beslutet. Har överlag inte så hög tilltro till att folk är ärliga. Särskilt inte på nätet. Men jag tar till de försiktighetsåtgärd jag kan och chansar. Säljaren har covid nu. Så köper blir nog om en vecka när han kan posta klockan. Skulle kännas coolt att ha en zlatoust med lite svensk meteorit i 🤘
Passa bara så ingen greve Silverflöjt af Rubberschnopp hävdar att tavlans sten kommer från hans marker ...
 

branting

Cartier
Passa bara så ingen greve Silverflöjt af Rubberschnopp hävdar att tavlans sten kommer från hans marker ...
Den här hittades väl 1906 om jag inte minns fel. Men man vet ju aldrig 😂 Hade kanske varit säkrare att köpa en med en meteorit i från Ryssland eller Kina istället. Förhoppningsvis kan jag stoltsera med bilder av den fjärde (och sista? 🤔) Zlatousten i min samling inom kort 🙌
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag tog med en av mina favoritmod:s till jobbet. Den ska sitta i en gammal ministryboett den här men i brist på en så'n så får den här boetten duga. Den fick godkänt av jobbarkompisen.

IMG_20230104_050544.jpg


Kängorna Mil tec's "Get a grip" är stenhårda och tunga. Vi får se vem som vinner. Mina fötter eller kängorna?

Invader heter de jag köpte senast. Ska vara mer eller mindre identiska med Get a grip. Har bankat dem lite inifrån för att modifiera och mjuka upp. Har dem hittills bara kortare stunder men vet de blir bra med tiden. Har haft märket förr.
(Blir snart "Ryska klockor på ks och käng-tråden". Tror ni sett alla ryska jag har. Får väl skaffa flera)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
den brikar man ju inte få till extrapris precis. fint fånat!!! 👍
👍 👍
Oavsett språkliga krumbukter så säger jag dels tack och ja, jag hittade den av en fullständig slump till hyfsat bra pris. Ligger oftast över 3000 spänn och där hamnade jag iafall inte :cool:

Som jag avslöjade hade jag helt missat att vi diskuterade just Flanker-modellen för ett tag sedan i tråden och jag trodde egentligen att det var en märklig franken-klocka, men så var det ju inte. Sedan är den en annan fråga vad det egentligen är för modell. Den finns tydligen inte i Vostoks kataloger. Någon riktig flygar-klocka har det garanterat aldrig varit. Den är egentligen inte direkt skitsnygg, exempelvis med siffrorna placerade ganska långt in på tavlan och både tavla och visare saknar lysmassa, men lite ovanlig är den och därför även ganska rolig.

Jag gillar framför allt att den har riktiga och slipade Neptun-adaptrar, vilket iafall jag inte har sett på någon annan modell. Men, jag har väl sannolikt inte 100% koll på det heller... :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Såg heller ingen anledning att gå all in med Meindl/Haglöfs kängor etc.
Har även jag ett par Mil tec till skogen numera. https://www.asmc.com/german-army-style-mountain-boot

LOWA, Meindl och Hanwag är väl annars de som levererar till Bundeeswehr men då får man pynta 4 dubbla priset.
Har även Hanwags men jag kan inte påpstå att det är någon märkbar skillnad. Utöver att Hanwagen har varit med i 20 år längre tid.

Till artilleriet har jag med stålhätta https://www.asmc.com/parachute-boots-with-steel-toe

Bra med skydd för tån där när man rullar runt pjäser på ett ton. Men de är inte så bekväma. Man behöver en sula för komfort i dem samt en extra storlek så man inte får en tå i skav mot hättan. Helt ofodrade men det är ju gamla fallskärmsjägarkängor och de var inte så lyxiga då helt enkelt.

BW fjälljägarkängorna kan jag verklligen rekommendera till den som vill ha en bra och skön känga under 1000 lappen!

Edit: OT? Nja. Halvt.
Jag fjällvandrar en hel del och är på jakt efter nya kängor. Jag har trots allt fastnat för Haglöfs Solid Pro GT, som inte minst är vattentät, vilket jag önskar. Ligger även hyfsat i pris.
1672843655391.png


För att återknyta till att detta egentligen är en tråd som avhandlar diskussioner som mer eller mindre bör beröra sovjetiska och ryska klockor lägger jag nu till en bild från i somras, då vi vandrade en hel del i området runt Åre/Duved. Ja, bilden är kanske inte från vandringen i sig, utan snarare från någon av kvällarna i stugan. Minsann, datumet på klockan minner om att det var den 18 juli:
1672843982515.png
 

Utvisaren

Patek
Oavsett språkliga krumbukter så säger jag dels tack och ja, jag hittade den av en fullständig slump till hyfsat bra pris. Ligger oftast över 3000 spänn och där hamnade jag iafall inte :cool:

Som jag avslöjade hade jag helt missat att vi diskuterade just Flanker-modellen för ett tag sedan i tråden och jag trodde egentligen att det var en märklig franken-klocka, men så var det ju inte. Sedan är den en annan fråga vad det egentligen är för modell. Den finns tydligen inte i Vostoks kataloger. Någon riktig flygar-klocka har det garanterat aldrig varit. Den är egentligen inte direkt skitsnygg, exempelvis med siffrorna placerade ganska långt in på tavlan och både tavla och visare saknar lysmassa, men lite ovanlig är den och därför även ganska rolig.

Jag gillar framför allt att den har riktiga och slipade Neptun-adaptrar, vilket iafall jag inte har sett på någon annan modell. Men, jag har väl sannolikt inte 100% koll på det heller... :rolleyes:
Har mest sett den i komandirskis av olika sort men aldrig under 1000kr oavsett skick. Vet heller inte hur den "skall" se ut med säkerhet. Dvs cilken boett den kom i först.

Språkliga krumbukter var nog mest att jag skrev på telefonen och inte läste så noga... och nu blev allt genonstrukeet? Wtf? Ja ja 😂
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor

Delgada

Patek
Skannar lite släktfoton.
Med min Ploprof-modd.
Ha en skön kväll!
1BA4A2FB-2F10-47C0-ACE8-F0494091F348.jpeg

Var har du gömt den? Minns inte att jag sett den innan.
Visst kommer vi ihåg din ploprof modd. Den är verkligen lyckad!👍
Men jag kommer också ihåg en annan rolig sak med den, och det var när du postade den som ministry-måndag-klocka..😆 Inget att skämmas för. Upp emot hälften av Sveriges befolkningen har vid första ögonkastet svårigheter att skilja en 710 boett från en 150 boett. (Obs. Nördhumor)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ett orört urverk, mums!
20230104_194538.jpg

Det kan bara vara Vostok som gör urverk som går på detta sätt utan att ha servats under typ 30 år! Ok, jag fick pilla lite för att justera beat error och den gick +16 när jag lade den på time graphern, men efter omständigheterna är jag extremt nöjd. (Jag vill gärna ha verken så att de går några sekunder plus.)
20230104_195435.jpg

Inte helt fel IMHO. Lite annorlunda look, som matchar brunt läder ganska bra, eller?
20230104_200421.jpg
 

MAz_666

Rolex
Visst kommer vi ihåg din ploprof modd. Den är verkligen lyckad!👍
Men jag kommer också ihåg en annan rolig sak med den, och det var när du postade den som ministry-måndag-klocka..😆 Inget att skämmas för. Upp emot hälften av Sveriges befolkningen har vid första ögonkastet svårigheter att skilja en 710 boett från en 150 boett. (Obs. Nördhumor)
Ja jävlar i min låda.
Att ha levt i en livslögn.
Lite som att vakna upp och märka att man är placerad i en Matrix-tub med massa slangar, istället för att vara gift tjänsteman!
🤣 🤣 🤣 🤣
 
Topp