MAz_666
Guld
Personligen har jag "bara" köpt från Meshok, eBay, Etsy och Amazon.Lyckats spåra upp en rysk skönhet som står med på min top 5-lista. Privat säljare i Centraleuropa. Har så här långt hållit mig till ett fåtal säljare som jag litar på och gjort affärer med i många år efter att ha blivit rejält blåst av några privata säljare för några år sedan. Men ha-begäret vad gäller denna klocka är stort och prislappen på en nivå som gör att det skulle svida att bli blåst. Har gjort min research av säljaren och han verkar köpt och sålt liknande klockor på div internationella klocksidor tidigare. Är många här som köper och säljer klockor oftare än vad jag byter underkläder. Vad har ni för tips för att minska risken för att bli blåsta? Kan man lita på Paypal i dessa sammanhang? Har bara använt det ett fåtal gånger och aldrig när det strulat vid köp.
Strul har uppstått på Meshok - men då för att PN skickade tillbaka massa paket för att de var "för dåligt märkta". Aldrig blivit lurad där, utan paketet kom fram till Novosibirsk efter ett par veckor, och de skickade igen.
Amazon har strulat nån gång - Amazon själva betalade tillbaka det som ej kommit fram.
eBay har alltid funkat, och de har iaf. alltid fixat om tullen betalats två ggr.
PayPal och andra betaltjänster har jag bara nyttjat med Meshok, och aldrig behövt "få hjälp av". Men gissar att de är vana att hjälpa till?
Kort sagt, så har jag köpt saker utomlands ifrån sedan typ 2000 och blivit "lurad" EN gång (ta i trä). Då var det en spritfirma som precis lagt ned, och det gick att köpa/betala - men företaget fanns inte. Fick tillbaka frakten, men förlorade 2500kr "sprit".
Tänkte då inte på att engagera försäkringsbolag eller kortföretaget jag betalade med. Där får man säkert hjälp ibland.
Därmed känner jag att det är liiiite av att chansa. Vill man vara trygghetsknarkare skall man tänka en gång extra. Tänker man att man blivit lurad väldigt få gånger är det bara att blåsa på!
Så tänker jag!