• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Svårcyklat till pendeltåget idag när jag flankeras (ha!) av nya Vostoken.

Edit: Hmm, nu ser jag plötsligt att glaset saknar ring. Personligen tycker att det ser ganska naket ut när man kan skymta bommen. Jag får skramla fram en ring från gömmorna och leta upp glaspressen. Så här kan vi inte ha det. När jag läser andras kommentarer om Flanker-modellen är just detta något som fler har nämnt. Tycks vara så att modellen gjordes med glas utan ring, vilket ju faktiskt är lite slarvigt. Ja, klockan vinner inget skönhetspris, men jag tycker nog att den är lite cool i alla fall.

20230105_065015.jpg

20230105_065020.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Albratross idag. Tror det var ett tag sedan jag använde denna. Nu med nymålat rött på bezeln.
20230105_093947.jpg
Jag funderar lite på vad symbolen på dessa Albatross-tavlor egentligen är och står för. Det är ju någon sorts sköld med en Sovjetstjärna inkl hammaren och skäran, men är det någon som kan säga vad det egentligen är?
Nedan mina två Albatrossar:
1672909400164.png

1672909702916.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Färgen/ifyllnaden blev ju super! Perfekt röd-ton, och proffsigt jämnt ditmålat!!!👍👍👍

Jag missade ju att kommentera det utsökta arbetet med färgerna på bezeln. Det ser ju extremt snyggt ut! Hur var det du gjorde för att få bort överflödig färg?

Tack!

Kladdade på så att det fyllde med en tandpetare, överflödigt togs bort med tandpetare efter det torkat lite.

Har lämnat en som torkat helt, skall testa och ta bort överflödig färg nu när det torkat (med tandpetare). Hade tänkt och göra det igår, men glömde av det.

Färgen blev riktigt lik! Lite blankare, men de gamla jag har kanske blivit lite mattare med åren, skall nog ta och jämnföra med en nyare 😃
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Strela 3017 har fått tjänstgöra varje dag sedan den kom hem 😍 Har inte ställt om tiden efter att jag drog igång den och urverket går på sekunden. Kronografen funkar numera finfint efter tillfällig yrsel efter frakten. Sovjeterna kunde minsann tillverka klockor!

Screenshot_20230105_143253_Gallery.jpg
 

steros

Omega
Jag funderar lite på vad symbolen på dessa Albatross-tavlor egentligen är och står för. Det är ju någon sorts sköld med en Sovjetstjärna inkl hammaren och skäran, men är det någon som kan säga vad det egentligen är?
Nedan mina två Albatrossar:
1672909400164.png

1672909702916.png
Det gulsvartrandiga bandet har med St Georg att göra. Kanske St Georgsorden, St Georgsmedaljen eller ngt sådant. Är nog samma som han St Göran med draken. Jag tror att han är ett nationalhelgon i Ryssland, och han var uppenbarligen rehabiliterad redan under det religionsfientliga sovjetstyret. Stalin återinförde ju en del nationalistiska titlar, medaljer etc, kanske har samband med det.
 

steros

Omega
Jag undrar en sak om Raketa Amphibia. Kronan är ju speciell, skruvad och dessutom fjäderbelastad. Med förekom kronan i olika utföranden, kromad resp rostfri? Eller förekom den bara i ett utförande? Någon som vet? Av bilder så får jag känslan att kronan ska vara kromad mässing, till skillnad från boetten som är i rostfritt, men är osäker.
1673016312045.jpeg

1673016407886.jpeg

1673016574122.jpeg

1673016642272.jpeg
 
Topp