• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vi diskuterar för tillfället visarbyten och jag hittade nedanstående ganska bra sammanställning av diametrar för Vostok-verk. Jag TROR att det är så att tim- och minutvisarna är hjälpligt flyttbara mellan 22xx och 24xx men att sekundvisarna inte passar åt båda håll. Någon som vet mer säkert får gärna bekräfta/korrigera.
Vostok Hands.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vi diskuterar för tillfället visarbyten och jag hittade nedanstående ganska bra sammanställning av diametrar för Vostok-verk. Jag TROR att det är så att tim- och minutvisarna är hjälpligt flyttbara mellan 22xx och 24xx men att sekundvisarna inte passar åt båda håll. Någon som vet mer säkert får gärna bekräfta/korrigera.
Vostok Hands.png

Sant! 👍

22xx verken har fetare sekundaxel.

Går ev brotcha upp en 24xx sekund så den passar på 22xx, tvärtom måste man tighta till. Bara jobbigt, bättre och köra med de olika. 😁

Har faktiskt inte märkt att tim o minutvisarna skiljer sig åt. Bra o veta! 😃
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag tänkte på det rivna verket du visade på bild och gissade att det var det du testat att serva själv.😊
Det är en backspärr på sekundaxeln som låser för att inte sekunden bara ska svaja fram och tillbaka ihop med balansen.🥴

Kändes inte som det var någon större idé och serva mina själv då det var något fel på elektroniken.

Hade loss "moderkortet" och testade flytta över från donatorn, men den var också död. Mätte lite, men har inte hittat något servicedokument så att man kan felsöka ordentligt.

Kanske servar något i framtiden om jag får tag på en som fungerar, men som behöver service. Hade vart kul!

Men då har du sevat ett själv? Kul!
 

MAz_666

Rolex
Sant! 👍

22xx verken har fetare sekundaxel.

Går ev brotcha upp en 24xx sekund så den passar på 22xx, tvärtom måste man tighta till. Bara jobbigt, bättre och köra med de olika. 😁

Har faktiskt inte märkt att tim o minutvisarna skiljer sig åt. Bra o veta! 😃
När jag för en längre tid höll på och fixade med visare, så fann jag också detta att timme/minut skulle funka mellan de två verken.
JAG uppfattade det stämma, men vid ngt tillfälle gissar jag att en välanvänd från ena verket blivit lite "använd/lös i köttet" och tightade inte riktigt på det andra verket. (Och helt enkelt satt för löst) och vid lite för kraftiga rörelser på armen fick visaren att lossna/glida.
Där kanske de 0,04mm skillnad hade blivit liiiite större?
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Kändes inte som det var någon större idé och serva mina själv då det var något fel på elektroniken.

Hade loss "moderkortet" och testade flytta över från donatorn, men den var också död. Mätte lite, men har inte hittat något servicedokument så att man kan felsöka ordentligt.

Kanske servar något i framtiden om jag får tag på en som fungerar, men som behöver service. Hade vart kul!

Men då har du sevat ett själv? Kul!
@Beo är ju typ starkströmstekniker van vid tusentals volt och ampere - då är ju avståndet till Sovjetiska elektronikklockor minimalt!
;)😂😂😂😂
 

Beo

Patek
2-Faktor
Kändes inte som det var någon större idé och serva mina själv då det var något fel på elektroniken.

Hade loss "moderkortet" och testade flytta över från donatorn, men den var också död. Mätte lite, men har inte hittat något servicedokument så att man kan felsöka ordentligt.

Kanske servar något i framtiden om jag får tag på en som fungerar, men som behöver service. Hade vart kul!

Men då har du sevat ett själv? Kul!
Ja jag har servat 2 st som från början tickat men det är vanligt att quarz kristallen pajat för de är skak känsliga så tänk på det även på Elekronika digitalarna för jag har skak pajat 2 st såna!!😫
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Kommer inte ihåg hur knappen fungerar, kan ta en titt ikväll om jag kommer ihåg och lägga upp några bilder så kanske du kan se om något är av eller så i ditt verk. Har nog reservdelar om det skulle behövas.
Jag vill minnas att funktionen är densamma för Slava och Poljot. Det jag har märkt är att frammatningen av siffrorna med knappen inte funkar om visarna står för nära midnatt. Om man snurrar fram ett par timmar går det bättre. Kan det vara en sådan enkel sak?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag fuskar lite med denna idag. Det är ju numera egentligen en kinesisk historia, men "Strela" med kyrilliska bokstäver hör väl ändå på något vis hemma här...
20230505_125138.jpg

Hehe, men fortfarande ihopsatt i Ryssland kanske? Åtminstone är det väl ett ryskt bolag som står bakom försäljningen av dom (gissningsvis). Inte värre än en kinesisk Volvo! Snygg!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja jag har servat 2 st som från början tickat men det är vanligt att quarz kristallen pajat för de är skak känsliga så tänk på det även på Elekronika digitalarna för jag har skak pajat 2 st såna!!😫

Tror han bytte den på min guldiga iallafall. Så förhoppningsvis till en som tål mer!

Dessutom har kanske skyddsfärgen kanske torkat (och spruckit) och pajjat ledningsbanorna under. Har läst att det är vanligt.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Tror han bytte den på min guldiga iallafall. Så förhoppningsvis till en som tål mer!

Dessutom har kanske skyddsfärgen kanske torkat (och spruckit) och pajjat ledningsbanorna under. Har läst att det är vanligt.
Stämmer och Sergey byter allt sån när han servar och sen ser han till att de håller tiden inom 0,2 sec/dag innan han släpper dem ifrån sig!👌😊
 

MAz_666

Rolex
Lite bondpermis så här in i vecka tre av Försvarsmaktsövningen, måste man färgmatcha skjorta med klocka. Brunt läder och orange-blått. Klar vårkänsla även om morgongraderna är minus.
Min goa PloProf-modd.
Baserad på en ny Vostok Amphibian #150659.
Ha en go’ TGIrF kosmonauter!
IMG_2294.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
En hastig uppackningsbild. Bättre kommer kanske.

Detta ska vara serie 1 av dessa sägs det, de första som kom av den typen.
De utmärker sig något med vridringen med de små svarta prickarna, inga röda. Den är också 60 klick moturs, vilket känns ovant och småroligt på dessa (småskrattade följaktligen en aning)
Tror det är samma boett annars som den som kallas Generalskie? 2416-verk, automat.
Datumet har svart bakgrund med vita siffror på den här serien.
Kronan är kupad, eller vad man säger.

W&CM1w.jpg


W&CM10w.jpg


Det ska bytas band på båda. Det kom det också idag. En bund bland annat, av Tärnsjö läder.

straps.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En hastig uppackningsbild. Bättre kommer kanske.

Detta ska vara serie 1 av dessa sägs det, de första som kom av den typen.
De utmärker sig något med vridringen med de små svarta prickarna, inga röda. Den är också 60 klick moturs, vilket känns ovant och småroligt på dessa (småskrattade följaktligen en aning)
Tror det är samma boett annars som den som kallas Generalskie? 2416-verk, automat.
Datumet har svart bakgrund med vita siffror på den här serien.
Kronan är kupad, eller vad man säger.

W&CM1w.jpg


W&CM10w.jpg


Det ska bytas band på båda. Det kom det också idag. En bund bland annat, av Tärnsjö läder.

straps.jpg

Bra fångat!!! Bara svart, det har jag inte sett! Kul! O klickbezel?! Har för mig jag löst något om det någonstans, men minnet sviker mig.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Bra fångat!!! Bara svart, det har jag inte sett! Kul! O klickbezel?! Har för mig jag löst något om det någonstans, men minnet sviker mig.

På den här sidan står det lite om dem. Har för mig jag sett nån annan sida också men kommer inte ihåg var det var.


Det är två feltryck som lär ska finnas på alla dessa, Det står W&CH på baklocket istället för W&CM, samt "maker" istället för "makers".
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
På den här sidan står det lite om dem. Har för mig jag sett nån annan sida också men kommer inte ihåg var det var.


Ah, får ta och läsa på lite, har inte så stor koll på dessa.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Inte ngt telefonnummer, men de har en hemsida: www.ak.mankaninteköpaalla.se

🤣🤣🤣 är du säker på det?

Nu är det ju bara totalt 10 klockor + 16 reservklockor för reservdelar (några kanske blir fixade av dessa dock) samt ett gäng urverk (kanske 15st) på väg in, så jag har vart i värre läge... 😅

Tullen (postnord) verkar hålla på mina 9st Molniareservdelsklockor, trodde faktiskt de skulle komma igår, en eller två av dessa kanske blir en hel klocka, återstår och se. Om det är någon som sitter och trycker på Molnia 36xx visare så säg till.
 
Senast ändrad:
Topp