• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Watchvintage

Cartier
Lunchpaket hämtning😀 Gillar den skarpt!!

Måste suttit på skogshuggare med stora handleder.😅

Någon som vet om/hur armbandet kan kortas?
Hur får man ut armbandssprinten på den?

20230111_141828.jpg


20230111_142018.jpg


20230111_142220.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Lunchpaket hämtning😀 Gillar den skarpt!!

Måste suttit på skogshuggare med stora handleder.😅

Någon som vet om/hur armbandet kan kortas?
Hur får man ut armandssprinten på den?

20230111_141828.jpg


20230111_142018.jpg


20230111_142220.jpg

Armbandet kortas genom att man försiktigt bänder upp i mitten på den länk man vill ta bort och sedan böjer tillbaka på den länk man vill korta till.

Sprintarna brukar vara delningsbara, fast då brukar det vara skruvspår, men du kan ju testa och se om den är gängad, annars är det nog svårt utan att ta sönder sprinten och försöka hitta en ny.
 

Watchvintage

Cartier
Hm...det tog 39 år att fylla 2 st 12 platsers klocklådor från 13 års ålder...Många riktigt fina med sin egen historia.

Men det tog bara ca 2,5 månad att fylla 1 st 12 platsers låda med trevliga ryska klockor och testköpa ytterligare lika många i sämre skick + lite klockmeckar grejer...Väntar på 5 st jag tror är fina för en ny urlåda🤗

Inte en dag har jag meckat/renoverat på döttrarnas tänkta mopeder sen jag blev nyfiken på ryssur.😅

Blev ju uppenbarligen något fel i huvudet på mig när jag började intressera mig för ryska klockor🤪🤣

20230111_151629.jpg
 

MAz_666

Rolex
Hm...det tog 39 år att fylla 2 st 12 platsers klocklådor från 13 års ålder...Många riktigt fina med sin egen historia.

Men det tog bara ca 2,5 månad att fylla 1 st 12 platsers låda med trevliga ryska klockor och testköpa ytterligare lika många i sämre skick + lite klockmeckar grejer...Väntar på 5 st jag tror är fina för en ny urlåda🤗

Inte en dag har jag meckat/renoverat på döttrarnas tänkta mopeder sen jag blev nyfiken på ryssur.😅

Blev ju uppenbarligen något fel i huvudet på mig när jag började intressera mig för ryska klockor🤪🤣

20230111_151629.jpg
Grym toppensamling, med lite blandat ryskt!!!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Paketöppning!
20230111_173153.jpg

20230111_173219.jpg


Okej, kan inte fresta med 10 Kommandirskie (tog fel på paket), men dock 1 Raketa, en Amphibia och en Komandriskie och 6st bund i olika färg!

Man kan aldrig få för många bund, eller vad säger du @Johanaxe66 ??? 😅😉

20230111_173516.jpg


Provar första, en Vostok Amphibia, någon slags läkarklocka? Har inte koll på vapenskölden.

20230111_173701.jpg
Konstigt, jag som tycker att oavsett hur få bund jag köper så har jag alltid för många. 🤔

Men, fina klockor! 😀
 

Watchvintage

Cartier
Paketöppning!
20230111_173153.jpg

20230111_173219.jpg


Okej, kan inte fresta med 10 Kommandirskie (tog fel på paket), men dock 1 Raketa, en Amphibia och en Komandriskie och 6st bund i olika färg!

Man kan aldrig få för många bund, eller vad säger du @Johanaxe66 ??? 😅😉

20230111_173516.jpg


Provar första, en Vostok Amphibia, någon slags läkarklocka? Har inte koll på vapenskölden.

20230111_173701.jpg

Perfekt klocka om du åker till Skåne, ser ut som en Kronhjort som är deras landskapsdjur. Kanske en ryss-skånsk läkare som haft😅
Kanonfina! Köper du klockorna av utvalda handlare på Ebay eller har du direktkontakter?

Svårt det där med att hitta rätt säljare på Ebay kan jag tycker jag. Får testköpa från lite fler...😅
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Perfekt klocka om du åker till Skåne, ser ut som en Kronhjort som är deras landskapsdjur. Kanske en ryss-skånsk läkare som haft😅
Kanonfina! Köper du klockorna av utvalda handlare på Ebay eller har du direktkontakter?

Svårt det där med att hitta rätt säljare på Ebay kan jag tycker jag. Får testköpa från lite fler...😅

Köper mestadels direkt via Ukraina (billigast så).
De här var dock lite dyrare än de 10st Komandirskie som är på väg (de 10st pröjsade jag 75:-/st för, men är renoveringsobjekt allihop, inte säkert att någon går alls).
 

branting

Cartier
På tok för länge sedan vi såg en zlatoust här… om någon undrar vad jag tycker. Säg hej till den nykomlingen i familjen. Det blev en välskapt ryss i massiv brons, med ett stycke svensk meteorit i urtavlan. Han vägde 160g och hade en ståtlig diameter på 53mm när han kom till världen.
39DB7A7A-4B64-4678-9436-36738C7851DD.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
På tok för länge sedan vi såg en zlatoust här… om någon undrar vad jag tycker. Säg hej till den nykomlingen i familjen. Det blev en välskapt ryss i massiv brons, med ett stycke svensk meteorit i urtavlan. Han vägde 160g och hade en ståtlig diameter på 53mm när han kom till världen.
39DB7A7A-4B64-4678-9436-36738C7851DD.jpeg

Svincoool!

Skulle jag skaffa en Zlatoust till skulle det nog vara med med meteorit!

Riktigt snygg! Vilken kvartett!!!
 

branting

Cartier
Svincoool!

Skulle jag skaffa en Zlatoust till skulle det nog vara med med meteorit!

Riktigt snygg! Vilken kvartett!!!
Kan hålla utkik och tipsa om jag springer någon mer med meteorit.

Kommer sannolikt lägga upp den vanliga i brons här till försäljning om ett tag. Behöver bara bearbeta känslorna inför det lite först… alternativt om jag kan motivera för övriga familjen att det är fullt normalt att ha fyra 😬😂
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kan hålla utkik och tipsa om jag springer någon mer med meteorit.

Kommer sannolikt lägga upp den vanliga i brons här till försäljning om ett tag. Behöver bara bearbeta känslorna inför det lite först… alternativt om jag kan motivera för övriga familjen att det är fullt normalt att ha fyra 😬😂

Säljer du en har du bara tre, jag har klart fler Amhbibia t.ex. och jag behöver alla... 😅😇
 

branting

Cartier
Säljer du en har du bara tre, jag har klart fler Amhbibia t.ex. och jag behöver alla... 😅😇
Ja, det är ju det som är så genialt och skönt med det här forumet. Det finns alltid någon som är ”värre” och ”har fler”. Kört med det argumentet i familjen varje gång de tycker att det räcker (även barnen tycker det börjar bli absurt nu…). Då kan man ta upp mobilen och visa att andra minsann är ”värre” och ”har fler”. Så tack till alla här! Utan er hade samlingen stannat vid tre klockor. Nu är det nog en tidsfråga innan jag passerar 50 st ryssar hemma och jag kommer kunna köra argumentet att någon annan är ”värre” eller ”har fler” länge till 🤘🙌🙂
 

MAz_666

Rolex
På tok för länge sedan vi såg en zlatoust här… om någon undrar vad jag tycker. Säg hej till den nykomlingen i familjen. Det blev en välskapt ryss i massiv brons, med ett stycke svensk meteorit i urtavlan. Han vägde 160g och hade en ståtlig diameter på 53mm när han kom till världen.
39DB7A7A-4B64-4678-9436-36738C7851DD.jpeg
Flasha bara inte klockan på andra forum, det finns STOR risk annars att du blir dragen inför domstol av greven Johan B*nzelstierna von Eng*ström!
Göm klockan!!!
;) 🤣🤣🤣🤣
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Man ska inte natta barnen och surfa på eBay...

Men en sån här har jag inte...många jag inte har visserligen😅
Brukar spana på Vostok men ombyte förnöjer.

Den kändes prisvärd $29 totalt $52
Höll mig från att köpa fler av säljaren även om det kanske varit smart ur frakperspektiv.

Verkar den genuin eller vad säger ni?
Vad tror ni om era? Enligt annons påstods vara USSR eran, men lättare för en novis på vostok där det står tydligt😅

Screenshot_20230111_225735_eBay.jpg


Screenshot_20230111_225757_eBay.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Man ska inte natta barnen och surfa på eBay...

Men en sån här har jag inte...många jag inte har visserligen😅
Brukar spana på Vostok men ombyte förnöjer.

Den kändes prisvärd $29 totalt $52
Höll mig från att köpa fler av säljaren även om det kanske varit smart ur frakperspektiv.

Verkar den genuin eller vad säger ni?
Tiderna, påstods vara USSR men lättare för en novis på vostok där det står tydligt😅

Screenshot_20230111_225735_eBay.jpg


Screenshot_20230111_225757_eBay.jpg

Cool! Vostok-urverk iallafall, antagligen boetten med (har liknande själv). Tavlan har jag dock ingen koll på, känns dock lite för snygg ut om man kollar skicket på boett o visare.
 

Watchvintage

Cartier
Cool! Vostok-urverk iallafall, antagligen boetten med (har liknande själv). Tavlan har jag dock ingen koll på, känns dock lite för snygg ut om man kollar skicket på boett o visare.
Jaha, inte ens i närheten av en "Pobeda STURMANSKIE 2602" då förmodar jag som annonsen sa🤣

Men när jag Googla fram den kallas den tydligen "Pobeda Sturmanskie Aviator Bomber cal. 2602".

Men de kanske samarbeta med Vostok på något vänster? Eller så är det en hittepå klockan.

Minutvisarna ser dock ut att vara lite slitna även om urtavlan ser fräsch ut. Får kolla närmare när den kommer...
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo

Rikala

Patek
2-Faktor
Jaha, inte ens i närheten av en "Pobeda STURMANSKIE 2602" då förmodar jag som annonsen sa🤣

Minutvisarna ser dock ut att vara lite slitna. Får kolla närmare när den kommer...

Tja, Zim 2602 ser likadant ut, så det är okej!

Edit: Surfat runt lite och rätt säker på att det är en nytillverkad tavla. Rätt snygg så jag tycker inte det gör något, hade lätt kunnat ha en sådan själv.
 
Senast ändrad:

steros

Omega
Man ska inte natta barnen och surfa på eBay...

Men en sån här har jag inte...många jag inte har visserligen😅
Brukar spana på Vostok men ombyte förnöjer.

Den kändes prisvärd $29 totalt $52
Höll mig från att köpa fler av säljaren även om det kanske varit smart ur frakperspektiv.

Verkar den genuin eller vad säger ni?
Vad tror ni om era? Enligt annons påstods vara USSR eran, men lättare för en novis på vostok där det står tydligt😅

Screenshot_20230111_225735_eBay.jpg


Screenshot_20230111_225757_eBay.jpg
De där ser coola ut men de är fantasiskapelser med påhittade nytillverkade urtavlor. Vet ej ursprunget på boett och verk.
 

Watchvintage

Cartier
De där ser coola ut men de är fantasiskapelser med påhittade nytillverkade urtavlor. Vet ej ursprunget på boett och verk.

Hm...men googla runt lite och tydligen fanns det en Pobeda Aviator som släpptes på 80-talet. Samma urtavla.

Så behöver ju inte vara påhittat, men däremot inte sagt att det inte är ett Frankenur i någon form.

Tex fel visare på den jag köpt jämfört med andra jag googlat fram.
 

Watchvintage

Cartier

Kunde inte sova, behövde lösa den här gåtan😅

Efter lite efterforskningar som lede till Amazon...Tror jag urtavlan är ny och resten gammalt (om inte urverket är nytt också kanske?)

Olika varianter säljs som en "vintage combo" (Frankenur) under Pobeda märket på Amazon.

Men jag har gjort ett klipp, den på Amazon kostar $102,99...min har fler äldre delar och är slitnare och borde vara värd mer👍🤣

Nu kan jag sova gott och med spänd förväntan se fram mot ett bekräftat frankenur som var en bra deal i jämförelse🤣

Kul med ryska klockor, lär sig ständigt nytt👍😀

Screenshot_20230112_011009_Amazon Shopping.jpg

Screenshot_20230112_010840_Amazon Shopping.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Paketöppning!
20230111_173153.jpg

20230111_173219.jpg


Okej, kan inte fresta med 10 Kommandirskie (tog fel på paket), men dock 1 Raketa, en Amphibia och en Komandriskie och 6st bund i olika färg!

Man kan aldrig få för många bund, eller vad säger du @Johanaxe66 ??? 😅😉

20230111_173516.jpg


Provar första, en Vostok Amphibia, någon slags läkarklocka? Har inte koll på vapenskölden.

20230111_173701.jpg
Skölden föreställer fö en orm, som, svag för våta kvällar, slingrar sig kring en Dry Martini. Känt sedan gammalt. 😁
 
Topp