• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Mynameisniclas

Breitling
Dök på denna på en loppis för rimlig summa. Hittar ingen fakta om den någonstans på nätet men kan tänka mig att någon här kanske vet något om den?
05113F2D-7E62-4FF6-BE64-0DA3FFEFA433.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hmm, nu hade jag ju spontant velat reagera med en skrattande ämojji, men det går ju då inte längre. Man frågar sig voffodårå? 🤔

Det är ju helt sjukt! Man skall inte ha roligt här!

Tydligen har admins fått "massa" klagomål från folk som känt sig kränkta.

🤣

 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Dök på denna på en loppis för rimlig summa. Hittar ingen fakta om den någonstans på nätet men kan tänka mig att någon här kanske vet något om den?
05113F2D-7E62-4FF6-BE64-0DA3FFEFA433.jpeg
Just denna tavla känner jag inte igen, men det finns å andra sidan ganska många varianter till denna klocka. Boett (ser ut att vara i fint skick) är i välkänt utförande med svart kant. Glaset skall vara kupolformat om det är original. Just din klocka har bezeln med samtliga tidszoner angivna, även om det finns lite egenheter när det gäller hur städerna är placerade. Det är dock en annan historia, som man brukar säga.
Verket bör vara Raketas 24-timmars verk 2623, som är en riktig slitvarg och även sitter i de klockor som användes vid arbete på Vostok-basen i Antarktis, vilket även är världens kallaste plats.
Fin klocka i vad som ser ut att vara riktigt bra skick.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Dök på denna på en loppis för rimlig summa. Hittar ingen fakta om den någonstans på nätet men kan tänka mig att någon här kanske vet något om den?
05113F2D-7E62-4FF6-BE64-0DA3FFEFA433.jpeg

Skall se om jag hittar den i någon bok, lär väl dock inte stå så mycket.

Raketa
десант, dvs Descent eller Landing

Fullt av namn på olika städer på den inre bezeln. T.ex. Moskva, Denver, Chicago , London, Dakar etc.
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Skall se om jag hittar den i någon bok, lär väl dock inte stå så mycket.

Raketa
десант, dvs Descent eller Landing

Fullt av namn på olika städer på den inre bezeln. T.ex. Moskva, Denver, Chicago , London, Dakar etc.
Bezeln med namnen på alla städer antyder att klockan är från Sovjettiden, eftersom staden "Sverdlovsk" fick tillbaka sitt gamla namn "Jekaterinburg" (ber om ursäkt för ev felstavning :) ) efter Sovjetunionens sönderfall. Enligt det jag har kunnat läsa mig till skall detta då även ha ändrats på klockorna.
1674024032497.png

Bild ur katalog. Den längst till vänster en ganska vanligt förekommande variant med samma boett.
1674023668301.png


Nedan lite blandade Raketa-klockor och andra prylar från någon sorts affisch:
1674023467324.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Onsdagen intas med gårdagens nyanlända Poljot-kronograf i civilt exportutförande från första halvan av 80-talet.
1674026341161.png

Färgen på kronografens sekundvisare är lite avskavd, men det antyder att den sannolikt är original.
Tavlan är den äldre varianten som kännetecknas av dels att Poljot-loggan är skriven med ett rakt typsnytt utan seriffer, men även genom att "USSR" i tavlans underkant är uppdelat på båda sidor om siffran "10" längst ner. På senare varianter slopades tian och USSR skrevs då utan avbrott.
1674026417143.png


Hur var det då med detta att klockan har anlänt två gånger från Ukraina. Jo, den levererades första gången i november. Tyvärr fungerade inte kronografen som den skulle. Det gick helt enkelt inte att nollställa den. Felet lokaliserades till den arm som överför rörelsen från knappen till reset-hammaren. Armen hoppade hela tiden ur läge och då fungerade inte nollställnings-funktionen. Bild nedan på armen i fel läge:
1674027055698.png

Sedan var kronografen, över huvud taget, väldigt trögmanövrerad och det krävdes ovanligt mycket kraft för att trycka på knapparna. Urverket presterade dessutom väldigt dåligt på timegraphern. Enligt beskrivningen var klockan servad... Jag kontaktade säljaren och beskrev situationen. Han var inte pigg på att betala tillbaka några pengar men lät uppriktigt ledsen för det inträffade. Han erbjöd sig därför att ta tillbaka klockan, låta en urmakare åtgärda den och sedan skicka tillbaka den till mig.

Sagt och gjort, jag skickade tillbaka den och efter några veckors lite nervös väntan kom den så tillbaka i går. Kronografen fungerar som den skall och prestationen på timegraphern ser bättre ut, även om amplituden kunde vara ngt bättre. Jämt och bra går den oavsett och det även i olika positioner, så jag är nöjd!
1674027518444.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Onsdagen intas med gårdagens nyanlända Poljot-kronograf i civilt exportutförande från första halvan av 80-talet.
1674026341161.png

Färgen på kronografens sekundvisare är lite avskavd, men det antyder att den sannolikt är original.
Tavlan är den äldre varianten som kännetecknas av dels att Poljot-loggan är skriven med ett rakt typsnytt utan seriffer, men även genom att "USSR" i tavlans underkant är uppdelat på båda sidor om siffran "10" längst ner. På senare varianter slopades tian och USSR skrevs då utan avbrott.
1674026417143.png


Hur var det då med detta att klockan har anlänt två gånger från Ukraina. Jo, den levererades första gången i november. Tyvärr fungerade inte kronografen som den skulle. Det gick helt enkelt inte att nollställa den. Felet lokaliserades till den arm som överför rörelsen från knappen till reset-hammaren. Armen hoppade hela tiden ur läge och då fungerade inte nollställnings-funktionen. Bild nedan på armen i fel läge:
1674027055698.png

Sedan var kronografen, över huvud taget, väldigt trögmanövrerad och det krävdes ovanligt mycket kraft för att trycka på knapparna. Urverket presterade dessutom väldigt dåligt på timegraphern. Enligt beskrivningen var klockan servad... Jag kontaktade säljaren och beskrev situationen. Han var inte pigg på att betala tillbaka några pengar men lät uppriktigt ledsen för det inträffade. Han erbjöd sig därför att ta tillbaka klockan, låta en urmakare åtgärda den och sedan skicka tillbaka den till mig.

Sagt och gjort, jag skickade tillbaka den och efter några veckors lite nervös väntan kom den så tillbaka i går. Kronografen fungerar som den skall och prestationen på timegraphern ser bättre ut, även om amplituden kunde vara ngt bättre. Jämt och bra går den oavsett och det även i olika positioner, så jag är nöjd!
1674027518444.png

Dom där e snygga, man kanske skulle skaffa någon...
 
Topp