• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Trevlig lördag på er. Idag kör vi rödbrunmoddad 420.
20230401_094029.jpg
 

MAz_666

Rolex
Lite påverkad av veckans prat om Old Minstry.
Lördagsfin i min “Ministerial” – “Turtle” #710696.
Av outgrundlig anledning pimpade Oleg just min med ett automagiskt
2427a-verk. Man tager vad man hafver; i alla fall kring 1985.
Men som sig bör: paddlar och kupolkrona.
På grymt Vietnam-kanvas-Nato.
IMG_2161.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Lite påverkad av veckans prat om Old Minstry.
Lördagsfin i min “Ministerial” – “Turtle” #710696.
Av outgrundlig anledning pimpade Oleg just min med ett automagiskt
2427a-verk. Man tager vad man hafver; i alla fall kring 1985.
Men som sig bör: paddlar och kupolkrona.
På grymt Vietnam-kanvas-Nato.
IMG_2161.jpeg

Det var nog Katja Волк som hade en klocka med dålig urtavla och satte helt enkelt verket i denna istället!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
På tal om och byta urverk.
Servade urverket i den här, men efter att ha testat min fjärde balans och tre trasiga fjäderhus samt att det är problem med keyless works orkade jag inte mer och slängde i ett fungerande nos-verk istället!
Hittade även en röd sekundvisare i reservdelskådan.

20230401_142229.jpg

20230401_145542.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det var lite brist på musiker vid en konsert idag. Jag fick frågan om jag kunde hoppa in med kort varsel. Roligt, men alltid en utmaning att få se noterna för första gången när man sitter vid genrepet. Dock gick allt bra och nu är det strax dags för publikinsläpp.
20230401_143332.jpg
 

Watchvintage

Cartier
På mroatmans hemsida och i olika trådar på wus kan man se hur originalet ser ut. De är från 50-talet och början av 60-talet. Texten …cccp på urtavlan är på originalet skriven med helt annat typsnitt, tex.
Kollade där nu. Klurar lite, den här ska vara från 70-talet, hittat andra när jag googlat som påstås var från 80-talet.

Kan det vara så att man fortsatte producera efter de första och de då skiljer sig lite åt? Det är ju inte original klockan då men rysk re-issue då tänker jag?
Enligt säljaren är glaset byt och klockan servad.

Ska bli intressant att få den, snygg på bild och lite speciell. Betalade inte en förmögenhet så ingen fara på taket för min del, nöjd om det är en rysk re-issue😉👍

Vad är det för urverk trodde du @Rikala ?

Screenshot_20230401_190229_eBay.jpg

Screenshot_20230401_190250_eBay.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kollade där nu. Klurar lite, den här ska vara från 70-talet, hittat andra när jag googlat som påstås var från 80-talet.

Kan det vara så att man fortsatte producera efter de första och de då skiljer sig lite åt? Det är ju inte original klockan då men rysk re-issue då tänker jag?
Enligt säljaren är glaset byt och klockan servad.

Ska bli intressant att få den, snygg på bild och lite speciell. Betalade inte en förmögenhet så ingen fara på taket för min del, nöjd om det är en rysk re-issue😉👍

Vad är det för urverk trodde du @Rikala ?

Screenshot_20230401_190229_eBay.jpg

Screenshot_20230401_190250_eBay.jpg

2603.

Har ett gäng sådana i reserdelslådan, Vostok och Zim.

20230401_200037.jpg

20230401_200004.jpg
 

steros

Omega
Kollade där nu. Klurar lite, den här ska vara från 70-talet, hittat andra när jag googlat som påstås var från 80-talet.

Kan det vara så att man fortsatte producera efter de första och de då skiljer sig lite åt? Det är ju inte original klockan då men rysk re-issue då tänker jag?
Enligt säljaren är glaset byt och klockan servad.

Ska bli intressant att få den, snygg på bild och lite speciell. Betalade inte en förmögenhet så ingen fara på taket för min del, nöjd om det är en rysk re-issue😉👍

Vad är det för urverk trodde du @Rikala ?

Screenshot_20230401_190229_eBay.jpg

Screenshot_20230401_190250_eBay.jpg
Som jag förstår det så har det inte gjorts någon reissue med denna typ av urtavla. Så det är bara originalet från slutet av 50- och början av 60-talet som är original/äkta. Däremot så har det gjorts reissues av andra sputnikvarianter, särskilt den med jordglob på urtavlan (det finns massor av rena förfalskningar/kopior av den också). Det finns mkt utläggningar om detta på wus. Resten av din klocka, boett etc, kan ju vara från 70-80-tal, även om delarna inte hör till en sputnik.
 

Watchvintage

Cartier
Som jag förstår det så har det inte gjorts någon reissue med denna typ av urtavla. Så det är bara originalet från slutet av 50- och början av 60-talet som är original/äkta. Däremot så har det gjorts reissues av andra sputnikvarianter, särskilt den med jordglob på urtavlan (det finns massor av rena förfalskningar/kopior av den också). Det finns mkt utläggningar om detta på wus. Resten av din klocka, boett etc, kan ju vara från 70-80-tal, även om delarna inte hör till en sputnik.
När började de göra de urtavlorna, fejk alltså? Tänkte om de är sista 10 åren eller tidigare? Är det ryska förfalskningar eller typ Kina?

Såg just att Sturmanskie verkar göra en serie nu med samma urtavla. Men sekunderna verkar inte synas i den lilla tavlan.

 

Rikala

Patek
2-Faktor
Har precis fixat den här Chaikan. Fick sig en service, inte jättehög amplitud men beror kanske på att jag fick sno en incabloc-fjäder från en Raketa, kanske sitter motstenen för hårt (om det nu är möjligt). Fick hitta en tavelskruv med i sortimentlådan.
20230401_225141.jpg


Notera formen på gånghakens klove, rätt annorlunda Vostok t.ex.
20230401_220343.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
När började de göra de urtavlorna, fejk alltså? Tänkte om de är sista 10 åren eller tidigare? Är det ryska förfalskningar eller typ Kina?

Såg just att Sturmanskie verkar göra en serie nu med samma urtavla. Men sekunderna verkar inte synas i den lilla tavlan.


Vad gäller nya klockor så hade jag gärna haft deras "Gagarin The First" 33 mm.
 

Kreacon

Audemars
Jaha, nu har jag stött på patrull. Klockan i fråga stannar när den är på armen, men går finfint om den får ligga still. Tavla upp. Först trodde jag det var den långa sekundvisaren som tog i plexit men det känns ju osannolikt när den går bra när den ligger still. När den är igång och får en lättare smäll så stannar den ett par sekunder och går sedan igång. Har hört om det men inte upplevt det på någon modern vostok.

Några tips, idéer eller förslag?
B2E2E8FB-D24D-451A-B6B6-DBE3EAA25932.jpeg
38AB9BE0-D259-4411-8498-F5A647644CD7.jpeg
71E512CC-8AF0-4DB2-99C1-A413E091D3BC.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jaha, nu har jag stött på patrull. Klockan i fråga stannar när den är på armen, men går finfint om den får ligga still. Tavla upp. Först trodde jag det var den långa sekundvisaren som tog i plexit men det känns ju osannolikt när den går bra när den ligger still. När den är igång och får en lättare smäll så stannar den ett par sekunder och går sedan igång. Har hört om det men inte upplevt det på någon modern vostok.

Några tips, idéer eller förslag?
B2E2E8FB-D24D-451A-B6B6-DBE3EAA25932.jpeg
38AB9BE0-D259-4411-8498-F5A647644CD7.jpeg
71E512CC-8AF0-4DB2-99C1-A413E091D3BC.jpeg

Har du bytt visare? Kanske de tar i varandra lite?

Tappat den? Kanske balansens axel är av?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vostok 2605.

Servad, gick inte innan (saknade balansfjäder). Bytte gånghjul och gånghake samt hela balansen. Gånghjul från Zim/Pobeda 2603 passade inte, men hade ett Vostok reservverk som jag snodde delar av istället. 16mm bandbredd så det fick bli ett gammalt tunt cccp-band.

20230402_192118.jpg

20230402_190243.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
Jaha, nu har jag stött på patrull. Klockan i fråga stannar när den är på armen, men går finfint om den får ligga still. Tavla upp. Först trodde jag det var den långa sekundvisaren som tog i plexit men det känns ju osannolikt när den går bra när den ligger still. När den är igång och får en lättare smäll så stannar den ett par sekunder och går sedan igång. Har hört om det men inte upplevt det på någon modern vostok.

Några tips, idéer eller förslag?
B2E2E8FB-D24D-451A-B6B6-DBE3EAA25932.jpeg
38AB9BE0-D259-4411-8498-F5A647644CD7.jpeg
71E512CC-8AF0-4DB2-99C1-A413E091D3BC.jpeg
Kan vara sekundaxel fjäder som fått sig en smäll vid visarbyte så vid en smäll?då måste man böja rätt fjädern så axeln inte kan röra sig lika mycket.
 
Topp